Nästa artikel
Svenska Uniti bygger sin första bil
Nyheter

Svenska Uniti bygger sin första bil

Publicerad 27 oktober 2017 (uppdaterad 14 oktober 2019)
Svenska Uniti har som mål att erbjuda en tvåsitsig elbil 2019.
Nykomlingen i branschen startar produktion i Landskrona.
Vi har tidigare berättat om det svenska startup-företaget från Skåne som via gräsrotsfinansiering, eller så kallad crowdfunding, drog in tillräckligt med pengar för att göra verklighet av visionen att bygga en eldriven stadsbil. Dessutom har man säkrat samarbete med teknikföretaget Siemens.

Nu är Uniti redo att visa upp en fysisk version av bilen. Den 7 december offentliggörs den på ett event i Landskrona. Det är också här som bilproduktionen kommer att ske. Uniti räknar med att kunna tillverka 50.000 bilar årligen och de första rullar av bandet i början av 2019. Produktionslinan ska vara helt automatiserad.

Sedan tidigare har Uniti avslöjat att bilen är tvåsitsig och tänkt för stadsmiljö, med drygt 15 mils räckvidd. Målgruppen är personer födda kring millennieskiftet, fria från märkeslojalitet till existerande bilmärken. Hittills har Uniti fått in 915 reservationer på elbilen.
 
Diskutera: Tror du att Uniti kommer att lyckas med sin elbilssatsning?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-27 09:08
saabnisse

Nej!
Och absolut inte med det här konceptet som ser ut som det kom från någon tecknad film!
Man kan ju jämföra med norska Think och Buddy, den första försvann trots många pengar från Ford.

#2 • Uppdaterat: 2017-10-27 09:08
L. Mäkinen

Nej,
inte efter att ha lyssnat på ett av deras föredrag för nåt år sen.

#3 • Uppdaterat: 2017-10-27 09:16
40-talisten

Jag lovar att äta upp min ena sko, om Uniti lyckas med sin elbilssatsning...

#4 • Uppdaterat: 2017-10-27 09:38
Saslam

Kan gå beroende på pris. Nya tider kräver nytt tänkande.

#5 • Uppdaterat: 2017-10-27 10:55
pinjong

Håller med Saslam. Svårt att dra slutsatser från historien. Millenniegenerationen tänker annorlunda.

#6 • Uppdaterat: 2017-10-27 11:54
LeifV

Det finns ingen marknad för 2-sitsiga stadsbilar, vare sig el- eller fossildrivna... Smart-bilarna har inte gjort någon större succé här och försöket med att skapa en bilpool, car2go, med sådana floppade också.

Argumenten är inte så svåra -de uppgifter som en liten 2-sitsig bil löser finns det redan bra lösningar på (kollektivtrafik, cykel, taxi etc) och då fanns inget större utrymme kvar = inte tillräckligt för ett företag att överleva på.

Vill man snacka premium vs icke-premium på den här nivån så kan man ju alltid kika på försäljningssiffrorna för Toyota IQ vs Aygo... -för små stadsbilar så är inte direkt "premium" något som vinner försäljningstoppen.

De borde nog ta ett snack med sin målgrupp och fråga innan de går vidare. Skulle gissa på att de borde förlänga bilen till 4-sitsig (inbegriper lastmöjlighet med säten fällda) för att vidga målgruppen rätt drastiskt.

#7 • Uppdaterat: 2017-10-27 11:58
LeifV

#6 Pinjong... "Milleniegenerationen tänker annorlunda" -korrekt, jag har sett ovanligt många eldrivna skateboards på sistone. Rätt prisbild, inga biltullar, inga parkeringsbekymmer och obegränsad tillgång till "laddstolpar". Inte heller besvär med att ta körkort. Täpper uppenbarligen igen de behoven där kollektivtrafik etc inte räcker till i stadsmiljön.

Dessutom är ju den här skateboarden redan "uppkopplad", helt utan extra kostnad och med långt mycket mer möjligheter och finesser än användaren kan önska sig. Spotify, GPS, WiFi -you name it! (den normale användaren har nämligen med sig sin vanliga smartphone...)

#8 • Uppdaterat: 2017-10-27 13:59
Världens vackraste man

Vad länge sedan det var jag käkade ett Kinder-Ägg...

#9 • Uppdaterat: 2017-10-27 16:44
Rullle

Mopedbilarna körs ofta korta sträckor så det borde passa med en elbil för den målgruppen

#a • Uppdaterat: 2017-10-27 18:23
Roy J

Mopedbilar säljs inte i någon större mängd. Trots bullrig miljö, torftig komfort och noll krocksäkerhet är de dyrare än en bra utrustad riktig bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.