Nästa artikel
Nästa generations snabbladdare kommer till Värmland
Nyheter

Nästa generations snabbladdare kommer till Värmland

Publicerad 5 december 2017 (uppdaterad 5 december 2017)
Nu bygger energibolaget Fortum den första laddstationen i Sverige med en kapacitet på 350 kW.
Sju gånger snabbare laddning, 25 mil på tio minuters laddning. Om bilen klarar av det vill säga, för än så länge finns inga bilar på marknaden som klarar av att ta emot strömmen så snabbt, de är anpassade för dagens laddstationer som oftast ger 50 kW. Bilar med bättre mottagningskapacitet kommer antagligen börja dyka upp i slutet på nästa år, gissar Fortum. Nu går det förstås att ladda äldre elbilar i snabbstationen också, men då går det inte fortare än vanligt.

Den första laddstationen byggs nu i värmländska Kristinehamn, utvald för att koppla samman Oslo och Helsingborg för elbilister. Samtidigt påbörjas ett bygge i Norge och under nästa år kommer ytterligare en station i Sverige och en i Finland.

– Vi har planerat för dessa laddstationer sedan i vårvintras men har varit tvungna att vänta in utvecklingen av själva laddarna och deras olika komponenter. Vi använder den allra senaste tekniken och laddstationerna kommer att vara redo för ultrasnabb laddning när det finns bilar som kan nyttja de höga effekterna. Om det i framtiden kommer bilar som kan ladda på 500 kW kan vi installera en extra effektmodul och klara av att leverera det också, berättar André Schau, ansvarig projektledare, Fortum Charge & Drive.

Diskutera: Hur lång laddtid per körd kilometer är rimligt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-12-06 07:48
Dick

Jag som kör en el-bil tycker att fokus på högeffektsladdning är helt verklighetsfrånvänd. Misstänker starkt att feltänket drivs på av folk som inte en kör el-bil och tänker "bensinstationer" fast med el, och då hamnar man utanför centrum (eftersom man har flyttat ut bensinstationerna). Men el finns ju överallt, så alla som ändå parkerar utanför jobbet, ICA, bolaget och på en herrans massa andra ställen är inte i första hand betjänta av ultrakraftiga laddstationer, utan av FLER laddstationer. Och finns det fler laddstationer så behöver vi inte så stora, tunga och dyra batterier.

#9 • Uppdaterat: 2017-12-06 09:55
Pi

Det finns utan tvekan en point i Dick's inlägg. Alltför många av oss som idag kör fossilbränsledrivna fordon ser hela tiden ett behov av att kunna ladda fullt på några få minuter men sanningen är ju den att det är väldigt få som nyttjar bilen för att köra väldigt långa sträckor dagligen. De flesta bilar snittar ju under 5 mil/dag men visst kan även dessa behöva åka kanske 40 mil per dag nån gång per år men många laddstationer med hyfsad laddeffekt är nog viktigare än några få med väldigt hög laddeffekt. Och batterierna mår helt klart också bättre av lite mildare laddning än dessa "ladd-chocker".

#a • Uppdaterat: 2017-12-07 08:17
Grosser

Dubbelpost.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.