Nästa artikel
Volvo XC90 tvåa i Årets Bil 2016
Genève 2016

Volvo XC90 tvåa i Årets Bil 2016

Publicerad 29 februari 2016 (uppdaterad 2 mars 2016)
Det blev silverplats för svenskhoppet Volvo XC90 när Årets Bil 2016 utsågs.
Volvo nådde nästan hela vägen fram – XC90 hamnade på andra plats när utmärkelsen Årets Bil 2016 delades ut.
Årets Bil 2016 blev en jämn match mellan Opel Astra och Volvo XC90. Juryn som består av 58 motorjournalister från 28 europeiska länder gav 294 poäng till Volvon och 309 till Opeln.
 
Utmärkelsen delades ut i samband med bilsalongen i Genève. Volvos utvecklingschef Peter Mertens var besviken efteråt men passade också på att gratulera Opel.
 
– Det är tråkigt. Jag önskar att vi hade vunnit. Men det är okej. Komplimanger och gratulationer till Opelfolket. De har gjort ett fantastiskt jobb, säger han till Vi Bilägare direkt efter prisceremonin.
 
Att Volvo nådde nästan hela vägen fram är ändå en bedrift, menar Peter Mertens.
 
– Nästan är bara nästan. Men jag tycker att vi gjorde bra ifrån oss. Det är första gången en suv kommer på andra plats och vi slog de andra premiumbilarna enkelt. Det är glädjande.
 
Om vinnaren Opel Astra säger Peter Mertens:
 
– Det är en bra bil. Jag känner de som utvecklat bilen och de har gjort ett bra jobb. Det enda jag kan säga är grattis.
 
Diskutera: Vann rätt bil?
Fakta: Så blev resultatet

1. Opel Astra, 309 poäng

2. Volvo XC90, 294 poäng

3. Mazda MX-5, 202 poäng

4. Audi A4, 189 poäng

5. Jaguar XE, 163 poäng

6. Skoda Superb, 147 poäng

7. BMW 7-serie, 143 poäng

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-02-29 22:06
N-iklas

Kom på en enkel kommentar som sammanfattar, det hela;

De som röstade fram Astra tänker INTE på det sättet, kan det sägas enklare?

#9 • Uppdaterat: 2016-03-01 08:55
hultarn

Astran har ju en prislapp som är överkomlig för "vanligt folk", det kan knappast XC90 sägas ha. MX_5 är en leksak.
Redan där är Opel en vinnare.

#a • Uppdaterat: 2016-03-01 13:14
Roger Skagerström

Är nog mer så att det är skillnad på att bygga bilar med bra egenskaper och bra kvalitet. Som sagt - inget ont om nya Astran ur det hänseendet - Opel verkar ha ryckt upp sig på senare år. Om det är samma uppryckning som tex Renault gjort femtioelva gånger redan utan att bli så mycket bättre i det långa loppet återstår att se.

Jämför gärna med International Engine of the year. VAGs 1.4 TSI verkar ha vunnit både 2009 och 2010, eller om de inte utser den varje år kanske... Hur som. Var ju ingen lysande konstruktion sen visade sig. Innan den vann BMWs N54B30. Kanske en av BMWs mest problemtyngda motorer i modern tid. N47 2litersdieseln har också vunnit. Sen började kamkedjorna gå av.

Så kvalitet och utmärkelser går sällan hand i hand.