Nästa artikel
Rosttest: DS5 (2016)
Rost

Rosttest: DS5 (2016)

Publicerad 28 april 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
DS5.
Minus för blästringsrisken, plus att plastsköldar saknas. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Karossen är helt av stålplåt, utom motorhuven som är av aluminium. Invändig behandling saknas såväl i dörrar, baklucka som i balkar och hålrum under bilen.

Dörrar och baklucka är dessutom bristfälligt tätade och har bara limmats i underkant. Det är  också risk för blästring, både på tröskellådorna fram och i nederkant på bakdörrarna. Under bilen finns många otätade skarvar och slitskydd har bara sprutats på bottenplattans allra mest utsatta ställen.

På pluskontot noteras bra skärmkanter bak och att innerskärmarna är av plast. Bra är också att underredet saknar smutssamlande plastsköldar som numera är standard på nästan alla bilar.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-28 16:33
jete

Vad är DS5 ???

#2 • Uppdaterat: 2016-04-28 19:30
saabnisse

jete, det är ett förmodligen helt misslyckat försök att skapa ett helt nytt premiummärke av det märke man gradvis simplifierat, Citroen!
Om man inte hade haft hål i huvudet hade man givetvis försökt att bygga upp statusen kring ett redan etablerat märke och låtit DS bli det enklare.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-29 10:40
Raphael

Den första DS var en premiumbil, en extravagant bil för direktörer, högre tjänstemän och kulturell elit som filmstjärnor. Därför använder PSA-gruppen det namnet för sitt nya lyxmärke.

DS är extravagant lyx, kolla inredningen. Väldigt fint utförande i DS 5.

PSA litar på en galvanisering av hög klass, ViB besiktigar inte galvaniseringens kvalitet då det inte låter sig göras genom okulär besiktning. Men bra plåtkvalitet i kombination med bättre galvanisering än konkurrenterna ger ett fullgott rostskydd, bättre än ViBs betyg. ViB underskattar det pga att galvaniseringens kvalitet inte går att bedöma på nybil, man ser det först efter några år.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-29 10:52
Raphael

Eftersom DS förknippas med extravaganta DS och Citroën med enklare bilar som 2CV, Dyane, och min egen favorit Ami, så ser jag inget märkligt med att ledningen vill ha denna uppdelning i framtiden.

Runt hörnet väntar nya DS 9 och ett nyframtaget fjädringssystem som ersätter den gamla gashydrauliken. Även Citroën får ett nytt fjädringssystem i den nya C5 som lanseras nästa år. DS systemet kombinerar mjukhet med aktiv kördynamik, medan C systemet blir helt inriktat på komfort och blir ett enklare system. Enligt Jackson, chefen för Citroën, så kommer det nya systemet behålla fördelarna från gashydrauliken men i ett mer resurseffektivt och mer kompakt, snålare, utförande.

Hon har uttalat sig i fransk media där hon gjort det officiellt att Citroën och DS sedan flera år arbetat på en ersättare till gashydrauliken, och att systemet blir unikt för deras produkter och inte kommer delas med andra.

DS får den mer avancerade och dyrare versionen, medan Citroën kommer använda ett enklare.

#5 • Uppdaterat: 2017-09-05 16:45
Track Bazi

Ds5 hybrid starta inte I vinter det tar lång tid för att starta dåligt bil jag vill sälja den men...... står för 2 månadar på Blocket finns inte nogåt att köpa det bil

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.