Nästa artikel
Bilfrågan: Kräver DSG-lådan speciell körstil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kräver DSG-lådan speciell körstil?

Publicerad 3 maj 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
"Hur ska man köra för att inte lådan ska slitas ut i förtid?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en ganska ny Skoda Superb med DSG-låda. Vi bor på en ganska lång gata och längs med den bor många barnfamiljer, så krypkörning är ett måste. Det händer ibland att fläktkylningen går igång när man kommit hem, är det någon fara? Hur ska man köra för att inte lådan ska slitas ut i förtid? Om jag till exempel kör med släp eller bogserar, är det något speciellt jag ska tänka på?
Johan B

Svar:
Det vore märkligt om du skulle vara tvungen att köra på ett speciellt sätt för att växellådan i din nya Superb inte ska slitas ut i förtid. Den svaghet som tidigare gav problem med främst den sjuväxlade DSG:n som hade torrlameller drabbade oftast taxi och i viss mån körskolor. Din Superb har kopplingar i oljebad. DSG-lådor har i och för sig vissa egenheter. Vi har noterat att DSG vid långsam krypkörning kan hamna i ett läge då de ”växlar i och växlar ur” vid små fartändringar. Det är ett sätt att undvika slirning. Ingreppet vid start kan också kännas lite mer abrupt. Och som med alla automatlådor bör man trycka ner bromspedalen när man stannar. Håll inte bilen still eller kryp sakta framåt i uppförsbacke med hjälp av tomgångsvartal i läge D. Stå still med nedtryckt bromspedal! Det gäller alla automatlådor. Bogsering, eller körning med släpvagn, bör inte betyda ökat slitage om man kör normalt och precis som med andra automatväxellådor inte orsakar onormal ”slirning” i kraftöverföringen. Att fläkten surrar visar att kylningen fungerar. Om bilen inte blir onormalt varm vid körning är det inget fel.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du några erfarenheter av DSG-låda?  
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-05-03 08:10
Pi

Om Superben är relativt ny så skulle jag tro att den har elhandbroms med Autohold och har man den funktionen aktiverad och bromsar till stopp så kan man släppa bromspedalen för då är bromsen ändå aktiverad. Att VW/VAG var såpass snabba (2012/2013) med att införa elhandbroms även på mindre bilar (Golf) kanske hade att göra med DSG-lådan - min gissning i alla fall.

#2 • Uppdaterat: 2018-05-03 09:43
Simon no1

Lite roligt svar: "Det vore märkligt om du skulle vara tvungen att köra på ett speciellt sätt" sen följer en lång rad med råd om hur man ska köra... :)

Personligen gillar jag inte lådan då den som sagt är ryckig och svår att smyga med

#3 • Uppdaterat: 2018-05-03 10:08
Pi

Ute på vägen så upplever jag nuvarande generation av DSG som mycket behaglig. Enda tillfället när den möjligen kan betraktas som ryckig är när man vill göra en väldigt kort förflyttning - t ex typ 1 dm inne i ett garage. Där fungerar en momentomvandlarlåda, eller givetvis en manuell låda klart bättre.

#4 • Uppdaterat: 2018-05-03 10:20
Raphael

Simon, lång rad med råd hur man skall köra? Det enda jag ser är ett råd om att trampa på bromsen för att stanna och stå still. Övrig text är beskrivning av DSG-lådans egenheter.

#5 • Uppdaterat: 2018-05-03 10:33
Skodaägare

Har haft en Superb med DS-låda och där var man tvungen att köra i manuellt läge i vissa kraftiga uppförslut och låsa den till 1:ans växel. Annars så försökte den slira sig upp på 2:an med vibrationer som följd. Min bil var dock från 2010 så förhoppningsvis har VAG fixat till detta nu. Nu har jag ZF:s utmärkta 8-växlade automat och saknar inte DSG-7:an ett dugg. Och jag håller inte med Erik Rönnblom att man inte kan krypa sakta i uppförsbacke med en vanlig automat. Det går alldeles utmärkt, kan dock vara döden för en DSG-låda. I DSG-lådan så kommer det sliras konstant på kopplingen, medan det som händer i den vanliga automaten möjligtvis är att oljan i momentomvandlaren blir lite varmare. Tror det var en av orsakerna till att Taxi fick så mycket problem. Förarna var vana vid vanliga automater och använde samma körstil på DSG:n, vilket ledde till att kopplingarna slets ut i förtid.

#6 • Uppdaterat: 2018-05-03 11:05
Tobo

Så sent som 2014 havererade DSG-lådan i Vi Bilägares långtest-Skoda.

#7 • Uppdaterat: 2018-05-03 11:43
40-talisten

DSG-låda skulle jag inte våga använda i mitt trånga parkeringsgarage, med pelare obehagligt nära på flera håll. Som Pi noterar, funkar en automat med momentomvandlare bättre. Sam naturligtvis den steglösa CVT-lådan!

#8 • Uppdaterat: 2018-05-03 11:58
Mr.Wheeler

Den 7-stegade våtlamells DSG-låda som jag har i min Golf -17 2,0 TDI beter sig precis som en momentomvandlarlåda och jag upplever inga ryckigheter alls. Tidigare har jag haft den kritiserade torrlamellslådan och där var man tvungen är vara lätt på foten för att det inte skulle rycka vid krypkörning. Dessutom hade den en aning för lång fördröjning innan den började driva när man släppte bromsen.

#9 • Uppdaterat: 2018-05-03 12:15
mso 1000

Jag tror att man tänker på tidigare barnsjukdomar som dsg hade.

Jag har kört 3000 mil med min 2018 dsg7 torr låda och den växlar helt obemärkt i alla lägen.
Inga problem alls utan det enda är att den har en halv sekunds fördröjning när man skall iväg från stopp i korsning.
Och helt exemplarisk vid fickparkering då man aldrig rör gasen utan doserar centimeter för centimeter med bromspedalen och helt ryckfritt.

Betydligt bättre än när jag testade för 5 år sedan och dessutom är den en fröjd vid minus 28 grader vilket man inte kan säga om vissa andra automatlådor.

#a • Uppdaterat: 2018-05-03 12:16
Axa

Kort tid med DSG men min erfarenhet var att lådan upplevdes fungera bra i alla situationerna jag var med om. Inga ryckigheter eller nåt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.