Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf.

Rosttest: Volkswagen Golf (2019)

Rost

Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören är rostfria. Men det finns en rostfälla. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Golfens kaross är helt av stålplåt, men grundkonstruktionen är vettig. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är de flesta skarvar väl tätade.

Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel och de delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören är rostfria. Framför framdörren finns en framtida rostfälla i form av ljuddämpande skumgummi som kan suga åt sig fukt och vatten.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2019-07-02 11:56

En 2a så är det närmre verkligheten :)

#2
2019-07-02 12:35

Japsen får bättra sig :-)

#3
2019-07-02 12:40

Mb600 - läser man det skriftliga omdömet så är det ju rätt klart att denna bil är bättre rostskyddad än de japaner som nyligen avhandlats.

#4
2019-07-02 12:57

Verklighet är en sak vad gäller rost, rostprognos en annan.....som ofta stämmer dåligt med verkligheten...

#5
2019-07-02 13:31

Undrar om dom inte lika gärna kan anlita en Singoalla som siar om bilens kondition om tio år ?...,,...

#6
2019-07-02 15:08

"Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel" = Golf
"Rostskyddsbehandling i tröskeln men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum" = Toyota
"…alla balkar saknar invändig behandling" = Mazda

Frågan är ju om ett antal år om man råkar ut för en krock vilken bil som bäst skyddar....

#7
2019-07-02 15:23

Det var väl ett försäkringsbolag som krocktestade äldre bilar. Har för mig att Golf klarade sig bäst då balkarna fortfarande var skyddande medan andra modeller klarade sig sämre pga sönderrostade balkar.

#8
2019-07-02 18:40

Mazda var ju det sämsta man läst om på länge. Det märket raderas ur min världsbild, rör icke skiten med 4 meter pinne.

#9
2019-07-02 18:59

Nåja - Toyota och Subaru lirade ju i samma icke-rostskyddsliga som Mazda - och det gör nog kanske numera Volvo också.

#10
2019-07-02 21:58

Tyskarna vet hur man rostskyddar tillskillnad mot Toyota

#11
2019-07-03 06:28

Rosttest 2 år i rad ... på förekommen anledning eller? Dessutom identiskt resultat!

#12
2019-07-03 07:00

Rostskydd och vag lika säkra som en väderprognos; )

#13
2019-07-03 11:19

Antingen har Toyota plötsligt gjort världens blunder med nya Corolla eller så är det något som är galet i dessa bedömningar, för som det varit under åren så ser man oftast mer rost på VW än på Toyota, ny har VW fått nästan toppbetyg igen medans Corollan nästan får bottenbetyg, något är märkligt

Förr rostade obehandlad plåt hål på efter 3 år, nu lämnar man 12 års garanti så det måste finnas något som inte dessa bedömningar klarar av att finna

#14
2019-07-03 16:35

Typfele(n) kvarstår med säkerhet (den här är väl inte helt ny? Ser gammal ut så fan vet?), det kommer vatten in i bakdörrarna och märks när högtalarna inte mera fungerar. Vet flera fall som är tätäde redan en andra gång, kasst kvalitet från VW.

#15
2019-07-03 20:00

Rostligan:

Publicerad 24 jul 2015 17:13

Bilarna som rostar mest i Sverige

Kia är en bil med rostproblem.
Porsche däremot, har få rostproblem.

Nya bilar rostar också.

Nu har auto motor & sport tagit fram den kompletta listan över vilka märken som är bäst och sämst på området.

ROSTLIGAN
Porsche 0%

Jaguar 2%

Mercedes 2%

Renault 2%

Volvo 2%

BMW 4%

Lexus 4%

Nissan 4%

Peugeot 4%

Tesla 4% (Får vara med trots 56 svar)

Citroën 5%

Mazda 5%

Suzuki 5%

Toyota 5%

Mitsubishi 6%

Seat 6%

Audi 7%

Fiat 7%

Hyundai 7%

Saab 7%

Subaru 8%

Ford 9%

Opel 9%

Mini 10%

Honda 12%

VW 12%

Skoda 13%

Kia 15%

Källa: Chefredaktör Alrik Söderlinds blogg på auto motor & sport.

#16
2019-07-03 20:25

Ohh en vw som får högt betyg. Testet är helt fel.. buhh snyft

#17
2019-07-04 16:36

VW har haft problem med lacksläpp som också orsakade rostangrepp, har själv råkat ut för det, men om det är så nu lär framtiden visa. Jag tror de bättrat sig för att undvika den ekonomiska skada det ger. Jag hade en ännu äldre Seat, utan rostproblem (eller andra problem) tills jag sålde den vid 38000 mil. Nuvarande Volvo är ok, men haft ett par onödiga reparationer. Sambons till åren kommna Toyota Avensis har finfin yttre plåt, men är riktigt risig i balkar och underrede, kanske därav det där krockproven av äldre bilar, som nämndes, där Golfen krockskydd bestod bra trots ful plåt, men det gjorde inte japanens (jag minns inte vilken japan nu).
Obs: jag favoriserar inget märke. Vilken nästa bil blir är en öppen fråga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.