Nästa artikel
Bilfrågan: Är kuddarna i min 9-5 farliga?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är kuddarna i min 9-5 farliga?

Publicerad 11 oktober 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Kan man få veta ifall det sitter en farlig krockkudde i vår bil? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Saab 9-5 Sportkombi -09, uttagen 2008. Kan man få veta ifall det sitter en farlig krockkudde i vår bil? Kuddarna kommer ju från japanska Takata. Har de tillverkning i Mexiko? 

Karl-Gustaf Nordh

Svar:
Du kan vara lugn för krockkuddarna i din bil. I Saab 9-5 ska de farliga Takatakuddarna ha monterats bara i årsmodellerna 2010 och 2011. I 9-3 användes däremot krockkuddar från Takata i årsmodellerna 2003 till 2011. Exakt hur många bilar det gäller är inte känt, men i USA har GM uppgett att cirka 110 000 Saabar ska återkallas. Någon återkallning av svenska bilar har inte varit aktuell – efter Saabs konkurs vill ingen ta ansvaret för krockkuddarna.

Takatakoncernen har haft tillverkning på fyra platser i Mexiko: Nuevo Leon, Torreón, Frontera och San Nicolas de los Garza. Hur det ser ut i dag är obekant, ty Takata begärdes i konkurs i somras, efter att cirka 100 miljoner bilar med deras krockkuddar måste återkallas. Minst 17 människor har dödats när krockkuddarna exploderat och spridit vassa metallbitar.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Oroar du dig för defekta krockkuddar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-11 20:21
saabnisse

Det anses att det främst är i länder med varmt klimat som krockkuddarna utgör en säkerhetsrisk.
I Sverige är det för kyligt!
Att det sommartid kan bli 60 grader i en bil som parkeras i solen räknas inte!

#2 • Uppdaterat: 2017-10-11 10:09
trasten

Hur länge ska bilen vara i det varma klimatet för att det ska räknas? Om jag åker på en längre semester till södra Frankrike, vad händer då? Jag har nämligen en Takatakudde i min bil så det vore ju bra att veta var man satt gränsen.

#3 • Uppdaterat: 2017-10-11 22:01
bollman

Tyvärr är denna information fel.
Airbag från Takata sitter i SAAB 9-3 2006-2012, 9-5 2006-2010, nya 9-5 2010-2012 samt högst troligen i NEVS 9-3 2014.
Det är lätt att se skillnad i den gamla 9-5: har man den äldre 4-ekrade ratten har man Airbag från Autoliv, har man den nyare 3-ekrade har man Takata.
Det är svårare att veta på en 9-3, men är årsmodellen 2006, alltså inte tillverkningsår, så har man airbag från Takata, 2003 till 2005 sitter det airbag från Autoliv även i 9-3. Till årsmodell 2006 ändrade man leverantör till Takata och ratten skiljer mellan 2005 och 2006 men det är svårt att se med blotta ögat. Den äldre 9-3 från 1998-2002 har den 4-ekrade ratten och således airbag från Autoliv.

Vi inom SAAB Turbo Club of Sweden samt Svenska SAABklubben har varit i kontakt med Orio och KO men inte lyckats får något svar på huruvida vi kommer få några nya airbag monterade. Orio anser inte att det är deras ansvar och KO var inte intresserade av att driva frågan utan tyckte det var konkursboets ansvar och att vi bilägare skulle driva enskilda ärenden mot konkursboet. Rimligen kan man tycka att GM skall ta sitt ansvar även i Sverige trots att de sålde bolaget, men så verkar inte fallet. Man kan tycka att EU eller Sverige borde tvinga GM att ta sitt ansvar, men tyvärr finns inte lika starka konsumentorganisationer i Europa som i USA.

De airbags som är behäftade med fel har defekta sprängladdningar som påverkas av fukt och värme och korroderar sönder. Detta gör att när en airbag utlöses så kan delar av utlösningsmekanismen flyga med ut genom airbagen, det är lite som att sitta med en hagelbössa riktad mot sitt ansikte, och det tyvärr i båda platserna fram.
GM menar att det är endast sydliga breddgrader som kan få mekanismen att korrodera sönder, men man kan klart anta att den väderlek som finns i Sverige med ett kraftigt användande av salt vintertid skulle kunna påverka mekanismen på likartat sätt som i fuktiga länder.

SAAB-ägare i USA har redan fått sina airbag utbytta, men tyvärr till airbag även de tillverkade av Takata. GM har lovat att ersätta alla airbag till annat märke innan 2020.

#4 • Uppdaterat: 2017-10-12 06:15
Nalle

Var hittar man en lista på "farliga" krockkuddar och
vilka bilar det gäller?

#5 • Uppdaterat: 2017-10-12 11:26
bollman

Här kan man se en lista från NHTSA i USA:
https://www.nhtsa.gov/recall-spotlight/takata-air-bags

#6 • Uppdaterat: 2017-10-13 09:40
keoh

USA har en annan typ av kuddar än EU så de hävdas att dessa inte har problem och inga olyckor finns så vitt jag vet noterade i EU.

#7 • Uppdaterat: 2017-10-13 12:37
bollman

Nej, airbagmodulen har samma artikelnummer oavsett marknad, så det är ingen skillnad mellan USA och resten av världen.
Att det inte finns några olyckor noterade inom EU tror jag mest beror på att ingen tittar efter. Problemet verkar i princip okänt inom EU, detta trots att klimatet i södra Europa inte skiljer sig så mycket från södra USA.

#8 • Uppdaterat: 2017-10-15 09:22
bollman

Enligt SAABs egen verkstadsinformation är det exakt samma krockkuddar i alla bilar, worldwide, på platserna fram. Det som skiljer är sidokrocksgardinerna på 9-3, där är det andra kuddar i USA än resten av världen.
Att krockkuddar skulle vara optimerade för användning utan bälte i USA är en mycket seglivad myt!

Problemet är inte begränsat till produktionsplatsen utan vilken typ av gasgenerator man använt. Takata använde ammoniumnitrat som resten av branschen dömde ut på grund av dess instabilitet. Enligt uppgift visade SAAB och Autolivs tester att man inte kunde garantera funktionen med denna typ av gasgenerator, trots det valde GM att köpa Takatas airbags eftersom ingen annan leverantör kunde matcha Takatas priser. Ett extremt exempel på att snålheten bedrar visheten!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.