Nästa artikel
Nya Porsche 911 Cabriolet – rapport från provkörningen
Direktrapport

Nya Porsche 911 Cabriolet – rapport från provkörningen

Publicerad 18 mars 2019 (uppdaterad 16 april 2019)
Världens kanske mest kända sportbil, Porsche 911 Carrera, växlar generation och uppges vara smartare än någonsin. Vi provkör den nya nioelvan i cabrioletutförande.
Hej Erik, var är du och vad kör du?
– Jag är i Grekland, ett regnigt Grekland tyvärr. Just när jag stannade för att ta bilden sprack himlen upp och släppte igenom solen men annars regnar det här. Det är lite synd eftersom jag är här för att köra Porsche 911 Cabriolet. Cabriolet-upplevelsen blir ju så att säga mindre fantastisk med regn.

Men det kanske går att köra bilen ändå?
– Om det gör! Porsche har som vanligt gått varsamt fram med behandlingen av 911, det görs sällan några genomgripande förändringar, snarare finputsningar som gör en bra bil bättre. Den enskilt största förändringen känns direkt, 911 har fått fem centimeter bredare spårvidd fram och fyra centimeter bredare spårvidd bak. Det gör mycket för köregenskaperna, styrningen är otroligt exakt och greppet är väldigt förtroendeingivande. Redan i låga hastigheter får man en känsla av att det här är en bil med enorm potential. Och betänk att jag nu kör 911 Carrera S som är så nära en standardmodell man kan komma. Längre fram väntar förstås de snabbare varianterna Turbo och GT3 med flera. Hur snabba och kompetenta de blir vågar jag knappt tänka på.

Finns det inget dåligt med nya 911-generationen?
– Självklart, ganska mycket om man är på det humöret. Jag har alltid betraktat 911 som en liten, kompakt sportbil men den nya generationen (992) är 450 cm lång och 185 cm bred. Den är rymligare och bekvämare än utgående generation (991), vilket förstås inte är negativt. Boxersexan på 3,0 liter är i stort sett densamma som förut, men nu med 450 hk. Den är vansinnigt effektiv och gör bilen snabb. Jag vill ändå vara en bakåtsträvare och säga att jag saknar de tidigare sugmotorerna med större cylindervolym. De hade mer karaktär och bättre ljud.

– Man kan säga att nya 911 är den smartaste hittills eftersom den har några nya stödsystem. Den har bland annat automatisk nödbroms, ett ganska grovhugget system för självkörning och mörkerkamera. Mindre smart är den nya förarmiljön som har några ergonomiska missar, en av dem är rent av märklig och jag förstår verkligen inte hur Porsche har tänkt. Det tänker jag berätta mer om i tidningen, inte här på internet.

Hur dyr är nya 911?
– Jättedyr. Bilen jag kör, 911 Carrera S Cabriolet, kostar från 1 285 000 kronor. Fyrhjulsdrivna 4S Cabriolet kostar från 1.355.000 kronor. Den billigaste versionen av nya 992-generationen just nu är Carrera S Coupé som kostar från 1.155.000 kronor och enligt mina noteringar är det nästan 100.000 kronor mer än gamla generationen.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911 Cabriolet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-03-20 06:41
A.L

Tänk. Inte ett ord om "onödig", att den drar bränsle eller någom om Octavia i denna tråd.

Jag kan dock intyga att Porsche är en trevlig bil men att den skulle vara så bra på bana vet jag inte om jag håller med om. Standarddäck och avsaknaden av antiroll gör att det skriker från däcken när man pressar på lite, ja till och med i GT3 märker man begränsningarna rätt snabbt.

Men på motorvägen går de förstås fint.

MVH AL

#2 • Uppdaterat: 2019-03-20 14:19
Apex

Aldrig kört 911 på bana men GT3 RS är den tredje snabbaste gatlegala bilen någonsin runt Nurburgring. Slagen av GT2 RS(som är snabbast) och Huracan P. Ganska bra.

#3 • Uppdaterat: 2019-03-20 20:22
Henrik M

Sen är det såklart beroende på vilken bana med, 911 i de nyare GT-versionerna är riktigt potenta bilar. Men på en mindre knixig bana känns den som en ledbuss! Hade förmånen få köra både 911 samt Cayman GTS med en instruktör som verkligen instruerade och manade på mig på en lite kurvigare bana med även lite dolda krön m.m......och jag som ändå har hyffsad erfarenhet från bankörning m.m från förr körde betydligt fortare med Cayman än 911:an......så mycket lättare att placera rätt och "känna" i händerna...

#4 • Uppdaterat: 2019-03-22 13:01
Apex

Beror nog mest på föraren. 911an är svårare att köra snabbt men kan man få ut all potential den har så är Cayman chanslös. Förmodligen med mening, 911an ska sitta högst upp på tronen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.