Nästa artikel
Fiat Chrysler kan bli kinesiskt
Nyheter

Fiat Chrysler kan bli kinesiskt

Publicerad 15 augusti 2017
Fiat Chrysler Automobiles samarbetar redan med Guangzhou Automobile Group och bygger Jeep Cherokee i deras kinesiska fabrik. Nu sägs flera kinesiska företag vara intresserade av att köpa Fiat Chrysler.
Bilföretag i Kina sägs vara intresserade av en försäljning.
Fiat Chrysler Automobiles chef Sergio Marchionne har länge försökt föra samman företaget med en annan biltillverkare och nu verkar hans blick vara vänd mot Asien. Enligt källor som pratat med Automotive News har ett kinesiskt bilföretag redan ha lagt ett bud på Fiat Chrysler, men det avvisades då det ansågs vara för lågt.

Det kinesiska intresset kvarstår dock fortfarande. Det är inte bekräftat vilka företagen är men enligt Autmotive News skulle det kunna vara Dongfeng, Great Wall, Guangzhou (som redan till viss del samarbetar med FCA) eller Volvos ägare, Geely.

Orsaken till att kinesiska företag intresserar sig för Fiat Chrysler är deras globala nätverk med fabriker, återförsäljare och produkter. Den kinesiska regeringen vill att landets företag ska expandera och investera utomlands, och bli starka på bilmarknaden med hjälp av framgångssagor som den med Geely och Volvo.

En eventuell försäljning av Fiat Chrysler skulle inkludera Jeep, Ram, Chrysler, Dodge och Fiat, men inte Maserati eller Alfa Romeo som i så fall blir fristående.

Diskutera: Hur tror du det skulle gå för Fiat Chrysler med kinesisk ägare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2017-08-16 13:17
Raphael

Geely har dementerat att de har intresse av FCA. Dongfeng kan vi nog avskriva också eftersom de har en ägarandel i PSA och samarbetar med dem. Återstår Great Wall och Guangzho, där är väl Guangzho mest intresserade då de redan samarbetar med FCA. Jag tror absolut det finns möjlighet att de köper in sig i FCA, men jag tror inte på ett helt övertagande.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-19 11:42
Raphael

Samtidigt som Kinesiska staten uppmuntrar till investering i europeisk bilindustri, så stryper Kina investeringar i sport, rekreation, hotell, spel och nöjesbranschen. Kina styr vad detas företag får och inte får investera i. Det är statlig styrning hela vägen.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-21 20:28
Mads Jensen

Det bliver spændende at se hvor mange kinesiske biler vi kommer til at se på vejene i Europa om få år :-)