Nästa artikel
Utsläppen minskar inte fort nog
Nyheter

Utsläppen minskar inte fort nog

Publicerad 26 februari 2018
Transportstyrelsen och Trafikverket varnar för att klimatmålet 2030 kommer att missas.
Förra året sjönk utsläppen från vägtrafiken med 2 procent. Detta tack vare ökat användande av biobränsle och elektrifierade bilar. Men detta räcker inte, enligt Trafikverket. Fortsätter det i samma takt under de 12 kommande åren kommer vi inte att uppnå Riksdagens beslutade klimatmål om att ha reducerat utsläppen med 70 procent för inrikes transporter från 2010 till 2030. Enligt Transportstyrelsen och Trafikverket måste utsläppen istället sjunka 8 procent varje år om tidsramen ska hållas.     

Koldioxidutsläppen från nya bilar har planat ut: I snitt släppte nya bilar nästan ut samma mängd koldioxid 2016 som 2017, nämligen drygt 123 gram per kilometer. Dessutom ökade trafiken på vägarna med 1,5 procent under 2017.
– Det är oroväckande att utsläppsminskningen tillfälligt stannat av. Vi behöver alla göra mycket mer för att minska utsläppen snabbare, inte minst vid nybilsköpen, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

Biodrivmedel i trafiken har ökat från 19 procent 2016 till 21 procent 2017. Biodiesel står för 85 procent av den totala mängden drivmedel. Detta gjorde att växthusgasutsläppen minskade med drygt 400.000 ton under förra året.

Diskutera: Vad bör göras för att minska utsläppen från vägtrafiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-02-26 13:49
Styggavargen

"Om nybilsförsäljningen sjunker så blir det ju inte lika mycket minskning av rena utsläpp från bilar eftersom nya bilar generellt är snålare än de de skulle ersätta".
Jag vet inte hur det ser ut generellt, men i mitt bostadsområde har folk kommit hem med en ny XC60 eller annan SUV i samma storlek, och det är högst tveksamt om den splitter nya bilen släpper ut mindre än den gamla. I många fall är det nog så att vissa ökade sina utsläpp utan att veta om det, då de bytte en relativt snål bensin mot en diesel driven SUV.

#9 • Uppdaterat: 2018-02-26 13:49
Styggavargen

"Om nybilsförsäljningen sjunker så blir det ju inte lika mycket minskning av rena utsläpp från bilar eftersom nya bilar generellt är snålare än de de skulle ersätta".
Jag vet inte hur det ser ut generellt, men i mitt bostadsområde har folk kommit hem med en ny XC60 eller annan SUV i samma storlek, och det är högst tveksamt om den splitter nya bilen släpper ut mindre än den gamla. I många fall är det nog så att vissa ökade sina utsläpp utan att veta om det, då de bytte en relativt snål bensin mot en diesel driven SUV.

#a • Uppdaterat: 2018-02-26 14:07
hultarn

Man har ju satt upp ett mål som är omöjligt att uppnå, redan där är det systemfel. Sedan finns det en övertro på (några få...) el-bilar, vad ska de laddas med när kärnkraften är nedlagd?
Dansk kolkraft? Ja, då blir ju utsläppen mindre i Sverige...