Nästa artikel
Rosttest: Volvo S90 (2016)
Rost

Rosttest: Volvo S90 (2016)

Publicerad 27 oktober 2016 (uppdaterad 15 november 2017)
Volvo S90.
Det har slarvats med tätning och i hjulhusen finns en potentiell rostrisk. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
S90 har länkarmar och fjäderbensholkar av aluminium. Samma material används i framskärmar och motorhuv, resten av karossen är stål. Dörrar och baklucka är behandlade inuti, men bakdörrarna är bara delvis tätade.

Skärmkanterna bak är bra, men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen. Även under bilen finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar dessutom nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-27 13:01
Hackenbush

Låter inte som premium precis. Premium bör väl inte endast handla om att bilen skall vara grann att titta på?

#2 • Uppdaterat: 2016-10-27 13:18
N-iklas

Nja det finns ju rätt många som säger att det är just DET premium handlar om, en UPPLEVELSE, inte att denna upplevelse måste vara med sanningen överensstämmande...

#3 • Uppdaterat: 2016-10-27 13:25
Hackenbush

Jo N-iklas men i upplevelsen ingår väl inte att man skall börja se rost redan efter ett par år. Det gör det i alla fall inte för mig.

#4 • Uppdaterat: 2016-10-27 15:19
N-iklas

Det finns de märkligaste åsikter, vissa säger ju att de inte bryr sig eftersom de behåller bilen så kort tid att det är ointressant om den rasar för nästa ägare om de själva då bytt till en ny.
Sådana åsikter är naturligtvis inte bra om en biltillverkare glider in på att prioritera nybilsköparna och deras behov och prioriteringar.
Det här med kortsiktiga snabba vinster...

#5 • Uppdaterat: 2016-10-27 15:33
puttis

3 av 5 ??
En anpassning till resten av premium-skräpet från Tyskland som rostat bara ägaren andas i fel riktning. Bravo!... Blir definitivt ingen nybegagnad S90 av första generationen för min del. Om ens över huvud taget Volvo igen.

N-iklas: En upplevelse för 500 000 - 700 000 som rostar bort tyder på att upplevelsesökaren lever i en drömvärld där någon annan betalar. Konsten att ha råd att leva i total okunskap alltså. Det säger en hel del om dessa "ägare"..

#6 • Uppdaterat: 2016-10-27 15:36
Vorwärts

puttis: med "premium-skräpet från Tyskland" kan du knappast mena Mercedes-Benz E220 samt S350 som båda fått 5 poäng av 5 möjliga i rosttestet, så vilka vagnar syftar du egentligen på?

#7 • Uppdaterat: 2016-10-27 16:07
BMW_4ME

Även Mercedes C-klass får toppbetyg i rosttest enligt Vi Bilägare :)

#8 • Uppdaterat: 2016-10-27 19:49
Axa

Hellre en billig bil som man vet rostar än en dyr bil där man förväntar sig bättre rostskydd.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-27 19:51
Vidstige

Man ska nog ta detta betyg med en stor nypa vägsalt.

#a • Uppdaterat: 2016-10-27 21:45
GF

Alla Volvo 40, 60 och 70 serie klarar rostbetyg 4 utom sämst alla 90 serie så låg rostbetyg 3.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.