Nästa artikel
Bilfrågan: Skadlig linolja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skadlig linolja?

Publicerad 5 maj 2017 (uppdaterad 5 maj 2017)
Frågeställaren har en Renault Laguna och undrar om det är en dålig idé att behandla den med linolja.
"Ska underredsbehandla med linolja, men blev skrämd av svaret.
 Bör jag också undvika en sådan underredsbehandling?" 
Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag står i kö för att underredsbehandla min Renault Laguna -08 med linolja, men blev skrämd av svaret på insändaren ”Skadar rostskyddsbehandlingen?” som gällde en VW Golf.
 Bör jag också undvika en sådan underredsbehandling?

Rolf Malmgren
 
Svar:
En Renault Laguna från 2008 har en bra grundbehandling från fabriken – den fick betyg 4 av 5 när vi rostskyddsbedömde den – men efter nio år kan det vara hög tid att bättra på skyddet. Att använda linolja är dock ingen bra idé eftersom oljan kan lösa upp det vax som är bas i fabrikens rostskyddsmedel.
Linolja ger ett utmärkt skydd för trä, men på bilplåt är det bättre att använda ett vaxbaserat medel som är kompatibelt med de produkter som tidigare använts för att skydda bilen från att rosta.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-05 11:23
hultarn

Detta har varit uppe åtskilliga gånger och det man kan konstatera är att linolja funkar alldeles utmärkt, men inte om rostskyddsfirmorna får säga det... Vaxet på en bil som är 9-10 år lär knappast vara så särskilt effektivt längre, medan fräsch kallpressad linolja ger ett bra skydd. En analys från statens provningsanstalt, nr 88M51536, visar att linoljans förmåga till inträngning i spalt är nästan dubbelt så bra som Tectyl ML. Ett utdrag ur rapporten återges nedan. http://rostdoktorn.se/linolja.html

#2 • Uppdaterat: 2017-05-05 14:22
saabnisse

Linolja fungerar, gärna med en tillsats av terpentin som förbättrar krypegenskaperna. Tidigare använde man trikloretylen som var ännu bättre, men som har en del obehagliga miljö/hälsoeffekter.
Men fortfarande saknas de korrosionsinhibitorer som finns i t.ex, Dinitrol, Tectyl m.fl. Dessa rostoljor finns i en mängd varianter för olika ändamål.
Inom FM har det gjorts grundliga prov med korrosionsskyddande oljor och det finns en mängd godkända produkter, men linolja finns inte med.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-05 17:49
Hans Berglund

Ja det verkar som att N-iklas och Hultarn har goda erfarenheter av linolja själv har jag bara sett det användas på verktyg,hackor o spadar där det funkar bra,vi har ju inte så lång rosterfarenhet i Norrbotten det dröjde ganska länge innan salthelvetesvansinnet kom upp hit.

#4 • Uppdaterat: 2017-05-05 20:29
a128

Det bästa rostskyddet anses vara en mix av spillolja, diesel och rostskydd (tex. Dinitrol ML) i lika delar enligt utdrag ur en svenskspråkig haynes rephandbok https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf

som man duschar på med en sådan flarra:
http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433

#5 • Uppdaterat: 2017-05-05 21:42
saabnisse

a128, Haynes skriver mycket skit, det finns nog ingen s.k. rep.handbok som är så utskälld.
Man kan blanda ihop många häxbrygder till rostskydd, men en ingrediens ska man helt undvika och det är spillolja.
Spillolja ska inte användas, det ska hanteras som farligt avfall!

#6 • Uppdaterat: 2017-05-06 08:42
N-iklas

Teoretiker finns det många, men jag har själv arbetat med rost och linolja i 20 års tid och före mig min far och hans bröder som var smeder och ingenjörer tillbaka till 1940-talet, men de kom fram till att kokt linolja med en tillsats av ett lösningsmedel (i det här fallet 20-25 % lacknafta) var klart bättre än rå linolja.

Själv har jag aldrig funnit någon svaghet med det.
På en gammal bil där originalskyddet blivit påverkat av tiden, skulle jag aldrig drömma om att köra med vax eller andra fjantigheter, linolja kan stoppa redan uppkommen rost, det kan inget annat rostskyddsmedel.

Linolja är totalt överlägset och det säger jag av egen lång erfarenhet av att arbeta med rostiga bilar.

#7 • Uppdaterat: 2017-05-06 13:35
S-E S

Varför ska man spruta vattenlöslig skit under bilarna? Sådan sörja måste förbättras efter varje regnväder eller underredsspolning och sedan får dina grannar köra med dubbdäck året om pga den fina oljefilm som lägger sig på vägarna. Men det är ju praktisk att behandla bilen med samma medel som trätrallen på uteplatsen så undviker man i alla fall alger och mossa i underredet!

#8 • Uppdaterat: 2017-05-06 18:05
Roy J

Instämmer till fullo med saabnisse!

#9 • Uppdaterat: 2017-05-06 18:39
hultarn

Spillolja ska man absolut inte använda, den innehåller en massa onyttigt som tex svavel och annat aggressivt. Finns ingen anledning att förstöra bilen. Möjligen kan man blanda in ren ny motorolja, det går ju bara åt för några kronor.

#a • Uppdaterat: 2017-05-06 22:01
saabnisse

S-ES, något vattenlöslig ska man naturligtvis inte ha som rostskyddsmedel, det är ju ganska meningslöst, men vad menar du med vattenlöslig skit?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.