Nästa artikel
Provkörning: Renault Grand Scenic (2016)
Provkörning

Provkörning: Renault Grand Scenic (2016)

Publicerad 5 november 2016 (uppdaterad 7 november 2016)
Karossen på nya Grand Scenic vilar högre än tidigare, markfrigången är höjd med fyra centimeter.
Renault håller fast vid flexbilen och lanserar efter årsskiftet en uppdaterad version av Grand Scenic. En anpassning till rådande trend har gjorts – större hjul ger något högre markfrigång.
Första Scenic presenterades för 20 år sedan. Biltypen blev en omedelbar succé inte bara i Sverige och Renault har hittills sålt fem miljoner exemplar av den smarta flexbilen.

Modellens peak i försäljningsstatistiken nåddes i början av 2000-talet. Sedan dess har populariteten dalat och planat ut på en betydligt lägre nivå.
Med fjärde generationen av Scenic vill Renault sätta fart på hjulen igen. Och det gör man genom att låta bilen få vissa likheter med en modern suv, konstaterar vi vid första provkörningen.

Nya Scenic har försetts med 20-tumshjul som standard, men i en minst sagt ovanlig dimension – 195/55 R20 95 H. Karossen vilar högre och markfrigången uppges vara fyra centimeter högre än tidigare. Det ger ett utseendemässigt lyft samtidigt som de höga däcksidorna är tänkta att erbjuda lite mer komfort. En viktig fördel är att de smala och höga hjulen minskar luft- och rullmotståndet. Enligt Renault bidrar hjulen med att minska bränsleförbrukningen med ungefär 0,1 l/100 km.
 
När vi undersöker
vilka däcktillverkare som för närvarande erbjuder sommardäck i denna dimension är det bara två: Continental och Goodyear. Båda klarar högsta betyg när det gäller rullmotstånd (A) enligt EU:s däckmärkning. Tre fabrikat kan förse bilen med vinterdäck. Priserna var däremot rimliga, jämfört med bredare och lägre dimensioner. I ärlighetens namn undrade vi om de här däcken skulle ge en känsla av sämre kurvstabilitet. Men det kan vi inte säga efter första provkörningen.

Vi körde dels på krokiga och småguppiga landsvägar, dels på motorväg som tillåter 130 km/tim. Scenic uppförde sig lugnt och stabilt. Undanmanövertest var förstås inte möjligt på allmän väg. Men första intrycket är att den nya versionen har stabila och alerta egenskaper.

Grand Scenic reagerar snabbt och lydigt på styrutslag, spårade inte och uppträdde allmänt förtroendeingivande. Vi körde i och för sig utan last.
 
I Sverige kommer bara Grand Scenic, som är 24 centimeter längre än vanliga Scenic, att säljas. Varför den mindre varianten inte tas in kan man verkligen fråga sig. Det är en bil som borde passa många bilköpare. Dessutom är storleken på Grand Scenic inte så långt ifrån Espace, men Renault anser inte att modellerna konkurrerar med varandra.

Den extra sätesraden i Grand Scenic är praktiskt upp- och nedfällbar. Med fem säten finns acceptabelt benutrymme i baksätet. Med den extra sätesraden blir benutrymmet betydligt mer begränsat och de två sittplatserna längst bak är användbara för mindre barn, knappast vuxna.
 
Bland motoralternativen finns bensinfyran på 130 hk med manuell växellåda, eller 110 hk diesel med manuell växellåda eller den nya dubbelkopplingsautomaten, nu med sju växlar. Starkaste dieselmotorn (160 hk) har sexväxlad automat.

Än så länge finns bara den nya hybridassisterade versionen med 110-hästarsdiesel till ”lilla” Scenic, som alltså inte kommer till Sverige. Den är en slags lättviktshybrid, där ett 48-voltsbatteri kan hjälpa till via en elmotor på 10 kW (13 hk). Systemet sägs ge en bränsle-besparing på mellan åtta och tio procent.
 
Renault har uppdaterat säkerhetssystemen i nya Grand Scenic och erbjuder nu autobroms som griper in för att undvika påkörning i stadstrafik. Filbytes- och avståndsvarnare är däremot tillval.

Förarplatsen med stor vindruta, justerbar mittkonsol mellan framstolarna, den stora displayen, växelspakens placering och testbilens stora glastak gav en viss känsla av långfärdsbuss. Det här är en bil man gärna åker långt i.

Två utrustningsnivåer finns att välja mellan, Zen och Bose. I standardutrustningen (Zen) ingår p-sensorer fram och bak, LED-strålkastare, sjutums display med navigator, bord i baksätet, tvåzons AC och takrails. Skjutbar mittkonsol, byrålåda som handskfack, bagagenät och infällbara backspeglar är dock tillval.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Grand Scenic?
Renault Grand Scenic dCI 160 EDC Bose

Pris, från kr: Cirka 230 000 (priser ej fastställda).
Modell: Sjusitsig flexbil.
Säljstart: Lansering i januari 2017. Försäljningen startar i slutet av 2016.
Mått, cm: L 463/B 187/H 166.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 600 cm3, max effekt 118 kW (160 hk) vid 4 000 v/min, max vridmoment 380 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexstegad automatisk dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,7 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 122 g/km.
Konkurrenter: BMW 2-serie Gran Tourer, Citroën C4 Gran Picasso, Opel Zafira, VW Touran med flera.          

Plus: Rymlig, välutrustad, acceptabel prisnivå.
Minus: Miljöklassat alternativ saknas.

Vad nytt? Helt ny version av Scenic med ny sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
För vem? Familjer som kan se fördelarna med flexbilens flexibla interiör.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-05 11:01
Hackenbush

Trevlig förutom "krocken" på sidorna, jag gillar inte det.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-05 11:21
Pi

Nja - lite för mycket "myrslok" över formgivningen och "krocken" på sidorna gillar inte jag heller - men det tycks vara Renaults signum på senare modeller. Men den kan ju vara snyggare i verkligheten - det återstår att se. Märkligt att dom inte tar in den vanliga 5-sits-modellen - den skulle nog ha flera potentiella köpare.

#3 • Uppdaterat: 2016-11-05 12:27
knauer

Det är en gåta varför man slopat de tre individuella mellanstolarna, istället
har man nu en tvådelaad stolskonfiguration som hos vanlig bilar. Idiotiskt
Renault!

#4 • Uppdaterat: 2016-11-05 18:12
Peugo

Michelin har det varit på alla(?) bilar som visats upp före man fick provköra dom.

#5 • Uppdaterat: 2016-11-06 14:57
Styggavargen

Tror inte en sekund på de uppgivna förbrukningssiffrorna, under halvlitern men den vikten, karossen och 20" hjul? Nja, förlåt om jag är en aningen skeptisk..
För kort att kallas 7-sitsig, min Octavia är 2 cm längre... skall de bygga 7-sitsiga bilar måste man upp på 4,85 meter minst, ingen idé annars.

#6 • Uppdaterat: 2016-11-06 17:19
Peugo

Varför drar du upp 20" hjul? Dom är ju 195 smala...
100% säkert att angivna förbrukningssiffrorna inte har något med verkligheten att göra men så har det ju tyvärr sett upp redan över 10 år. Man sitter annorlunda och nuförtiden använder man längden bättre så man brukar ha helt bra med utrymme i dessa 7-sitsiga och sista raden är ju inte tänkt för fullvuxna. Ska man frakta fullvuxna så tar man till paketbilar.

#7 • Uppdaterat: 2016-11-07 23:50
Styggavargen

Rullomkretsen får inte slå mer än +- 5% mot vad bilen är typ godkänt för, och rullomkretsen beror på bredd, profil och storlek. Med andra ord, man är ner eller mindre fast med storleken på vad bilen levereras med ifrån fabriken. Hur kul är det att få den med konstiga mått som inte är standard och stora hjul som generar ner buller? Dyrt, onödigt och nästan idiotiskt enligt min åsikt (om nu får gå en sådan utan att alla hoppar på mig och hatar mig).

#8 • Uppdaterat: 2016-11-05 10:52
milkylainen

Snygg, välutrustad, duglig diesel, automat, gott uppförande, 7-sits, mycket utrymme, renault rostskydd, vettig grundprislapp. Frågan är bara hur mycket prislappen sticker. Tycker inte den här verkar så dum för den lite större familjen på en mindre budget.

#9 • Uppdaterat: 2016-11-06 18:43
milkylainen

Styggavargen: Det är inte fälgens höjd som avgör utan bredden på däcket. 195 är inte större än en standard sket-Golf med pytte 1.2 tsi. Min erfarenhet är franska och japanska bilar bättre överensstämmer med deklarerad förbrukning än Tyska, även om i princip alla bilar är ganska mycket off gentemot vanlig körning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.