Nästa artikel
Bilfrågan: Manuell ljuständning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Manuell ljuständning?

Publicerad 8 november 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren äger en Toyota Verso och undrar om det är korrekt att man manuellt måste koppla på lyset när det är dags att köra med släp.
”Normalt kör jag med auto, men när jag kopplar på ett släp, så måste jag ändra manuellt. Är detta verkligen rätt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en Toyota Verso för cirka ett år sedan med monterad dragkrok. Normalt kör jag med ljusreglaget på auto. Men när jag kopplar på ett släp, så måste jag ändra manuellt för att få släpvagnens ljus att tändas. Jag har påpekat detta hos säljaren, men där påstås det att det är korrekt. Är detta verkligen rätt?
L A

Svar:
Det stämmer att man manuellt behöver vrida om ljusläget till halvljus vid tillkoppling av släpvagn. Bakgrunden och anledningen är att EU-typgodkända bilar omfattas av ett undantag i den svenska trafikförordningen, som gör att de kan köra med tända varselljus fram och släckta bakljus under dagtid, vilket sköts automatiskt med ljusreglaget i auto-läge. 
Undantaget omfattar dock inte släpvagnar som därmed alltid måste ha bakljusen tända enligt svenska regler – och därför måste föraren manuellt ställa om ljusreglaget.
Erik Gustafsson, Toyota Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-11-08 11:25
Rutger Jönåker

Pi, den lösningen tycker jag är den bästa. Så fungerade det även på mina senaste Volvo. Min nuvarande Toyota har autoläge och det fungerar riktigt bra. Det räcker att jag i dagsljus kör in i carporten så tänds halvljuset redan när bilen är halvvägs inne. Men jag har också noterat att både Kia och Hyundai ofta är mörklagda bak även i mörker. Vad gäller körning med släp fungerar Toyotan sämre. Då måste man, som sägs ovan, manuellt slå på halvljuset för att släpets belysning ska fungera. Problemet är att Toyota saknar halvljusautomatik, så när man stannar och öppnar dörren ljuder bara en signal för att uppmärksamma en på att man glömt halvljuset på. Det måste man slå av manuellt... När man sen ska åka vidare gäller det att komma ihåg att manuellt slå på det igen. Vilket är lätt att glömma om man tidigare i många år ägt bilar med halvljusautomatik... Har Toyota inte hört talas om denna förträffliga lösning?

#9 • Uppdaterat: 2018-11-08 11:46
EnannanRobban

Men visst är detta intressant... Vi har ett regelverk inom EU som säger att bilar får köras i dagsljus utan bakljus. Okej då...
Men reglerna säger också att ett tillkopplat släp SKALL ha ljuset tänt. Då borde släpinkopplingen vara att det alltid ligger ström på belysningen ut på släputtaget när bilen är igång.
Alternativt så gör man som allt för många stolps... bilförare, man slår om till parkeringsljus när man drar släp... då lyser det ju både bak och fram... lite mindre fram och lite mer bak :-(

#a • Uppdaterat: 2018-11-08 12:43
1

Automatik fungerar mycket bra, rätt ljus i alla lägen.
Alltid ljus framåt.
Ljus bakåt när det behövs.
Aldrig något dimljus som bländar.
Hel- och halvljus i rätt tid.