Nästa artikel
Bilfrågan: Etanol i 2008?
Bilfrågan

Bilfrågan: Etanol i 2008?

Publicerad 28 september 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Peugeot 2008, 2016 års modell. Kan jag köra den på etanol?
Lars Adrian 

Svar:
Nej, du kan inte köra din Peugeot på etanol, E85. Det är inte motorn avpassad för. Vanlig 95 som innehåller en viss mängd etanol går självklart bra, svarar den svenska importören.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om drivmedlet E85?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-28 11:29
Farbror Blå

Etanol i sig är ett bra miljöbränsle, men det är produktionen som är ytterst tveksam. Att importera sockerrörsetanol från Brasilien är knappast positivt miljöhänsyn då framställningen är allt annat än miljövänlig då brännerierna är smutsiga och åkermarken kan användas till bättre saker. Etanol sliter ju dessutom mer på motorer och kräver bl.a. tätare oljebyten.

#2 • Uppdaterat: 2018-09-28 11:32
erikivan72

Inte ens om du har en bil som är gjord för E85 är det säkert att det är en bra idé att tanka det. Titta bara på problemen som Ford haft med sina motorer för E85. En annan femma är att du får helt annan förbrukning med E85 än med bensin. Räkna med rejält mycket större sug i tanken. Ännu en orsak till att vara tveksam till just E85 är, som Farbror Blå skriver, att du behöver byta olja oftare. 2 gånger per år eller max 1000 mil mellan oljebytena. Och jag vet. Generellt är det inte något som bilhandlare nödvändigtvis talar om, men det är ändå ett faktum.

#3 • Uppdaterat: 2018-09-28 22:52
Mythbuster

@Farbor Blå. Just sockerrörsetanol har ju visat sig vara det bästa sättet att göra etanol. Eller har du annan information? Däremot har det funnits massor med mer eller mindre oseriösa påståenden som att majspriset går upp p.g.a. sockerrörsetanol, regnskog skövlas osv. Men i stora drag är det bara påhitt.

#4 • Uppdaterat: 2018-09-29 02:53
Erik N

Förmodligen är Saabs motorer bättre anpassade för E85 än Fords och Volvos etc...
Oljebyte 1 gång per år eller 1000 mil gäller min 9-5 Biopower. Har kört så sedan 2008 utan några som helst problem.
(Jag har dock tankat med 95 någon gång då och då, för att vara riktigt snäll mot Saab-motorn...)
Sist ville besiktningsmannen på bilprovningen köpa min 9-5:a p.g.a. det låga priset på E85 och den låga fordonsskatten..!
Ford-ägare med etanolmotor kan dock "rädda" sina motorer genom att kontinuerligt tillsätta Red Line SI-Alcohol till E85 bränslet om de vill kunna köra på E85...

#5 • Uppdaterat: 2018-09-29 06:58
Farbror Blå

Mina argument baseras på bl.a. en dokumentär från SvT, tidningsartiklar och samtal med en vän på länsstyrelsen i Kalmar som är insatt i frågan. Det var säkert 5 år sedan diskussionen om etanol var på tapeten. Hade det varit en lösning med goda framtidsutsikter hade troligen eftergrågan på dessa bilar varit större.

nyheter/utrikes/brasiliens-etanol-himmel-eller-helvete

Som Erik skriver så är det bra att växla etanol med bensin då och då för att motorn ska må bra. Jag hade själv en etanolsaab och min upplevelse var att bilen gick bäst om man inte tankade helt full tank med e85 utan lät kanske 25 % ren 95 bensin vara kvar. Jag tankade ungefär varannan tank bensin. Då gick bränsleförbrukningen ner och man fick samtidigt fördelen med den högre oktanhalten i etanolen genom att turbomotorn blev piggare.. Jag upplevde att bilen blev billigast att köra med den blandningen.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-29 11:54
Mythbuster

@ Farbror Blå. Just den artikeln visar faktiskt tydligt på de problem som finns i världen och i Brasilien. Fattigdom. Hade inte Rosinalda man jobbat i det hårda arbetet med att skörda etanol hade de inte fått in några pengar alls. Vilket naturligtvis är sämre i ett land med sådär socialt skyddsnät. Fast nu är han nog av med jobbet i alla fall då även sockerrörsskördning mekaniseras. Hur som helst får Rosinalda inte det ett dugg bättre för att man inte tankar E85. Men kanske på sikt ökar Brasiliens exportinkomster och därmed tar man ett steg upp på välfärdstrappan. Och då har man kanske även råd att köpa mer produkter från Sverige än JAS plan.

#7 • Uppdaterat: 2018-09-29 18:01
Farbror Blå

Myth..Tv-programmet jag såg visade arbetare som levde under slavlika förhållanden. De fick knappt några pengar och de pengar de fick av sockerbaronerna var de tvingade att handla varor i sockerbaronernas affärer. Brännerierna drevs av smutsiga dieselmotorer som spydde ut svart rök. Arbetarna hade tidigare fått åkermark att bruka sina egna grödor på, men sockerbaronerna snodde den märken också. En jäkla misär helt enkelt. Man hade även huggit ner ännu mer regnskog för att ge plats till sockerrören. Sådan mänsklig misär och skövling av regnskog vill inte jag gynna genom att tanka E85. Det handlar inte om fakenews även om oljeföretagen säkert vill skydda sina intressen. Jag är ingen vän av oljeproduktion den har också massor av liv och elände på sitt samvete åtminstone den olja som kommer från 3:e världen.

#8 • Uppdaterat: 2018-09-29 20:37
Erik N

Kanske min mack sköter sig...?
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/etanol-e85/

#9 • Uppdaterat: 2018-09-29 22:22
Mythbuster

@ Farbror blå. Tror du o jag såg samma program. Om du mins talade ena om tydligt att alternativet var att åka till staden o bli tjuv. Problemet är inte etanolen, problemet är fattigdom och avsaknad av sociala skyddsnät. Det är precis samma sak med holländska tulpaner odlade i Etiopien, apelsiner från Florida olja från Ryssland, lingon från Sverige osv. Jag som konsument betalar gärna för bra villkor för arbetarna. Men det är tveksamt hur mkt bättre de illegala invandrarna får det i Florida för att jag inte köper deras apelsiner. Jag kan dock välja att köpa rättvisemärkta apelsiner. Återigen, tryck på problemet. I detta fall fattigdom.

#a • Uppdaterat: 2018-09-30 05:07
Farbror Blå

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/offras-regnskog-for-etanoltillverkning-6369711

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.