Nästa artikel
Nissan E-NV200 Evalia – rapport från provkörningen
Direktrapport

Nissan E-NV200 Evalia – rapport från provkörningen

Publicerad 13 mars 2019 (uppdaterad 14 mars 2019)
Fyrkantigt format och skjutdörrar – praktiskt.
Rymligaste elbilen som går att få tag på men Nissan E-NV200 Evalia lämnar en hel del annat att önska. Vi ger en första rapport från provkörningen.
Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström har provkört Nissans elbuss som nu har fått ett batteri på 40 kilowattimmar (kWh).

– Vad som gör den här modellen intressant är att det inte finns någon annan sjusitsig elbil med så här mycket utrymme, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:

– Tesla Model X har visserligen sju sittplatser men den kostar över en miljon och volymen i bilen kan inte mäta sig med Nissans elbuss.

Utrymmena är alltså grejen?
– Ja, det här är bilen för den som verkligen vill köra på el och behöver plats för sju. Det går faktiskt att åka sju, till skillnad från många andra bilar som säljs in som sjusitsiga men som i själva verket har minimalt med utrymme för de bakersta två platserna.

Hur är den som elbil?
– På papperet ska den gå 20 mil men så här års kommer man inte i närheten av den siffran. I tidningen avslöjar jag hur långt vi kom på motorväg och på landsväg.

– Positivt är i alla fall att Nissan installerat en fläkt som kyler batteriet. Det gör att man kan snabbladda bilen flera gånger på en resa utan att laddhastigheten går i botten. Den här kylfunktionen finns faktisk inte i Nissan Leaf som ju är märkets mest sålda elbil.

Och hur är den som bil?
– Ganska enkel, måste man säga. Den är ju baserad på skåpbilen NV200 som Nissan har sålt ända sedan 2009. En ganska gammal konstruktion alltså och det betyder bland annat att modern säkerhetsteknik som automatisk nödbroms saknas. Och någon personbilskomfort ska man heller inte räkna med. Jag förklarar mer utförligt i tidningen.

Vad kostar den då?
– Det är ett annat problem. Eldrift är ju fortfarande dyrt. Med sju sittplatser, den går också att få med fem, är priset 435 738 kronor. Sedan får man förstås dra av den statliga elbilsrabatten på 60 000 kronor men drygt 375 000 för den här bilen känns lite i överkant…

Läs hela provkörningen av Nissan E-NV200 Evalia i Vi Bilägare nummer 5/2019 som finns i butik från den 26 mars. Tidningen kommer till prenumeranter ungefär en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan E-NV200 Evalia?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2019-03-13 19:51
K_Klabbe

Detta är väl första och enda eldrivna skåpbilsmodellen så klart att det handlar om en "smekmånad" ännu. Men helt klart är ju att den är tänkt för stadsbud och inte några långkörningar. Vem som nu längtar efter det i en Nissan nv200..

#5 • Uppdaterat: 2019-03-14 19:17
Raphael

Nej, de franska biltillverkarna har länge gjort elektriska versioner av sina skåbilar. Men de har inte marknadsförts i Sverige förutom Renault Kangoo Z.E. Men grejjen med denna Nissan är att den inte är en skåbil utan den är en 6-sitsig buss och elektriska sådana är det mer ont om.

#6 • Uppdaterat: 2019-03-14 21:56
Raphael

Jag är säker på att tyskarna hade gjort det bättre, för de kan inte misslyckas. Amnt tyskar rör vid blir guld.