Nästa artikel
Toyota och Panasonic fördjupar batterisamarbete
Nyheter

Toyota och Panasonic fördjupar batterisamarbete

Publicerad 23 januari 2019
Bildar joint venture-företag för att bygga och sälja batterier till elbilar.
Företagen gick redan 2017 ut med nyheten om att de undersökte möjligheten att tillsammans utveckla batterier och nu har den tanken utkristalliserats till ett gemensamt aktiebolag som startas upp i slutet av 2020. Toyota äger 51 procent och Panasonic innehar 49 procent.

I ett pressmeddelande skriver Toyota att den gemensamma affärsverksamheten kommer att omfatta forskning, utveckling och tillverkning av prismatiska litiumjonbatterier, solid state-batterier samt nästa generations bilbatterier. Produkterna kommer utom att de hamnar i Toyotas bilar, även säljas till andra biltillverkare. Ordet ”prismatisk” beskriver till hur battericellerna är konstruerade.

Panasonic producerar i Teslas regi litiumjonbatterier vid fabriken Gigafactory i Nevada, och de är uppbyggda av cylindriska battericeller.       

Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Toyota och Panasonic?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-23 10:43
johnkommentar

Nej. Tvärt om så kommer tekniken utvecklas så att batterier kan återvinnas och fabriker på rätt ställe, där det finns förnybar el för tillverkningen, minskar påverkan vid tillverkning. Fast å andra sidan, det är ju lättare att hacka på det som är nytt istället för att se möjligheter....

#2 • Uppdaterat: 2019-01-23 10:57
saabnisse

"Prismatiska" battericeller förefaller ge bättre utrymmesutnyttjande än ficklampsbatterierna i Tesla.
Det kommer nog att hända en hel del med batteriutvecklingen inom en nära framtid.

#3 • Uppdaterat: 2019-01-23 11:30
L. Mäkinen

Problemet med prismatiska celler brukar vara att man inte kan packa lika stora ytor av batteriplattor som i runda celler. Det ger också lite utmaningar med att få jämn värmefördelning i olika delar av cellen. Lägger man cylindriska celler i sicksack kan man hålla ner storleken ganska mycket.

#4 • Uppdaterat: 2019-01-23 12:31
saabnisse

Mäkinen, är det verkligen så?
Jag antar att prismatiska celler kan staplas i princip utan dödutrymme mellan cellerna.
Men temperaturstyrning kan givetvis bli problem.

#5 • Uppdaterat: 2019-01-23 13:16
L. Mäkinen

I de prismatiska staplar man lagren av anoder och katoder som en dagobertmacka, men i en cylindrisk rullar man dem som i en elektrolytkondensator. Det blir stor skillnad på yta, möjligen kan man få andra fördelar av att göra som i en keramisk konding. Låg inre resistans kanske?

#6 • Uppdaterat: 2019-01-23 20:38
saabnisse

@Mäkinen, ok, du känner säkert till det här bättre än jag, men jag undrar varför Toyota inte satsar på det optimala utförandet?
Någon fördel måste det väl vara med det här modellen?

#7 • Uppdaterat: 2019-01-24 08:32
L. Mäkinen

@saabnisse,
Garanterat finns det fördelar att utforma dem som de tänkt. Även om man får ojämna temperaturer i själva cellen kanske det är lättare att leda bort värme från en plan yta.
Jag misstänker att man kan ta ut större strömmar momentant också i och med att man har kort väg inne i batteriet som ger resistans.

Som vanligt är det kompromisser åt olika håll som avgör var man hamnar.

#8 • Uppdaterat: 2019-01-24 11:54
laross

Den stora batterifabriken i Skellefteå beräknas kosta totalt 40 miljarder kronor att bygga och demofabriken i Västerås en miljard.
Northvolt ska alltså konkurrera med jättar som Toyota och Panasonic på en marknad som förändras varje vecka med utveckling av bättre batterier , jag tror absolut inte att det är möjligt.

#9 • Uppdaterat: 2019-01-24 21:11
PREVIA

Solid-state batterier har många fördelar jämfört med nuvarande batterier i elbilar på grund av att dem inte behöver något kylsystem då de klarar temperaturer på uppåt 150 grader och samtidigt inte får någon kapacitetförsämring vid kyla och kan laddas på få minuter vilket kommer bli ett större genombrott än nuvarande batterityper.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.