Nästa artikel
Första intrycket av Pirelli IceZero2
Nyheter

Första intrycket av Pirelli IceZero2

Publicerad 25 februari 2019 (uppdaterad 26 februari 2019)
Vår däckexpert Nils Svärd har åk till Älvsbyn för att kika närmare på Pirelli IceZero 2 – italienarnas nya dubbdäck med en hel del Volvo-influenser.

Hej Nils, var är du?
– Jag är i Norrbotten, strax utanför Älvsbyn. Här har Pirelli byggt upp en ny testanläggning för vinterdäck som öppnade 2017. De har tidigare testat i området, men den italienska däcktillverkaren har de senaste åren lagt extra krut på vinterdäcksmarknaden, där en ny testanläggning i Sverige är en central del.
 
Och vad gör du där?
– Pirelli använder sin egen testanläggning för att lansera sitt nya dubbdäck Ice Zero2. Jämfört med föregångaren IceZero ökar Pirelli dubbantalet från 130 till 190 dubb i standardstorleken 205/55 R16. Alltså på nivå med Nokian Hakkapeliitta 9, Bridgestone Noranza 001 och Continentals nya IceContact3. Michelin X-Ice North4 är fortsatt i ensam majestät med sina 250 dubb/däck.
 
Vad är ditt första intryck av IceZero2?
– Som alltid får vi vänta till riktiga jämförelsetester innan man kan säga något definitivt om hur däcket presterar. Pirelli själva säger att ljudkomforten har stått i fokus vid generationsskiftet. Det är en anpassning till elbilar och laddhybrider där däckljudet blir mer påtagligt i frånvaron av en brummande motor.
 
– Låg ljudnivå är också prioriterat hos Volvo som Pirelli har jobbar nära med. Tillsammans med Nokian och Continental är Pirelli godkända att sälja sina vinterdäck direkt till Volvo. Här på plats kör vi också mestadels olika Volvomodeller i de workhops som erbjuds på plats, men även Jaguar I-Pace och Audi E-tron.
 
– Som kuriosa är suv-versionen Scorpion IceZero 2 är det första dubbdäcket som är utvecklat tillsammans med Lamborghini! Det är Urus som kan skos med ett dubbat vinterdäck i de extrema dimensionerna 285/45 R 21 fram och 315/40 R 21 bak. 
 
Något negativt?
– Pirelli satsar mest på de stora storlekarna, främst 18-tum och uppåt. IceZero2 kommer att erbjudas ned till vissa dimensioner i 16-tum, men dagens IceZero att leva vidare i många år till. Det är trist att äldre och mindre bilar med sämre krocksäkerhet inte få ta del av produktutvecklingen.
 
Mer om Pirellis nya dubbdäck kan man läsa i Vi Bilägare 04/2019 som utkommer 12 mars.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-26 08:29
Raphael

Pirelli IceZero 1 är fortfarande ytterst konkurrenskraftigt. I de större storlekarna är Pirelli marknadsledande och har högre marginaler, det förvånar mig inte att 2:an lanseras där först.

#2 • Uppdaterat: 2019-02-26 12:12
kuredh

Varför måste vi vardagsbilister, pga vansinniga bestämmelser, halka omkring på breda vinterdäck? Alla vet att ett smalare vinterdäck har bättre väggrepp och framkomlighet på is och snö. Skulle vara kul att se en rallybil kasa omkring på svenssonbreda vinterdäck. Finland har visst fått igenom att deras bilar får ha en annan dimension än vad bestämmelserna på vinterdäck säger.

#3 • Uppdaterat: 2019-02-26 17:00
Highlander

Nja, första Is Nollan hänger inte med dom bättre däcken på snö och is, utan är mer
ett barmarksdäck, så det är inte så konstigt att det kommer ett nytt om man vill vara med
och konkurrera bland dom bättre däcken för nordiska förhållanden.

#4 • Uppdaterat: 2019-02-25 18:13
milkylainen

Pirelli resonerar väl så att folk som har 15 tum och neråt inte spenderar på fina vinterdäck. Dvs att de oftare nöjer sig med billigare märken, äldre generationer eller rent Kina-skit. Därför är det ingen poäng att erbjuda mindre. Bara en gissning...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.