Nästa artikel
Fiat uppdaterar 500L
Nyheter

Fiat uppdaterar 500L

Publicerad 29 maj 2017 (uppdaterad 30 maj 2017)
Fiat 500L Cross.
Döper om modellversionerna, installerar större pekskärm och gör autobroms till standard.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-29 09:45
Peter E

Stängs avgasreningen av efter 22 minuter på den med diesel fortfarande?

#2 • Uppdaterat: 2017-05-29 10:49
saabnisse

Tycker man borde ta bort 500 i namnet, det för bara tankarna till den lilla fjutten och de här modellerna är ju avsevärt större.
Annars tycker jag det är trevligt att allt fler tillverkare kommer med lite roligare färger och även tvåfärgskombinationer.
Förhoppningsvis är den tråkgrå- och otäcka silvermetallic-generationen på väg ut.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-29 11:12
Raphael

Autobroms har funnits som tillval i utrustningspaket sedan modellen lanserades, men även standard i högre utrustningsnivåer.

Den är en succé i Europa och nr 1 i sin klass, och Trekking/Cross finns för att motverka mini-SUVarnas frammarsch. Jag uppskattar 500L på många sätt, utom baksäteskonstruktionen. När man föller ner ryggstödet bak i min C3 Picasso sänks dynan och det blir en plan yta. I 500 L åker inte dynan ner utan det blir en hög kant när du lägger ryggstödet på dynan. För plant golv fäller du fram hela baksätespaketet men då inkräktar det på längden på lastytan. En omständlig konstruktion som bara är så fel..

Men i övrigt är bilen trevlig och rymlig. 1.4bensinturbon och 1.6 dieseln är bäst. Och varför är biogasversionen bara på 85 hk borde vara 105 hk versionen..

Jag håller med Saabnisse om namnet, bilen borde heta Fiat 600 Multipla, då den i praktiken är en uppföljare till Fiats smarta minibuss.

Och Fiat 500X borde heta Fiat 600X.

600 var ju en större 500.

Men jag förstår idén med brand-within-the-brand och att göra 500 till ett varumärke för flera modeller, det har ju varit lyckosamt för Mini.

#4 • Uppdaterat: 2017-05-29 11:13
Raphael

Den bruna/brons är riktigt snygg.. finns även en gråblå jag gillar.

#5 • Uppdaterat: 2017-05-29 11:26
Peter E

Jan-April så registrerades det 23 st sådana här i Sverige.
I April enbart var det en(1) st.
Man blir/är ganska "unik" om man vill ha en sån här ;-)

#6 • Uppdaterat: 2017-05-29 18:35
Tvärnit

Tittade på den där i fjol. En smart bil med många praktiska lösningar och man sitter väldigt bra, jo bl a kan man fälla passagerarsätet till ett bord och så kunde man få en espresso bryggare som tillval, men att den är för udda i designen tycker jag för min egen del men annars så tycker jag den piskar fransmännens "damrum".

#7 • Uppdaterat: 2017-05-29 19:04
Rutger Jönåker

Har 13" hjulen kommit tillbaka? Dom såg små ut i förhållande till bilen... Känns som 500-konceptet tänjts till ytterligheterna nu... Håller med Raphael om att 600 Multipla vore ett bättre namn.

#8 • Uppdaterat: 2017-05-29 22:48
N-iklas

Och en bekant är en av de som nyligen köpte en och nu söker efter en Citroen i stället, byter bil en gång om året, tycks det, Fiaten hade bekymmer med att vatten läckte in via antennen på taket.
"espresso bryggare" lite historisk kunskap är att det var Opel som hittade på det, Signum.

#9 • Uppdaterat: 2017-05-30 09:13
Raphael

Tvärtnit - Min C3 Picasso rymmer 500 liter bak med baksätet framskjutet, jämfört med 450 liter i en 500 L (kanske borde heta Fiat 450? :) )... Plus att lastytan när ryggstäden fälls blir mer plant, längre och utan åbäket att fälla ihop baksätet och sedan lyfta det framåt för att luta mot framstolarna. Så när det gäller praktikaliteter så vinner inte 500L racet för mig, även om jag absolut kan uppskatta de dubbla handskfacken mm. Men visst sitter man bra, framstolarna är sköna och åkkkomforten är helt Ok med fullt godkänt fjädring, och 1.6 dieseln är snål.

Rutger, nej det är en synvilla för bilen är hög så det blir oproportioneligt. Det är 16" som standard och sen finns Cross med 17" som standard. Jag tycker det ser ut som att det är 17" på bilderna.

N-iklas, men det var italienarna som uppfann espresson och även espressomaskinen inte Opel. :) Den första espressomaskinen patenterades och byggdes faktiskt i Fiats hemstad Turin i slutet av 1800-talet. Det finns alltså en naturlig koppling mellan espressomaskin och Fiat. Och Fiats finns i reguljär produktion, görs av Lavazza. Som jag minns det var Opels bara i en konceptstudie, och uppenbart inspirerat av av Fiat och Italien då det var under den tid då GM och Fiat samarbetade och där GM hade en aktiepost i Fiat.

#a • Uppdaterat: 2017-05-30 12:49
Raphael

Jag tycker interiören har fått sig ett lyft, och är mer i linje med 500x nu. Växelspaken har fått kortare spak genom att infästningen har flyttats högre upp från golvet, om det påverkar känslan något får vi väl se när bilen finns att provköra. Lite trist är att bilen fortfarande inte verkar gå att få med Fiats erkänt fina dubbelkopplingslåda, som finns till flera andra Fiatmodeller inklusive 500X och nya Tipon. Istället är det enkelkopplingslådan till 1.3 MultiJet-dieseln som finns kvar. Hm...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.