Nästa artikel
Rosttest: Seat Ibiza (2016)
Rost

Rosttest: Seat Ibiza (2016)

Publicerad 9 december 2016
Seat Ibiza.
Chassiskarvar och skärmkanter är ordentligt skyddade. Men under plastsköldarna är det sämre. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Mycket bra rostskyddsbehandling i hålrum och chassiskarvarna har god tätning. Även dörrar och skärmkanter har bra tätning. Karossen är i plåt och saknar behandling i baklucka, huv och dörrar. Viss blästerrisk på C-stolpen nere vid bakdörren.

Undertill finns relativt stora plastsköldar och under dessa saknas slitskydd och skarvarna är ej tätade. På övriga ställen har de mest utsatta skarvarna bra tätning, men snålt med slitskydd. Innerskärmarna är av plast. Avgassystemet i vanlig plåt, ej rostfritt material.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-10 08:10
Leif Kavander

Med avgassystem i vanlig plåt, så är det bara en tidsfråga när det har rostats sönder.

#2 • Uppdaterat: 2016-12-10 10:54
Mikael Dahlbacka

Nja, nu förtiden har de i alla fall fått till en hyfsa livslängd på original systemen. Ca 10år åtminstone, i alla fall på europeiska bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.