Nästa artikel
Nya Renault Scenic – fakta och bilder
Genève 2016

Nya Renault Scenic – fakta och bilder

Publicerad 3 mars 2016
Renault Scenic 2017.
Renault har offentliggjort fjärde versionen av den lilla flexbilen. Jämfört med föregångaren har den växt till sig.
I och med lanseringen av första Scenic 1996 säger sig Renault ha uppfunnit MPV-klassen (Multi Purpose Vehicle), eller flexbilen, som vi brukar kalla den. Nu är fjärde generationens Scenic är här.

Bilen har växt på alla håll och kanter, +4 centimeter på längden +2 centimeter på bredden och +1,3 centimeter på höjden. Som vi tidigare berättat får bilen en tredelad vindruta lånad från Espace, som ska ge bättre sikt runtom. I bagageutrymmet får det plats 572 liter och 63 liter extra förvaringsutrymme finns i kupén.

20160303094546.jpg?itok=RjFbiR45

Det finns två bensinmotorer på 115, respektive 130 hästkrafter med en sexväxlad manuell låda. När det gäller dieseldrivet går det att välja på sex alternativ i en 1,5 eller 1,6-litersmotor med effekt mellan 95-160 hästkrafter. Växellådan här är antingen samma som i bensinversionen eller EDC automatlåda i sex eller sju steg. Den manuellt växlade dieselmotorn på 110 hästar erbjuds även med hybrid assist, där ett 48-voltsbatteri gör att en elmotor kan stödja förbränningsmotorn i acceleration och återvinna bromskraft. Autobroms med fotgängarsensor är standard.

Sverigepremiär för nya Scenic blir i slutet av detta år. En längre version av bilen – Grand Scenic – offentliggjörs innan sommaren. Priser är än så länge inte officiella.

20160303094600.jpg?itok=Ur6Kv4vH
 
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Scenic?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-03-03 11:42
saabnisse

Raphael, det är helt riktigt att det är väldigt tjocka A-stolpar på många bilar nu. Jag tror säkert att det är bättre på Scenic, men det beror väl inte på att vindrutan är tredelad, utan att A-stolparna är tunna, sedan kommer ju sidorutorna och B-stolpen som är kraftig.
Det var det här jag menade med liknelsen med den gamla 99-an, den hade A-stolpen ungefär där Scenic har B-stolpen!

#9 • Uppdaterat: 2016-03-03 14:04
Raphael

Som jag minns det var nackdelen med 99:ans design att framkanten på vindrutan skymde trafikljusen, ett vanligt fenomen även på många av dagens bilar. Nya Scenic har precis som Picasson en framruta som är högt uppdragen in över raket vilket borgar för en utmärkt sikt. Jag tror att 99:ans välda ruta är svår och komplicerad att förena med högt uppdragen ruta och samtidigt ge krocksäkerhet. Lösningen med främre tunnare A stolpe och sidoruta innebär en bra kompromiss som jag ser det.

#a • Uppdaterat: 2016-03-03 16:39
Gta2

Ja det finns ett stort problem.
Fan vågar köpa en renault har man inget problem så kommer du att få garanterat.