Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag skaffa eget nödhjul?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag skaffa eget nödhjul?

Publicerad 30 januari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Det finns en reservhjulsbalja, där ett nödhjul får plats. Kan jag använda ett sådant hjul från en skrotad bil?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har köpt en Volvo V70 D4, årsmodell 2015. Den är varken utrustad med reservhjul eller nödreservhjul. Men den har en reservhjulsbalja, där ett nödhjul får plats. Kan jag använda ett sådant hjul från en skrotad Volvo av tidigare årsmodell?
CG Sidenqvist

Svar:
Jag ser inget hinder i att köpa ett nödhjul från en skrotad bil av samma modell. Det man bör tänka på är att däcket verkligen passar och har rätt belastningskod. När det gäller V70 är detta ingen större risk om du håller dig till samma version. Vissa bilmodeller har olika storlek på navhålet på olika årsmodeller. 
Det är viktigt att kolla däckets skick, att det ser fräscht ut, inte har några skador och helst inte är använt. Däck börjar ju åldras när de används. Ett helt oanvänt nödhjul i gott skick bör klara den begränsade körning som är tillåten med däcktypen – oftast max 80 km/tim en begränsad körsträcka omkring åtta till tio mil. Pumpa i rätt däcktryck innan du lägger det i bagaget! Information om tillverkning och max hastighet/max körsträcka finns normalt på däcket.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-30 10:54
saabnisse

Naturligtvis går det alldeles utmärkt att köpa ett nödhjul från skroten. Jag gjorde det för 25 år sedan och slängde ut det fullstora hjulet och fick extra utrymme.
Men hur ofta får man egentligen punktering? Och vad ska man göra vid en punktering? Stå vid vägrenen och skruva med hjulet med tradare dundrande förbi i 80 en halvmeter bakom, eller ännu värre surfande högfartsbilister som kanke inte ens uppmärksammar vad som står på vägrenen?
Aldrig! Jag ringer assistansbolaget så får de komma ut och fixa problemet och under tiden jag väntar befinner jag mig långt från bilen.
Jag tycker det är obehagligt att springa bort i vägkanten och ställa upp triangeln och är det trafik går jag om möjligt i diket.

#2 • Uppdaterat: 2019-01-30 14:18
Axa

Öhh, ja...

#3 • Uppdaterat: 2019-01-30 17:35
Pi

Nåja - alla kör ju inte efter hårt trafikerade Europa-vägar så visst kan ett reservhjul vara på sin plats. Kör jag t ex i Norrlands inland så vill jag nog gärna ha ett sånt och inte vara beroende av att en bärgare kommer så småningom för att bara göra nåt för de flesta av oss såpass trivialt som ett hjulbyte. Och oavsett om man byter själv eller låter nån annan byta så är det ju inte fel att ha ett reservhjul i bilen - om platsen finns.

#4 • Uppdaterat: 2019-01-30 20:13
saabnisse

Jag har nödhjul, punkasprej, kompressor, domkraft, hjulnyckel och handskar, men det ska nog mycket till innan jag använder det numera.
En gång i tiden, när man körde på slicks och plånboken var tunnare än slitbanan, var man van vid punka, inte en vecka utan hjulbyte och en enorm jakt efter utslitna däck i rätt prisläge!

#5 • Uppdaterat: 2019-01-30 20:36
Pi

saabnisse - jag har likadant i min bil (dock vanligt sommarhjul) och Assistans via VW så får jag punka på t ex E18 så blir det Assistans men får jag punka på nåt mera avlägset och lågtrafikerat ställe så blir det reservhjulet. Sen skall det erkännas att det är väldigt sällsynt med punka idag men skulle man inte ha grejorna med så kan man ge sig f-n på att nåt kommer att hända...:)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.