Nästa artikel
Provkörning: Nissan Leaf 30 kWh (2016)
Provkörning

Provkörning: Nissan Leaf 30 kWh (2016)

Publicerad 15 maj 2016 (uppdaterad 16 maj 2016)
2016 års Leaf erbjuds med två olika batterier, 24 eller 30 kWh. Det större kostar 19 000 kronor extra.
25 mils räckvidd på papperet – hur långt är det i verkligheten? Upp till bevis för eldrivna Nissan Leaf som fått extra kräm i batteriet.
Genom att mixtra med kemin och möblera om bland cellerna har Nissan tagit fram ett nytt batteri till Leaf. Batteriet har samma mått som det gamla men kapaciteten har skruvats upp från 24 till 30 kilowattimmar.

Efter en natts laddning rullar vi ut från Vi Bilägares garage med fulltankat batteri och en enkel fråga: hur långt räcker strömmen?

1 km: Så här i stan känns Leaf helrätt. Att susa fram mellan trafikljusen går tyst och hur smidigt som helst.

10 km: Från Stockholm bär det av mot Uppsala. Efter en mil på E4 har räckviddsmätaren dippat från 210 till 187 kilometer. Siffrorna baseras på tidigare elförbrukning och kan fara upp och ned som en jojo.

20 km: Färddatorn berättar att räckvidden kan förlängas med en dryg mil om luftkonditioneringen stängs av och till slut kan vi inte motstå frestelsen. Vad gör man inte för lite extra körsträcka?

56 km: Den nollgradiga temperaturen börjar göra sig påmind. Annars åker vi skönt i provbilens läderfåtöljer, synd bara att ratten inte går att justera i djupled. Med tanke på prislappen och den moderna drivlinan känns inredningen ganska billig och gammaldags. Snart framme i Uppsala.

63 km: Att köra i motorvägsfart kostar i räckvidd. På landsvägen mot Almunge minskar energiåtgången.

92 km: Omedvetet anpassar vi oss som elbilsförare, gasar mjukt och undviker inbromsningar för att istället ladda batteriet när bilen motorbromsar. Givetvis har vi ECO-läget påslaget, vilket dämpar den annars pigga accelerationen.

134 km: Leaf tuffar på och vi sneglar ständigt mot räckviddsmätaren. Lite mer än fem mil kvar i batteriet. Stämmer det? Kommer vi tillbaka till redaktionsgaraget? Eller måste vi stanna för att ladda någonstans? Frågorna snurrar i huvudet och landar som en klump i magen.

175 km: Sex kilometer till garaget och elva kilometer på mätaren – det här ser ut att gå vägen! Plötsligt försvinner alla siffror som gäller räckvidd. ”Väldigt låg batterinivå”, informerar bilen och erbjuder sig att leta efter laddplatser. Pulsen slår i taket och vi förbereder oss på att ringa efter bärgare.

181 km: Lättnaden när vi kommer fram till redaktionsgaraget är enorm. Sista biten gick i krypfart på vad som måste ha varit de sista batteriångorna. Att tömma batteriet på det här sättet är såklart dumdristigt men visar att Leaf kan ta sig 18 mil på varierande vägar, om körningen är ytterligt försiktig och om värmen är avslagen under merparten av resan.

Att räkna med att kunna köra längre än 15 mil skulle vi dock beteckna som ett vågspel.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf?
Nissan Leaf 30 kWh

Pris, från kr: 358 990 (318 990 efter supermiljöbilspremien). 308 190 (268 190) med batterihyra.

Modell: Femdörrars halvkombi.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 445/B 177/H 155.

Tjänstevikt, kg: 1 591.

Motor: Elektrisk synkronmotor, effekt 109 hk, vridmoment 254 Nm.

Batteri: Litiumjon, 30 kWh.

Kraftöverföring: Automatlåda, framhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 144 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s.

Deklarerad elförbrukning: 15 kWh/100 km.

Deklarerad räckvidd: 250 km.

Konkurrenter: Renault Zoe, Volkswagen E-Golf, Kia Soul EV.

Plus: Utsläppsfri, tyst, lättkörd.

Minus: Stor skillnad mellan verklig och angiven räckvidd, dyr.



Vad nytt? Uppgraderat batteri.

För vem? Miljövänner med rätt körvanor och laddmöjligheter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-05-16 08:39
L. Mäkinen

johnkommentar,
I min bil är 2300Wh tillräckligt för 1,5 mil ungefär. Det är räknat på ett snitt över året. Eftersom man inte eldar för kråkorna på samma sätt som med en fossilbil så har man ingen överskottsvärme till kupén utan tvingas använda batteriets energi även för att hålla kroppen varm. Är det varmare ute sjunker behovet av värme och därmed elförbrukningen.

Ganska ofta är jag hemma eller på jobbet längre stunder än 8 timmar så då spelar det inte så stor roll att det tar 3-5 timmar att återställa kapaciteten från resan på 5,5 mil.

#9 • Uppdaterat: 2016-05-16 09:01
Pi

Utan att ha annan praktisk erfarenhet av elbilar än provkörningar av ett antal så tror jag ändå att för oss som har laddmöjlighet hemma så är den normala "dag till dag-laddningen" ett icke-problem - precis som mäkinen redovisar. Det krävs ingen snabbladdning utan laddning över natten är mer än tillräckligt för de flesta elbilar och med de körmönster de flesta av oss har. För har man behov av t ex 40 mil/dag så är det nog tveksamt om man väljer en elbil. Men kör man som de flesta 2--5 mil/dag så skulle det fungera alldeles utmärkt. Är lite avis på mäkinen som tagit steget över till eldrivet på sin vardagsbil. Tyvärr så är inträdes-prislappen fortfarande lite väl hög för att flera skall våga ta steget.
Beträffande Leaf så gillar jag inte riktigt formgivningen och att den faktiskt känns lite "ut-daterad" i inredningen. Tilltalas i så fall mera av e-Golf, Kia Soul EV och Renault Zoe om vi talar om bilar i ungefär samma klass. e-Up är också trevlig men i aningen för liten storlek för att helt ersätta nuvarande bil utrymmesmässigt.

#a • Uppdaterat: 2016-05-16 09:31
Vidstige

c k, skulle tvärtom säga att en vanlig Toyota Prius än så länge är överlägsen för dom flesta. Drar ca 0,4 liter milen (utan att den laddas alls). Med dagens bensinpris blir det då ca 5 kr per mil. En tank räcker minst 80 mil, ganska mycket mer än 15 mil. Varför ska man hålla på med såna här elbilar och det ständiga laddandet?