Nästa artikel
Bilfrågan: Blåst på autobromsen i Audi A6?
Bilfrågan

Bilfrågan: Blåst på autobromsen i Audi A6?

Publicerad 1 juni 2015
Bråka om bromsen i Audi A6?
”Jag köpte adaptiv farthållare till min Audi A6 för att få autobroms. Men vid en incident visade det sig att bilen inte hade det. Borde jag bråka om detta?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Jag har en Audi A6 Allroad uttagen i oktober 2014. Jag köpte till den adaptiva farthållaren för att jag ville få autobroms. Det visade sig att bilen inte har det som man avser med autobroms, vilket jag blev varse när jag hade en incident med en bil som stannade framför mig.
 
När jag efter detta kontaktade min återförsäljare så fick jag beskedet att Audi INTE har det som man normalt sett avser med autobroms. Att jag skaffat tillval för drygt 20 000 kronor i tron att jag skulle få autobroms, kunde försäljaren bara beklaga.
 
På Audis hemsida kan man tolka det som att bilen får en ”autobromsfunktion” när man lägger till den adaptiva farthållaren. Jag misstänkte inget annat då jag köpte en så kallad premiumbil och att det var en relativt gammal teknik som Volvo hade introducerat flera år tidigare. Borde jag bråka om detta med återförsäljaren?
Lars Andersson
 
Svar:
Det är förstås tråkigt att du inte fått den bil som du ville ha, men att bråka lönar sig knappast. Det rör sig ju om ett missförstånd mellan dig och försäljaren och lär bli väldigt svårt att bevisa något annat.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Svar:
Kunden har valt den ”adaptiva farthållaren med Stop&Go inklusive pre sense front för 21 800 kr”. För att få autobromsfunktion med full inbromsning vid farter under 30 km/tim skulle han ha valt ”Assistanspaket inklusive Audi pre sense plus för 27 700 kr”.
 
Den adaptiva farthållaren (ACC) Stop & Go är ett avancerat radar-, video- och ultraljudsbaserat system där farthållaren håller avståndet till framförvarande fordon i högre hastigheter och kökörning. Vid riskfyllda situationer finns ett varningssystem som gradvis uppmanar föraren att bromsa genom akustiska och visuella signaler kompletterat med ett kort bromsryck samtidigt som det bygger upp ett bromstryck. Här krävs dock förarens aktiva ingripande.
 
Assistanspaket har tekniken ovan men samverkar även med sido- och filövervakningssystem. Om föraren förblir passiv, sker en automatisk inbromsning förutsatt att bilen framför körs framåt. Detta sker även om den adaptiva farthållaren inte är aktiverad. Vid farter under 30 km/tim sker automatiskt en full inbromsning även bakom en stillastående bil.
 Irene Bernald, Audi Sverige

Diskutera: Tycker du att det är rörigt att förstå de olika förarstöds-begreppen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-06-01 10:15
L West

Jag kanske är dum men vilket bilmärke/modell "har allt från början" utan tillval?

#9 • Uppdaterat: 2015-06-01 10:31
1storstark

Det är därför jag läser ViB. Då kan har man en chans att undvika sådana här fallgropar.

#a • Uppdaterat: 2015-06-01 10:38
Tjalle

Kunden har fått vad han beställt och betalat för. Han är - nästan - som en bilförare - alltid ansvarig för sina handlingar.
Däremot har säljaren gjort ett mindre bra jobb, antingen av "slöhet" eller att systemet är så komplext att han inte klarar det till 100%.
Jag köpte nyligen också en "premiumbil" med oändligt med tillval. Jag visste dock exakt vad jag ville ha, så det fungerade utan problem - om jag bortser från kostnaden.
Jag har haft en del synpunkter - både positiva och negativa- som jag diskuterat med säljaren och på ett märkesforum. Säljaren säger, naturligtvis, ja och Amen. Forumet - USA baserat- "förstår" inte egenskapsrelaterade problem, men är mycket skickliga på mjukvaruproblem relaterade till funktion och kommunikation. Ett generationsproblem?