Nästa artikel
Bilfrågan: Har Opel klen koppling?
Bilfrågan

Bilfrågan: Har Opel klen koppling?

Publicerad 13 mars 2017 (uppdaterad 13 mars 2017)
"Jag läste i somras att en annan Astraägare hade problem med kopplingen och undrar om inte lamellerna är för klent byggda på Opelbilar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag äger en 2-3 år gammal Opel Astra som har gått cirka 2 000 mil. När jag en dag hade kört 15–20 minuter havererade kopplingssystemet helt och jag måste bogseras till verkstad. Under den korta körningen låste sig kopplingspedalen vid åtminstone tre tillfällen, varvid jag fick sätta foten under pedalen för att få upp den igen. Samtidigt var det ett enormt motorljud.

På verkstaden konstaterades att lamellerna helt hade förstörts. Jag läste i somras att en annan Astraägare hade problem med kopplingen och undrar om inte lamellerna är för klent byggda på Opelbilar. Varför går lamellerna sönder då pedalen låser sig?

Rolf Törnqvist

Svar:
Den här kunden var i Polen när hans bil gick sönder. Efter att ha blivit kontaktade av kunden har vi pratat med verkstaden där och de har informerat oss om att felet uppkommit på grund av onormalt slitage. Om kopplingen skulle haverera i en ny bil på grund av ett fabrikationsfel ersätter vi naturligtvis kunden men inte när det handlar om onormalt slitage.

Annicka Troedsson, Opel Sverige.

Diskutera: Vad tror du har orsakat problemet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-03-13 10:38
Pi

I det andra fallet hade ju föraren kört en annan bil tidigare utan problem men bytt till en ny Astra och det tog inte speciellt lång tid - typ 1 år eller så - innan felet uppenbarade sig. Visst kan förare ändra beteende med åren men jag är ändå en aning skeptisk till att det var förarfel.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-13 12:17
Tvärnit

Jadå det finns dem som kör väldigt onormalt ja inte enligt dem själva men...och bilarna deras mår inte bra.
En enkel grej, en släkting till mig sitter alltid och pumpar med gasen och dennes bilar är alltid behäftade med underliga fel vad gäller acceleration, varvtal o tomgång, en katalysator exploderade, diverse givare ger upp med idel märkliga turer i garantiåtagandet som följd.
Jag tror inte alls att det behövs något extremt för att sabba en bil utan vad det handlar om det är kontinuiteten alltså upprepnings frekvensen i idiotin så att säga.

#a • Uppdaterat: 2017-03-13 13:49
Henrik_gbg

Fan det är ju till och med värre en vad min morfar lyckades med. Visst han var 75+ men han slet ner en koppling på 5000 mil. Och det lät som han körde automat de sista åren han körde. Så det måste vara fel om de bara höll 2000 mil.