Nästa artikel
Provkörning: Ford Mondeo Hybrid 2,0 HEV
Provkörning

Provkörning: Ford Mondeo Hybrid 2,0 HEV

Publicerad 25 juni 2016
Ford Mondeo finns i en snål hybridversion. En bil med flera förtjänster – och minst lika många frågetecken.

Sökes: jag, en lång och miljömedveten typ med fördelaktigt utseende, söker dig som gillar urbana upptäcktsfärder i stressfri takt och egen parkeringsplats. Varmgarage är ett plus, men inget krav. Svar till ”Eco-jänkaren”.

För första gången kan Ford erbjuda en hybrid på den svenska marknaden. Någon laddmöjlighet finns inte men under skalet ruvar ändå ett seriöst hybridkoncept.

Ford har inte bara adderat en elmotor och ett batteri utan  har gjort läxan ordentligt och sneglat på hybridexperterna i Japan. Precis som i en Toyotahybrid jobbar bensinmotorn enligt den snåla Atkinsoncykeln och kraften skickas ut till framhjulen via en steglös automatlåda.


20162306142106.jpg?itok=sWZ2iNyz
20162306142055.jpg?itok=QBN528PT
Toppversionen ger ventilerad läderklädsel i framstolarna och inställningsmöjligheterna imponerar.

Bakom ratten känns Mondeo större och tyngre än vad den är. Lite amerikansk storsedan i framtoningen. Faktabladet för hybridversionen anger en tjänstevikt på knappt 1,6 ton, men det känns som två. Ändå är den alert i kurvorna när farten ökar och chassit uppvisar hög kompetens under press. 

Drivlinan trivs bäst i stadstrafik där den steglösa automatlådan ger en mjuk gång. Vid acceleration på landsvägen blir motorsurret påtagligt.

Bilens USA-vibbar är ingen slump. Hybridversionen baserar sig på den sedankaross som säljs i Nordamerika under namnet Fusion. Därmed finns inte hybriden att tillgå som praktisk kombi, eller ens halvkombi, likt vanliga Mondeo. 

En udda detalj är att den amerikanska sedankarossen är högre än den europeiska femdörrarsversionen. Taklinjen och huvudhöjden i baksätet är lika hög som Mondeo kombi. 

En hyperkänslig gasfot krävs för att inte väcka bensinmotorn till liv vid rödljusacceleration. Med den blott 48 hästar starka elmotorn går det 33 kilo per elektrisk hästkraft. Att jämföra med 20 kg/hk i nya Toyota Prius.

Elmotorn kan gripa in ända upp till motorvägsfart, vilket trots allt bidrar till en relativt stor del fossilfri körning i verkliga förhållanden. Förbrukningen under provperioden blev omkring 6,5 l/100 km i Stockholmstrafiken. Högre än i en Prius, men inte illa för att vara en automatväxlad bensinare i stora mellanklassen. 

För att vara riktigt miljövänlig bör man vara beredd att köra till jobbet med sval kupé. Annars går bensinmotorn konstant under morgonpendlingen för att ge värme till de åkande.

Sammantaget är Mondeo Hybrid dyrare och mer ombonad än en hybridmodell från Toyota, men klart billigare än Lexus GS – även i påkostat Vignale-utförande. 

Den udda kombinationen av en cityorienterad drivlina i en svårparkerad femmeters sedankaross kommer dock göra det svårt för Mondeo Hybrid att finna en livspartner i vårt kombiälskande land.

Vi ser gärna hybridtekniken i ett kompaktare format – varför inte i en Focus eller Kuga?

Diskutera: Vad tycker du om Ford Mondeo Hybrid?

Ford Mondeo Hybrid 2,0 HEV Vignale

PRIS, FRÅN KR: 374 700 (Grundpris 313 700). 

MODELL: Fyradörrars sedan.

SÄLJSTART: Nu. 

MÅTT, CM: L 487/B 185/H 150.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 579

MOTOR: Bensin: tvärställd fyrcylindrig Atkinsonmotor, volym 1 997 cm3, effekt 140 hk vid 6 000 v/min, vridmoment 173 Nm vid 4 000 v/min.

EL: effekt 48 hk. Systemeffekt: (bensin+el) 187 hk, 300 Nm.

BATTERI: Litiumjon, 1,4 kWh.

KRAFTÖVERFÖRING: Steglös automatlåda, framhjulsdrift. 

PRESTANDA: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,2 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.

KONKURRENTER: Toyota Prius, Lexus GS.



Vad nytt?

Hybriddrift i en Ford.

För vem?

Den som vill köra hybrid, men inte Toyota.



Plus:

Stadssmidig drivlina, låga lokala utsläpp.

Minus:

Stor och svårparkerad, begränsat lastutrymme.

Vad är Vignale?

Fria biltvättar och hemleverans vid service. Med Vignale-konceptet vill Ford utmana premiumtillverkarna.



Provbilen på föregående sida är av utrustningsnivå Vignale. Det innebär mer än bara quiltad läderklädsel och extra lullull. Det är ett helt nytt försäljningskoncept för att utmana premiumtillverkarna och locka till sig kräsna tjänstebilskunder. 



Ford hävdar att Vignale är en unik helhetsupplevelse, från inköp till bilägande. Säljarna tituleras ”Relationship Manager” och fungerar som kontaktpersoner även efter köpet.



Bilen kommer hemlevererad till köparen och som Vignale-ägare ingår fria biltvättar hos Fordhandlaren, upphämtning och lämning av bil vid service med fri lånebil samt en dygnet runt-öppen kundtjänst som svarar på frågor kring bilen och ägandet.



Förmånerna upphör när bilen säljs, men det ska bli möjligt för andrahandsköparen att få tillgång till Vignale-tjänsterna mot en extra kostnad.  



Vignale-bilarna får inte säljas hos vanliga Fordhandlare utan kräver speciella återförsäljare där de separeras från det övriga Fordsortimentet. I dagsläget finns fyra försäljningsställen i Sverige: Stockholm, Malmö, Halmstad och Vänersborg. Innan årets slut räknar Ford med att ha tio Vignale-handlare i landet.



Än så länge är det endast Mondeo som erbjuds i Vignaleutförande, men inom kort kommer konceptet till S-Max, Kuga och den nya suven Egde. 



Prispåslaget för Mondeo är drygt 61 000 kronor utöver utrustningsnivå Titanium.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2016-06-28 17:49
hultarn

Prius plus har en snittförbrukning på 0,56, vilket är bra mycket högre än vad som anges i deklarationen. Vanliga Prius 0,52.
Det är inte påfallande lågt, särskilt med tanke på bristen på dragmöjligheter som dessa Prius har.
För att inte tala om bristen på komfort, jag åker dessvärre en Prius plus taxi ibland, en omskakande upplevelse!
Men, visst har hybridbilarna en fördel i stan, men bara där.
Å andra sidan kostar de så mycket mer, så man lär aldrig kunna tjäna in dem.

#8 • Uppdaterat: 2016-06-30 09:02
HSDpulseANDglide

Körde på skoj en testslinga på 2.7mil i en Lupo 3L och Prius. Båda startades med kall motor och nollställdes. Startpunkt var något lägre än slutpunkt. Uteslutande 40, 50 och 70vägar. Trafikförhållandena var något bättre när jag körde Lupon för jag fick stanna och stå still två gånger med Priusen. Batterinivå var samma vid start och slut.
Lupo rapporterade 3.0l/100km
Prius 2.7l/100km
Prius mätare vet jag är något optimistisk och Lupon vet jag inget om. Van vid Prius och ovan med Lupo.
Den ena är en bil den andra är en bärplockare med en traktormotor men den var intressant att testa.
Båda är bilar med potential till bra ekonomi men jag skulle tro att det som kommer ut ur avgasröret från en Prius är mindre dåligt för hälsa och miljö då Lupon lär sakna partikelfilter.
Vår Prius verkar i snitt dra lite mindre bränsle än när polaren kör Lupon.

#9 • Uppdaterat: 2016-07-02 15:59
benny karlsson

Vad tycker ni om Ford Mondeo Hybrid löd frågan. Höll 2 kommentarer, sen började tjatet om vikt och hur fantastisk octavia är och hur mycket den rymmer, lastar och hur snål den är. Ständigt nya fantasisiffror om egen bil och andras vikter. Håll dig till ämnet är du snäll, du förstör trådarna.
HSDpulsANDglide. Din körteknik låter lite annorlunda. Får mig att fundera på om den går att tillämpa på andra bilar med variabel CVT? t.ex Subaru. Dra gärna igång en tråd om vad du tycker är rätt körsätt.