Nästa artikel
Rosttest: Toyota RAV4 (2019)
Rost

Rosttest: Toyota RAV4 (2019)

Publicerad 20 maj 2019 (uppdaterad 5 juni 2019)
Toyota RAV4.
Smutssamlande kant och hög blästringsrisk. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Motorhuv, framskärmar och baklucka av aluminium. Dålig tätning av fogar i dörrarnas och motorhuvens hörn, samt risk för blästring av framskärmarnas nederkanter. Dörrtrösklar med nedåtvända skarvar utan tätning. Underredet täcks av plastsköldar, väl tätade skarvar och bra slitskydd från bakvagnen och bakåt.

Samtliga innerskärmar är av filtmaterial. Vissa av balkarna undertill har väl utförd vaxbehandling. Dörrarnas insidor har mer punktvis vaxbehandling och det finns dessutom en smutssamlande nederkant i dem. Alla komponenter i underredet är av kolstål, utom en främre krockbalk som är av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-05-20 14:53
Henrik M

Undrar hur många som skriker att den är ful bara för att det är en Toyota? Jag är absolut inget Toyotafan, ett märke jag aldrig ägt, men denna nya Rav4 växer rejält när man ser den i verkligheten. Jag tycker personligen det är det snyggaste Toyota producerat sen Celica 3. Skulle jag vilja ha en, nej, men jag kan ändå ge positiva omdömen om den.
Sen är fortfarande design en helt subjektiv sak så det finns inga rätt eller fel i sitt tyckande, bara en personlig åsikt.

#9 • Uppdaterat: 2019-05-20 15:23
A.L

Simon: Jag fick inte ett dugg fel vare sig då lika lite som nu- problemet för dig är att du inte förstår varför;-). För att förstå behöver du vid sidan av grundläggande mikroekonomi lära dig vad faktoranalys är för något. Följ länken som jag gav dig och återkom om du har frågor på eventuella oklarheter.

Som jag gick igenom då - och även nu - krävs det en mer ingående analys för att uttala sig om huruvida designen har någon effekt - och i vilken grad. Försäljningsresultat och efterfrågan innehåller nämligen fler variabler än designen på bilen - rostskyddet (som den här artikeln handlar om) är en sådan (oklart i vilken grad dock), säkerhet, miljö, komfort och inte minst pris och substitut etc är andra saker som påverkar. Det ser vi ju f.ö också hos Lexus - där modeller säljer både i högre upplagor med fulfronten precis som där finns modeller som säljer sämre - trots fulfronten. Hade det varit så enkelt som Simon vill ha det till, d.v.s att man kan hänvisa till en del av produktegenskapen och förklara all variation med den skulle det inte vara några problem att vare sig utveckla eller sälja bilar. Dessutom skulle företaget som knäcker koden ifråga bli extremt lönsamt;-).

Så att hänvisa till en komplementhändelse (dessutom utan några som helst effektmått) är ingen bevisföring. Det är spekulation.

Ja RAV4 är ful (som jag ser det). Det finns substitut på marknaden som är snyggare och som dessutom har en snarlikt eller bättre rostskydd (enligt bedömningarna i denna artikel).

MVH AL

#a • Uppdaterat: 2019-05-20 15:29
A.L

Henrik M: Intressant iakttagelse. Du menar alltså att en del köpare uppfattar Toyota som fula generellt så att de även projicerar den egenskapen på nya RAV4?

Så kanske det är - vad vet jag. Men jag kan enbart konstatera att en RAV4 inte faller mig i smaken - särskilt inte i jämförelse med alternativen på marknaden.

Det finns ju orsaker till att RAV4 och Lexus för den delen säljer mycket mer i USA än vad man får iväg fordon i EU. produktutformningen är där en uppenbar anledning.

MVH AL