Nästa artikel
Kia Soul EV dubblar kraften
Nyheter

Kia Soul EV dubblar kraften

Publicerad 29 november 2018 (uppdaterad 29 november 2018)
Större batteri och fler hästkrafter i nya generationen av elbilen.

På bilsalongen i Los Angeles visar Kia upp både en Soul med förbränningsmotor och en elbil, men det är bara den elektriska varianten som kommer att säljas i Europa och Sverige med start någon gång under första halvåret 2019. 

Batteriet är av typen litiumjonpolymer och ligger på 64 kWh. Det är mer än dubbelt så mycket som i föregående version som låg på strax under 30 kWh. Detta kommer såklart inverka positivt på räckvidden, men hur långt Kia Soul EV tar sig på en laddning vet vi inte än. Kia håller på att mäta detta enligt EPA-norm i USA och förhoppningsvis får vi också resultatet enligt vår europeiska körcykel WLTP inom kort. Kia berättar att batteriet är vätskekylt och detta är särskilt fördelaktigt vid snabbladdning. 

Även motorns kapacitet har ökat. 204 hästkrafter är även det nästan det dubbla upp mot förra generationens 110. Vridmomentet ligger på 395 Nm.

Utseendemässigt behåller Soul sitt lådformade yttre och pekskärmen i förarmiljön är 10,25 tum i storlek och växelväljaren är ett runt vred.

Det finns inga priser fastställda än, men kommer att offentliggöras inom de närmsta månaderna.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Soul EV?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-11-29 09:07
Granlundii

Klarsynt, det finns ett tredje alternativ också, att öka produktionen av förnyelsebar el. Men hej, det gör vi redan!

https://www.energivarlden.se/artikel/sveriges-elproduktion-gar-pa-hogvarv/

#9 • Uppdaterat: 2018-11-29 09:26
Kricko

Klarsynt, du får gärna utveckla det där med blodsbatterier lite och på vilket sätt det är kopplat just till batterier i elbilar? Och både vad gäller blodsbatterierna och påståendet om koldioxidgenererande batteritillverkning kan du väl specifikt visa vad modern tillverkning, exempelvis Teslas Gigafactory som är ett exempel från den verkliga världen, har för miljöpåverkan? Och du är förstås väl medveten om vilka fantastiska förhållanden som råder inom oljeindustrin, inga arbetsmiljöproblem där inte - alldeles särskilt inte hos småproducenterna kring Persiska viken. Man ser det man vill se, eller hur var det?

#a • Uppdaterat: 2018-11-29 09:46
Granlundii

Även om jag ifrågasätter att elbilar skulle vara sämre än fossildrivna fordon så kan jag också ifrågasätta elbilarnas positiva inverkan på klimatpåverkan i stort. Att gå från fossildriven bil till elbil skulle kanske minska min bils utsläpp med 20%. Min bils utsläpp står för kanske 20% av min totala klimatpåverkan, alltså har jag totalt minskat min klimatpåverkan med 4%. Känns inte som att jag har gjort nån jättestor insats, kan jag tycka.