Nästa artikel
Ljustest: Hyundai Ioniq Plug-in, Toyota Prius Plug-in Hybrid, Volkswagen Golf GTE (2017)
Ljus

Ljustest: Hyundai Ioniq Plug-in, Toyota Prius Plug-in Hybrid, Volkswagen Golf GTE (2017)

Publicerad 22 november 2017 (uppdaterad 23 november 2017)
Halogen ger smal och kort ljusbild på Ioniq men Prius är snubblande nära full pott. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Ioniq laddhybrid har halogen-strålkastare – inte xenon som vanliga hybridversionen. De ger en smal och kort ljusbild. LED-halvljuset får ett högre betyg. Golfs ”Dynamic-LED” har hög bländningsrisk på halvljuset, helljuset är långt men smalt. Bäst ljus har Prius PHV vars LED-strålkastare är snubblande nära en femma i betyg.
 
Hyundai Ioniq (LED/H7):
Halvljus, längd: 101 m.
Halvljus, bredd: 28 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 183 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 2/5
 
Toyota Prius (LED):
Halvljus, längd: 113 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 232 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 4/5
 
Volkswagen Golf (LED):
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 206 m.
Helljus, bredd: 14 m.
Helljus, betyg: 3/5
 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2017-11-25 13:45
Reinhard

Eländigaste javisst,men betänk att den ofta framförs av äldre med dålig syn.
Sedan är det inte fel att som medtrafikant se spektaklet komma,på långt håll dessutom.

#7 • Uppdaterat: 2017-11-28 08:22
Saabium

Prius är cool. Men får man plats? Har testat ett par Toyota och det har varit trååångt i framsätet för mig som nästan är 1,90.

#8 • Uppdaterat: 2017-11-28 08:38
Hackenbush

Det är i alla fall kul att de lyckats med något i Prius.