Nästa artikel
Ford lanserar potthålsteknik
Nyheter

Ford lanserar potthålsteknik

Publicerad 24 juli 2018 (uppdaterad 25 juli 2018)
Det nya systemet känner av potthål och anpassar fjädringen så att bilen tar sig över det mjukare.
Potthål är en mer eller mindre global trafikfrustration, något Ford nu försöker råda bot på. Till nya Ford Focus som börjar säljas i Sverige senare i år lanserar man en teknik som minskar effekterna av potthålen. 

– Våra ingenjörer letar alltid efter de allra ruffigaste vägarna för att verkligen sätta våra stötdämpare på sin spets, men vi har märkt mer och mer att det är de ojämna vägarna som istället hittar oss. Potthål är ett problem som inte kommer försvinna på länge, men med vår avancerade stötdämpningsteknik för nya Ford Focus kan vi i alla fall minska konsekvensen av dem, säger Guy Mathot, på avdelningen för Ford Focus fordonsdynamik.

Systemet känner av att det ena hjulet är på väg ner i ett potthål och justerar fjädringen därefter så att hjulet inte ska falla lika långt ner i hålet, således träffar inte däcket motstående sida av hålet lika kraftigt. Om de främre hjulen upptäcker potthål gör systemet också de bakre hjulen redo, så att de kan reagera snabbare än de främre. 

Diskutera: Vad tycker du om tekniken? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-07-24 12:13
Svenne60

Jättebra speciellt för oss som bor i Stockholm, vägarna här håller gammal öststat standard. Fattar inte att någon köper bil med "sportfjädring". I så fall får man spänna ev. bh och ta ut löständerna före bilfärd

#2 • Uppdaterat: 2018-07-24 13:49
Mattse

Hört på kommunkontoret:

- Vi skulle behöva laga vägarna i staden då dessa är fulla av potthål.
- Nä, det är lugnt. De nya bilarna anpassar sig automatiskt efter potthål och dåliga vägar, så vi behöver inte lägga några mer pengar på vägunderhåll framöver.

#3 • Uppdaterat: 2018-07-24 15:04
celef

Nya focus verkar vara en riktigt fin bil med bra egenskaper, där focus active verkar allra mest intressant. Alla system som bidrar till skön åkkomfort är av intresse och nödvändig, för här där jag bor i södra stockholm är snart alla gator uppgrävda och de ytor man kör på nu är sämre än sämst! Man kunde bygga bilar med komfort förr, för dåliga vägar, och då utan en massa avancerad teknik, mjuk fjädring + smala däck + hög däcksprofil bör fungera även på nya bilar kan jag tycka! Jag tänker på nån gammal fransk bil, renault eller citroen, som skulle klara av att transportera ägg på dåliga jordbruksvägar

#4 • Uppdaterat: 2018-07-24 16:28
mso 1000

Ja en vanlig stötdämpare till en vanlig bil dämpar väl hjul rörelsen med typ 40-60 eller 30-70.
Dvs hjulet dämpas 70%på väg ner i hålet och 30% när det trycks upp ur hålet.
Rätta mig om jag har fel.

Tror nog Citroën är inne på en bättre väg kanske.
Elektronik och skit som talar om för bakhjulet, nja tveksamt och förmodligen dyrt.

Men vadtusan är det för fel att anpassa farten. ;)

#5 • Uppdaterat: 2018-07-24 17:09
Raphael

Inget nytt med elektroniskt styrd fjädring och ställbara stötdämpare, men det är klart att det är en intressant teknik med sensorer i hjulen som mäter stora utslag på fjädringen och ställer om stötdämparna "on the fly" så att säga. Inte lika avancerat som de system som DS och Mercedes kör med som har en kamera som läser av vägbanan och ställer om fjädringen innan potthålet istället för under tiden som stötdämparen jobbar med den. Kommande tester får väl visa hur det hela fungerar i praktiken. Ford har inte precis rosat marknaden med fjädringskomfort...

#6 • Uppdaterat: 2018-07-24 17:29
FAB

mso 1000 du har så rätt, det räcker nu med en massa onödigt elskit.

#7 • Uppdaterat: 2018-07-24 17:42
Sabud2

Uppriktigt trött på alla påhitt som komplicerar våra bilar och föder bilverkstäderna. Fram till 90-talet körde jag mina bilar ca. +40.000 mil med minimala utgifter utöver ren service som man fixade själv. Tänk om det fanns `hard core-varianter av moderna bilar. (ABS - antisladd är självklart men sedan räcker det.....för mig)

#8 • Uppdaterat: 2018-07-24 18:31
Raphael

Sabud, då kan jag rekommendera billigaste Dacian. :)

#9 • Uppdaterat: 2018-07-24 19:24
Erkka

Det är inte potthålen som dödar Fordarna, snarare rosten.

#a • Uppdaterat: 2018-07-24 19:41
Roy J

Idén påminner om det som ursprungligen satt i BMC Mini ("Hundkojan") och ännu mer förfinat i Citroën. Framhjulens dämpare var kopplade till bakhjulens.
Focus verkar ha ryckt upp sig ordentligt och lär nu ha uthärdligt vägljud i baksätet. Den bra sitthöjden hoppas jag finns kvar. (När jag skriver sitthöjd, så menar jag den man har när man sitter i bilen, inte den som Vi Bilägare anger.) Rostskyddet är redan med förra generationen avsevärt och behövligt förbättrat.
Det är nu en intressant bil i segmentet.

DS system med kameraövervakning av vägbanan fungerar väl sådär. Regn och snö ställer till det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.