Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag häva leasingavtalet?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag häva leasingavtalet?

Publicerad 30 mars 2017 (uppdaterad 30 mars 2017)
Frågeställaren leasar en Renault Captur, men har haft problem med inbrott och undrar om leasingavtalet kan hävas på grund av att bilen är stöldbegärlig.
”Det är orimligt att leasa en bil som är så enkel att stjäla mediemodulen från, och jag undrar om det finns möjlighet att häva avtalet på grund av detta.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag leasar en Renault Captur sedan i augusti – det är en bra bil och lagom stor. Men i september var det inbrott i bilen – mediemodulen blev stulen. Nyligen hände precis samma sak igen.
Det här ställer till mycket oreda för mig, för det är svårt att hitta verkstadstider. Det blir lång väntan och det kostar mycket att ha hyrbil. För att inte tala om självrisken.
Jag börjar tycka att det är orimligt att leasa en bil som är så enkel att stjäla mediemodulen från, och undrar om det finns möjlighet att häva ett leasingavtal på grund av detta. Att ha en bil som det regelbundet blir inbrott i är ju ingen hit...
Henrik
 
Svar:
För att hävning ska bli aktuellt krävs att det är ett ursprungligt fel av väsentlig betydelse som kvarstår efter att bolaget fått möjlighet att avhjälpa felet. Därmed kan inte hävning bli aktuellt i detta fall. Konsumenten kan givetvis säga upp avtalet, men riskerar då att få betala ersättning beroende på vad som framgår av avtalet. Rörande själva skadan kan frågan lyftas om inte konsumenten borde ha ett presumtionsansvar för uppkomna skador, det vill säga att konsumenten inte ansvarar för en skada om konsumenten kan göra sannolikt att skadan uppkommit utan uppsåt eller oaktsamhet från dennes sida.
Frågan blir om konsumenten under perioden som bilen är på verkstaden bör slippa betala hyresavgiften till leasinggivaren, eftersom konsumenten under denna period inte har tillgång till den avtalade leasingbilen. Det får anses tveksamt om konsumenten ska vara skyldig att fullgöra sin del av avtalet i en situation när leasinggivaren inte fullgör sin.
Konsumenten bör även undersöka om försäkringen täcker hyrbilskostnaden.
Rörande ersättning för kostnader bör konsumenten vända sig till ARN.
Malin Johansson, Konsumentverket

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-30 08:09
Hackenbush

Det är just händelser som ovan som gör att leasa en bil kan vara riskabelt. Det är svårt att lösa avtalen och det kan vara tvister om vem som skall stå för vad om något händer.
Det är snabbt och lätt att få en ny bil men avtalen idag lämnar tydligen en hel del fallgropar för leasingtagaren.
Jag menar att om man inte har råd att köpa en ny bil kontant så är det bättre att köpa en lätt begagnad på avbetalning. Man kan få riktigt bra bilar för ca 120.000-150.000:- och räntorna är ju låga idag.

#2 • Uppdaterat: 2017-03-30 08:52
LeifV

Det största problemet med leasing är att den du betalar till inte har något som helst ansvar för bilen (eller objektet). Finansbolaget ser bara pengarna, och vill ha betalt för det de lånat ut till dig. Det enda leasingavtal jag själv (privat) skulle acceptera är där jag träffar avtalet direkt med bilförsäljaren/tillverkaren -om denne sedan lånar upp pengar för att finansiera sitt leasingavtal är dennes sak och påverkar inte mitt avtal med handlarn. Detta skulle då innebära att saker är en smula självstraffande -levererar man ett dåligt hyresobjekt så får leverantören ta hela smällen, och hyresmannen slipper.

I yrket har jag helt och hållet övergått till "funktionshyra" när det gäller leasing, dvs man hyr t ex funktionen "utskrifter" med vissa specar/garantier. Betalar per utskrift = vid stillestånd utgår i princip ingenting. De vill normalt ha en säkrad miniminivå (typ 1000 utskrifter/mån) men den förhandlar man ned till en mkt låg nivå. Detta för över ansvaret på leverantören och piskar denne att göra rätt -handlade en gång upp 85 kopiatorer som visade sig ha ett svårt konstruktionsfel, då var jag mycket glad att ha ett tufft avtal. Minimalt med besvär, inget tjafs och inga kostnader, precis som det ska vara.

#3 • Uppdaterat: 2017-03-30 09:42
N-iklas

Renault Captur också?
hm, det betyder att - populära - bilar även i låg prisklass är i farozonen för tjuvligor.
Ny utveckling.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-30 09:47
Mattse

Byt ut leasa mot äga. Vad hade hänt om Henrik ägt sin bil istället. Hade han då kunnat lämna tillbaka den till bilfirman pga upprepade inbrott? Nä, inte en chans. Vilket är helt normalt då det knappast är bilfirmas fel att det blir inbrott. Om den lättstjälda medieenheten inte nu ska räknas som fel på varan, vilket den knappast gör. Detta fall är inte något ärende mellan Henrik och leasingbolaget utan en ren försäkringsfråga. Vad Henrik ska ersättas för hyrbil, utebliven arbetsinkomst etc regleras i den försäkring han tecknat för bilen.

#5 • Uppdaterat: 2017-03-30 11:41
Hackenbush

Nej det är inte bilfirmans fel att det blir inbrott i bilen men vad artikeln handlar om är att bil-leasaren helst vill avbryta sitt avtal och detta lär inte bli det lättaste eftersom man inte kan lasta bilföretaget för inbrotten så möjligtvis är leasingtagaren chanslös och bunden vid sitt avtal. Det är just detta jag ser som en risk när man leasar en bil, om man inte är nöjd efter ett halvår så måste man ändå fullfölja sitt avtal. Äger man sin bil så kan man ju byta närsomhelst om man inte är nöjd.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-30 12:22
Styggavargen

Köp en bil utan en massa olika plojprylar. För mycket reservdelar som stjäls på bilarna. Kanske dags att nyckla elektronik utrustning mot bilen så att stölder kan minskas?

#7 • Uppdaterat: 2017-03-30 12:46
Tvärnit

Henrik borde vara glad över att mediemodulen är lättstulen för vill tjuven ha så år det så,
Fick en bil sabbad på grund av att stereon satt redigt monterad av mig. nemas problemas de har verktyg tjuven bröt upp panelen och snabbt gick det. Lagom kul med en bombkrater i panelen, ja man lär sig...
Henrik skäller på fel träd.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-30 14:15
hultarn

Tvärnit: har haft samma erfarenhet. Det kostade försäkringsbolaget cirka 10.000 (detta var i mitten av 80-talet...) mer att laga bilen än vad stereon var värd. De fick byta hela instrumentpanelen efter att tjuvarna ödelagt den. Och mer därtill.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-30 15:33
Tvärnit

hultarn. Ja precis samma här och tjuven tog i lite extra för att visa mig, fick åka till skroten och ordna delar där och rikta upp ramen bakom panelen, förarstolen fick vara kass det blev för dyrt.
Jag var styv på den tiden och riggade under att området drabbades av bensin/diesel stölder en boogie trap, en planka med spikar vid bilen och man kan bli förvånad, visst i fan trampade någon i den och allt är inte alltid som det till synes verkar, två ur trakten oförvitliga medborgare i mogen ålder far o son varav den ene vrålar kvävt stödjandes på den andre, det har jag säkert fått sota för.

Idag vet man att det är systematiserat, försäkringsbolaget, självrisken, det är bara att vara positiv och gå vidare.

#a • Uppdaterat: 2017-03-30 20:25
saabnisse

När det gäller skurkstreck spelar det ju ingen roll om bilen är köpt eller leasad, men om det upprepas och man därför vill bli av med bilen är det ju som Hacken skriver enklare om den är köpt annars är man ju bunden i tre år. Men även en ägd bil blir ju väldigt dyr att byta ut efter bara något år.

Men sådant här är otrevligt. Jag fick höger framdörr sönderbruten och båda bakdörrarna tillknycklade för att en nerknackad knäppgök snodde min gamla GPS, som han förmodligen bara fick någon hundring för. Enda positiva var att jag fick ett par dörruppslag fixade.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.