Nästa artikel
Ljustest: Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Seat Arona (2017)
Ljus

Ljustest: Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Seat Arona (2017)

Publicerad 6 februari 2018 (uppdaterad 6 februari 2018)
LED-belysningen på en av bilarna ger klar fördel. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Det är ovanligt att bilar i den här prisklassen har LED-belysning som standard. Men det ger tydligt utslag. Arona har utan konkurrens det bästa ljuset – både på hel- och halvljus, med mycket bra längd och bredd. Kia har bättre halvljus än Citroën. Helljusen har jämförbara prestanda. Kias longlife H7:a ger gultonat sken, vilket testförarna uppfattade som svagt.

Citroën C3 Aircross (H7/H7)
Halvljus, längd: 70 m.
Halvljus, bredd: 13 m.
Halvljus, betyg: 2/5

Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 11 m.
Helljus, betyg: 2/5

Kia Stonic (H7)
Halvljus, längd: 80 m.
Halvljus, bredd: 19 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 170 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5

Seat Arona (LED)
Halvljus, längd: 106 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 225 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 4/5
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-06 11:58
Raphael

Det är väl så att betygsskalan har justerats med tanke på ny teknik, så att halogen inte längre kan ge mer än max 3 i betyg.

#2 • Uppdaterat: 2018-02-06 13:34
Reverend Benny

Varför tror du det Raphael?
Ser man på siffrorna (även om det absolut inte är allt) så tycker jag det förklarar varför betygen ser ut som dom gör.
Hade en halogen lyst längre än en LED så borde den ju inte få sämre betyg, halogen har ju sina för och nackdelar precis som LED.

#3 • Uppdaterat: 2018-02-06 14:01
Kricko

Lite synd att mätresultaten från äldre test inte finns med, då hade man kunnat jämföra och se om skalorna justerats - 2014 var de äldsta testerna med mätresultat jag kunde hitta. Den C4 Cactus som var aktuell där hade dock betydligt bättre ljus än nu aktuell cittra, trots att även den bara hade halogen. Bredden på KIAs, och för all del även Citroens, helljus är inte ok under nordiska förhållanden. Här har en viss tendens att vara mörkt - och viltet uppehåller sig inte nödvändigtvis mitt på vägbanan.

#4 • Uppdaterat: 2018-02-06 14:35
Volvo ägare

Nu är det väl så att ledlampor har även de har sin begränsning när det gäller hållbarhet. Då är min undran vilken kostnad det blir då. Bytesman bara ledlampan eller får man byta hela strålkastaren. I det senare fallet blir det troligen mycket mycket dyrt .

#5 • Uppdaterat: 2018-02-06 14:42
Raphael

Reverend, jag menar att utvecklingen går framåt så betygen blir annorlunda om man tittar på dem historiskt. Eftersom LED och Xenon flyttat fram gränserna för ljus så betyder det också att det krävs mer idag för att få ett högre betyg än förr. I de flesta tester där LED är med så har LED mer ljus än halogen, så uppenbart är det en teknik som ger mer ljus än halogen. Om betyget 4-5 innan LED innebär kortare längd och bredd än vad LED ger och LED får 4-5 så betyder ju det att den prestanda som räckte för ett högre betyg nu inte räcker för det eftersom gränserna flyttats fram.

#6 • Uppdaterat: 2018-02-06 14:44
Reverend Benny

@Raphael
Jo du har nog rätt. Det verkar logiskt att det är så. Man kanske skulle kalla det att man mäter med ljustest 2.0 så man förstår att det är en reviderad skala mot gamla testen. Så man inte jämför fel.

#7 • Uppdaterat: 2018-02-06 14:48
Reverend Benny

Nu ska ju LED hålla ca 5 gånger längre än Xenon och de siffror jag sett så är livstiden på LED mellan 10 000 till 50 000 timmar (men det finns lägre och högre siffor).
En bilförare som använder bilen 10 timmar per dag, varje dag på året så kommer det ta runt 10år innan man når upp till dom siffrorna.
Så skulle nog säga att i vanliga fall så håller LED tills bilen skrotas, om man nu inte krockar eller liknande.

#8 • Uppdaterat: 2018-02-06 15:30
N-iklas

Betyget är väl inte så viktigt, det är väl mätresultatet man få gå på.
Crossland hade ju inte dramatiskt bättre ljus men ändå en markerad skillnad mot C3 så där är väl en punkt till den är bättre på, lite märkligt att inte erbjuda LED ens på lyxmodellen.

#9 • Uppdaterat: 2018-02-06 16:33
IngoS

Det mest bedrövliga är att Aircross inte går att få med bättre ljus hur mycket paket man än plussar på. Man kan få alla andra tänkbara elektroniska finesser. Hur tänkte man egentligen? Bilen gick just bort som allvarlig kandidat för mig. Beställde en annan bil i förra veckan.

#a • Uppdaterat: 2018-02-06 17:06
Jordnära

Ljuset är oerhört viktigt i Sverige när vi kör mycket i mörker. Man ska inte behöva hänga på massa fula extraljus för att kunna köra. H7 borde förbjudas. De går ju sönder stup i kvarten. Xenon lyser mycket bra men de mattas lite mer åren. Hoppas att led-utvecklingen slår igenom med smartare hel och halvljus på alla bilar och inte bara som julgransbelysning och dekoration.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.