Bild
Nästa artikel
Bråka om bromsen i Audi A6?

Bilfrågan: Blåst på autobromsen i Audi A6?

Bilfrågan

”Jag köpte adaptiv farthållare till min Audi A6 för att få autobroms. Men vid en incident visade det sig att bilen inte hade det. Borde jag bråka om detta?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Jag har en Audi A6 Allroad uttagen i oktober 2014. Jag köpte till den adaptiva farthållaren för att jag ville få autobroms. Det visade sig att bilen inte har det som man avser med autobroms, vilket jag blev varse när jag hade en incident med en bil som stannade framför mig.
 
När jag efter detta kontaktade min återförsäljare så fick jag beskedet att Audi INTE har det som man normalt sett avser med autobroms. Att jag skaffat tillval för drygt 20 000 kronor i tron att jag skulle få autobroms, kunde försäljaren bara beklaga.
 
På Audis hemsida kan man tolka det som att bilen får en ”autobromsfunktion” när man lägger till den adaptiva farthållaren. Jag misstänkte inget annat då jag köpte en så kallad premiumbil och att det var en relativt gammal teknik som Volvo hade introducerat flera år tidigare. Borde jag bråka om detta med återförsäljaren?
Lars Andersson
 
Svar:
Det är förstås tråkigt att du inte fått den bil som du ville ha, men att bråka lönar sig knappast. Det rör sig ju om ett missförstånd mellan dig och försäljaren och lär bli väldigt svårt att bevisa något annat.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 

Svar:
Kunden har valt den ”adaptiva farthållaren med Stop&Go inklusive pre sense front för 21 800 kr”. För att få autobromsfunktion med full inbromsning vid farter under 30 km/tim skulle han ha valt ”Assistanspaket inklusive Audi pre sense plus för 27 700 kr”.
 
Den adaptiva farthållaren (ACC) Stop & Go är ett avancerat radar-, video- och ultraljudsbaserat system där farthållaren håller avståndet till framförvarande fordon i högre hastigheter och kökörning. Vid riskfyllda situationer finns ett varningssystem som gradvis uppmanar föraren att bromsa genom akustiska och visuella signaler kompletterat med ett kort bromsryck samtidigt som det bygger upp ett bromstryck. Här krävs dock förarens aktiva ingripande.
 
Assistanspaket har tekniken ovan men samverkar även med sido- och filövervakningssystem. Om föraren förblir passiv, sker en automatisk inbromsning förutsatt att bilen framför körs framåt. Detta sker även om den adaptiva farthållaren inte är aktiverad. Vid farter under 30 km/tim sker automatiskt en full inbromsning även bakom en stillastående bil.
 Irene Bernald, Audi Sverige

Diskutera: Tycker du att det är rörigt att förstå de olika förarstöds-begreppen?

Kommentarer

#1
2015-06-01 08:17

Bilarna börjar bli så avancerade att folk inte begriper vad de köper.
Att inte kunna, eller läsa på, tillräckligt är ens eget ansvar och ska inte bortförklaras.

#2
2015-06-01 08:21

Med dagens alla valmöjligheter kan många, både försäljare och köpare bli överraskade när en beställd och specad bil ska levereras. Det är inte bara valen som är svåra att pricka in i minsta detalj, bilen kan ha ett utförande som inte är helt väntat. Vi bytte nyss vår dieseldriva personbil mot en ny likadan, men med senaste avgasrening. Vid försäljarens genomgång av bilen hittades inget hål för att tanka Adblue! Samma motor i andra bilmodeller har Adblue men denna har uppenbarligen uppfyllt avgaskraven utan tillskottet.

#3
2015-06-01 08:21

Helt rätt Bortom, men jag tycker ändå att det är försäljarens skyldighet att upplysa om de olika systemen och förklara innebörden.

#4
2015-06-01 09:25

Inte ens säljarna vet vad dom säljer till kunderna.
Har en god vän som precis köpt en ny Audi S3 och det är så mkt man kan välja till så att det som upplagt att glömma saker. I hans fall så missade dom att lägga på el-stolar. Inte lika allvarlig som autobroms men ändå.

#5
2015-06-01 09:39

Sådana misstag skulle undvikas om man vid varje vald specifikation fick en lista på vad som finns att välja till men inte har valts.

#6
2015-06-01 09:45

Precis så Benny, jag har en kompis med en Q3, han fick ingen information vid inköpet, jag tror inte han hade en aning om vad han köpte, bara att det var en Audi, han har inte haft något annat på väldigt länge.
Han är fullkomligt ointresserad av teknik, har ingen aning om hur han ställer in färddatorn, när han bytte till vinterdäck fick jag ställa in däcktrycksgivarna, när han bytte tillbaka lämnade han in bilen på service och fick det gjort.
Det finns alltså för mycket funktioner här, och jag är fullständigt övertygad att om nu försäljaren hade upplyst och förklarat alla finesser(?) hade det ändå inte gått in.
Det finns alltför många såna bilägare och instruktionsboken är bara till för att fylla ut handskfacket.

#7
2015-06-01 10:05

"Så här kan det gå när man väljer ett bilmärkedär praktiskt taget allt i bilen är tillval vilket kan göra det svårt med att välja rätt om man inte är bilkonstruktör eller väldigt bilintresserad kund vilket de flesta bilköpare inte är. Så här står det på VW sida om ett par tillval.
MMI navigation plus (tillval) samarbetar med de assistans- och säkerhetssystem som finns i nya A6. Den skickar data om färdvägen till kontrollenheterna för strålkastarna, automatlådan och den adaptiva farthållaren med Stop&Go-funktion. Det gör att dessa system kan upptäcka komplexa scenarier och hjälpa föraren. I många situationer kan säkerhetssystemet Audi pre sense mildra olyckor och dess konsekvenser, i vissa fall rent av förhindra dem. Audis aktiva lane assist hjälper föraren att hålla A6 på rätt kurs och parkeringsassistenten befriar föraren från grovgörat vid fickparkering."
http://www.volkswagengroup.se/sv/Mediarummet/Pressrelease---visningsida/...
Mycket Mungo jumbo i den texten där man får intrycket av att olyckor kan undvikas i en del fall.
Välj ett bilmärke där allt följer med från början utan att bilen blir 50-100 % dyrare med alla tillval man behöver göra för att få till en skaplig bil utan att behöva läsa massa floskler i tillbehörsbrochyrerna.
Men Audi verkar ha gjort dessa oändliga tillvalslistor till en affärsidé då de verkar tilltala många Audiköpare vilket man inte minst läst här i VB där Audiköpare skrivit in långa listor om alla sina tillval man gjort vid bilbeställningen.

#8
2015-06-01 10:15

Jag kanske är dum men vilket bilmärke/modell "har allt från början" utan tillval?

#9
2015-06-01 10:31

Det är därför jag läser ViB. Då kan har man en chans att undvika sådana här fallgropar.

#10
2015-06-01 10:35

Fabia har autobroms för 136k.

#11
2015-06-01 10:35

Detta är ett j-vla problem. Biltillverkare MÅSTE FATTA.
Folk har ingen aning att autokrockskyddet inte gäller för personer och "bara" för bilar eller att bilen inte har autokrockskydd när man tror att man köpt det.
Det är inte tillräckligt tydligt. Man har som bilist INGEN aning om vad bilen klarar och inte klarar.
Jag är så trött på sånthär skit.
Har man ett autobromskit eller tror det, så ska biljäveln stanna om det är ett hinder framför.
Det finns inga men, paket, hastigheter eller andra j-vla ursäkter i någon marginal någonstans. Säkerhet är inte en "option" som är halvt obegripbar. Det ska vara ÖVERTYDLIGT vad bilen klarar av.

#12
2015-06-01 10:38

Kunden har fått vad han beställt och betalat för. Han är - nästan - som en bilförare - alltid ansvarig för sina handlingar.
Däremot har säljaren gjort ett mindre bra jobb, antingen av "slöhet" eller att systemet är så komplext att han inte klarar det till 100%.
Jag köpte nyligen också en "premiumbil" med oändligt med tillval. Jag visste dock exakt vad jag ville ha, så det fungerade utan problem - om jag bortser från kostnaden.
Jag har haft en del synpunkter - både positiva och negativa- som jag diskuterat med säljaren och på ett märkesforum. Säljaren säger, naturligtvis, ja och Amen. Forumet - USA baserat- "förstår" inte egenskapsrelaterade problem, men är mycket skickliga på mjukvaruproblem relaterade till funktion och kommunikation. Ett generationsproblem?

#13
2015-06-01 11:31

Problemet som jag ser det ligger i första hand hos kunden i sådana här fall.

Ett bilköp är för de flesta den största investering som görs efter bostaden, med den skillnaden att vid ett husköp så tar man sig tid att läsa på om alla regler, fallgropar, dolda fel, mögel, anlitar fackfolk för besiktning o.s.v. listan kan göras hur lång som helst.

Men vid ett bilköp för 700.000:- så kryssas det hejvilt i tillbehörslistan utan urskiljning och kunskap om vad man egentligen köper mer än vad som står i reklambroschyren, hur prylarna fungerar tar man väl reda på sedan, det enda som huvudsakligen räknas är den slutgiltiga månadskostnaden...

#14
2015-06-01 11:37

"Kunden har valt den ”adaptiva farthållaren med Stop&Go inklusive pre sense front för 21 800 kr”. För att få autobromsfunktion med full inbromsning vid farter under 30 km/tim skulle han ha valt ”Assistanspaket inklusive Audi pre sense plus för 27 700 kr”.
...
Han köpte Pre Sense. Vad ger det intryck av? För mig som inte är AUDI-kund säger det att det sitter något som känner av. Vaddå? Fotgängare så klart. Vad annars? Att man måste ha Pre Sense Plus för att få det är inget annat än bedräglig och vilseledande marknadsföring. Man har avsiktligt gjort det svårare och otydligare vilket "någon" borde sparka dem i häcken för och fixa skadestånd!!

#15
2015-06-01 12:11

Tyvärr en olycklig situation. Som köpare har man ett ansvar att läsa igenom vad det är man köper. Är man osäker frågar man givetvis säljaren. Frågade Lars säljaren vad som ingick? Om inte får Lars skylla sig själv. Om Lars frågade säljaren uppstår alla förvecklingar om vad som i så fall sades ... Men det verkar i texten som att Lars aldrig frågade säljaren vad som faktiskt ingick - Lars verkar ha tänkt helt på egen hand. Att Lars hänvisar till Audis hemsida och att han "tolkade det som" att bilen får en ”autobromsfunktion” när han lägger till den adaptiva farthållaren gör inte Lars sak bättre. Inte heller att Lars hänvisar till en så kallad premiumbil med "relativt gammal teknik som Volvo hade introducerat flera år tidigare" räcker långt.
Om Lars beställde det valda utrustningspaketet helt på egen hand "i tron att ..." får Lars faktiskt skylla sig själv. Och det verkar ju som att Lars beställde just på egen hand. Försäljaren kunde ju inte gärna veta vad Lars hade för idé i huvudet och kan därför inte gärna anses ha ett ansvar att fråga i "förebyggande syfte", så att säga. Möjligen att försäljaren kunde ha ställt en typ kontrollfråga och frågat Lars om han tog rätt tillval, men även om försäljaren inte ställde den kontrollfrågan kan försäljaren inte lastas för missödet på något sätt.

#16
2015-06-01 12:35

"Tycker du att det är rörigt att förstå de olika förarstöds-begreppen?"

Det är väl klart att det är svårt att förstå? Alla tillverkare använder sig ju dessutom av sin egna terminologi för att framstå som lite unika.
Att man som köpare antar en massa saker i stället för att försäkra sig om det genom att fråga, förstår jag inte. Särskilt inte på en bil som kostar över halvmiljonen ...
Skyll dig själv, säger jag!

EDIT: Mao, så håller jag med Kapten nedan ;-)

#17
2015-06-01 14:21

I mina ögon så tycker jag detta är något som Audi ska ha som standard i sina bilar, bilarna är ju inte direkt gratis och finns ju som standard i bilar som är betydligt billigare.

#18
2015-06-01 15:42

Peugeote-Pär: Det spelar ju ingen roll om det här i dina ögon är något som Audi ska ha som standard i sina bilar eftersom bilarna inte är direkt gratis och har funnits som standard i bilar som är betydligt billigare. Det var aldrig frågeställaren Lars problem. Han visste vad det verkar att autobroms inte var standard i den Audi han tittade på och filade just därför på ett tillvalspaket som han "tolkade" och antog innehöll autobroms - men "tolkade" och antog fel!
Efter de här raderna kan du återigen läsa mitt och Swembas inlägg igen.

#20
2015-06-01 15:53

Lägger mig inte i skuldfrågan, men nog skulle biltillverkarna i regel kunna vara mycket tydligare med att presentera vad olika tillval innebär.

#21
2015-06-01 15:55

Vet att vi inte pratade om det, men säger bara att detta är något som borde vara standard i en Audi från början...

#23
2015-06-01 16:23

Det finns fler som lovar runt men håller tunt. Ta fyrhjulsdriften hos Honda CRV, som inte tål minsta lilla motlut utan att riskera att gå sönder, eller Lexus hybrid vars fyrhjulsdrift inte fungerar alls. Samma sak med äldre AWD-Volvo (med viscokoppling). Där var fyrhjulsdriften mer än lovligt seg.

En köpare mår alltså alltid bra av att själv söka information om det tilltänkta objektet ifråga. Att skylla på bilsäljaren bara för att man själv missuppfattat känns milt uttryckt fördummande. Köper man en såpass dyr bil kan man väl öppna tillbehörskatalogen och läsa innantill? Det hela framstår som att köparen insett sitt eget misstag, men vägrar att ta ansvar för sitt eget felagerande och nu försöker skylla över sin fadäs på Audi. Personen ifråga har säkert bott i USA - där folk stämmer båda varandra som producenter för betydligt dummare grejer:-)

MVH AL

#24
2015-06-01 16:51

Jag beställde en ny A6 och råkade ut för EXAKT samma sak som Lars. Nu var jag så uppmärksam att jag insåg att säljaren hade fel, men det tog säker 5-6 mail innan han fattade sitt misstag. Så problemet är nog så aktuellt. I alla fall när det gäller Audi - det är inte glasklart det man skriver i sin broschyr och i sitt prisblad. Ni kan kolla själva...

Bakläxa, Audi!

Nu återgår jag till min GT här på ZanzibarB-)

PS. Jag har en tråd på forumet om just säkerhetsystemen (mm) på min A6. "Hämtat min nya DKW".

#25
2015-06-01 18:06

@AudiA5SB, ja alltså om man HAR frågat och fått fel svar av säljaren så är det ju riktigt illa. Då skulle jag kräva eftermontering alternativt ersättning.

#26
2015-06-01 18:12

Hej Xxxx

Audi Pre sense plus ingår vid beställning utav tillvalet adaptiv farthållare med stop&go funktion vilket vi valt på bilen.
Det vill säga åker du på en väg och någon nitar eller står stilla framför så börjar bilen bromsa själv vilket förkortar reaktionstiden.

Citat från säljaren..... Har det svårt med uppkopplingen här, lagt in detta säkert 5 ggr.

#27
2015-06-01 18:17

.

#28
2015-06-01 18:16

F.ö. stämmer inte 27.700:-. Det kostar 30.700:-, då man måste välja till elektrisk infällbara backspeglar.

Skandal att autobromsen inte är standard.

#30
2015-06-01 21:18

Auto motor & sport hade ett högintressant test av autobroms för några veckor sedan.
Biltillverkarna har sedan skyllt på allt möjligt, från att autolivs testdockor inte var "rätt" till allt möjligt annat.
Tidningens kommentar var att de testar vad folk tror att de köper, inte vad Biltillverkarna kalibrerat sina system för.
De enda som inte föll pladask var för övrigt Subaru och Volvo.

#31
2015-06-02 08:03

Oj.. då du litade på att du hade autobroms och att den fungerade? Och detta gjorde att du slappnade av i trafiken och så skedde det en incident?

Bättre att inte ha autobroms alls och att då vara uppmärksammare. Det kan ju lika gärna vara så att du har autobroms och att den inte fungerar.

.

#32
2015-06-02 09:13

Autobromsen är ju inget som skall användas kontinuerligt utan den skall bara aktiveras om föraren av någon anledning inte har koll på trafiken (sitter med näsan i mobiltelefonen).
Föraren skall ju alltid bromsa själv utan automatik.
Det är de förare som har minst koll som behöver autombromsen mest.

#33
2015-06-02 11:37

Om man till att börja med utgår från grundfrågan. Är det så att kund läst på egen hand och förstått fel är det kunds fel. Är det så att kund frågat säljaren och uttryckligen frågat efter autobroms har däremot kund i den färdiga bilen inte fått vad han har anledning att förvänta sig, med fog kunnat förvänta sig står det i lagtexten, och i så fall är produkten i juridisk mening felaktig och det finns anledning att bråka. Problemet är som Marianne Sterner antyder, att ord i det läget står mot ord och det kan bli knepigt.

Av den anledningen ser jag som konsumenträttskunnig ViB-läsare det som mycket allvarligt det som kommer fram i kommentarsfältet att Audis egna säljare inte har koll på vad de faktiskt erbjuder kunden. Det är som upplagt för att bli tvistemål om saken.
På grund av ovan nämnda problematik kan det alltså vara anledning för den mycket tveksamma Audikunden att så fort säljaren börjar sväva på målet börja banda vad säljaren faktiskt säger eller att ta informationen skriftligt (på mail t.ex.) så det blir tydligt vad Audi lovat. Då smäller fällan igen om det är så att de skriver fel.

Och de lär sig förmodligen illa kvickt att internutbilda sina säljare bättre!!

#34
2015-06-02 12:00

Det allvarliga är att Irene Bernald på Audi är felinformerad. Funktionen som efterfrågas finns beskriven av EuroNcap på ett bra sätt (se nedan). Snacket om "under 30 km/h" är nonsens och direkt felaktigt. Bakläxa!

"Audi pre sense front plus är utformat för att bidra till att undvika eller mildra påkörningsolyckor på framförvarande trafik, som rör sig eller är stillastående. Två radarenheter med lång räckvidd, som är placerade framtill på bilen, kan upptäcka framförvarande fordon som det är sannolikt att bilen kör in i om inga åtgärder vidtas Informationen från radarenheterna framtill kombineras med data från en vindrutemonterad kamera och sannolikheten för en kollision beräknas utifrån detta. Systemet använder eskaleringsåtgärder vid vissa kritiska punkter för att försöka hjälpa föraren att undvika en olycka. När systemet beräknar att en kollision är sannolik utfärdar det först en optisk varning och en akustisk varning och förbereder bromssystemet för att föraren gör en undanväjningsmanöver. Om föraren inte reagerar och situationen blir allvarligare avges ytterligare en varning: en liten inbromsning fungerar som en ”haptisk” varning, som frammanar en reaktion från föraren. Samtidigt förbereds bromsarna så att om föraren bromsar, oavsett hur mycket, ger pre sense front plus automatiskt lämpligt bromstryck för att undvika eller mildra kollisionen. Säkerhetsbältena sträcks. Om föraren fortfarande inte reagerar bromsar systemet partiellt för att försöka mildra kollisionen. När slutligen en olycka inte längre kan förebyggas ger systemet autonomt maximalt bromstryck för att minska olyckans allvarlighet. Varningslamporna tänds automatiskt för att varna andra trafikanter. Audi pre sense front plus fungerar vid hastigheter upp till 200 km/h. Optiska, akustiska och ”haptiska” varningar är också aktiva vid hastigheter över 200 km/h."

#35
2015-06-03 08:55

Håll koll istället du kan inte förlita dig på en autobromsning även om den nu skulle ha funnits, sen tycker jag att det är fult av audi att inte hjälpa dig!

#36
2015-06-03 11:38

Audi A5 SB:

Eller så har någon fört Euro-NCAP bakom ljuset vilket i så fall är minst lika allvarligt.

Men det är i alla händelser RIKTIGT allvarligt när uppgifterna skiljer så radikalt på en så här pass viktig punkt.

Sedan ska man alltid som förare försöka köra så att systemet inte behöver användas, men det är i alla fall allvarligt när man inte får den säkerhetsutrustning man tror att man fått!!

#37
2015-06-03 13:20

Problemet kvarstår: Köparen (Lars) tycks ha beställt vald utrustning i "den egna tron" och genom "egen tolkning" utan att kunna vare sig påstå, hävda eller visa att han skulle ha rådfrågat säljaren - och då än mindre att han skulle ha fått säljarens godkännande.

"På Audis hemsida kan man tolka det som att bilen får en ”autobromsfunktion” när man lägger till den adaptiva farthållaren. Jag misstänkte inget annat då jag köpte en så kallad premiumbil och att det var en relativt gammal teknik som Volvo hade introducerat flera år tidigare."

"Jag misstänkte inget annat ..." ... Jag tycker att Lars härmed bevisar att han kryssade i utbildningsalternativet helt på egen hand - utan säljarens medverkan! - och därmed får stå sitt kast.

Jag har många, många gånger påvisat här i spalterna att jag står på konsumenternas sida och plockar fram Konsumentköplagen titt som tätt. Jag torde vara en av få konsumenter i det här landet som verkligen kan den lagen. Men, konsumenten har också ansvar och skyldigheter! Kunden har faktiskt INTE alltid rätt ...

#38
2015-06-03 13:48

Det är möjligt att "Lars" får skylla sig själv i detta fall, men faktum kvarstår;

1. Det är långt ifrån glasklart hur Audi Sverige (i broschyr och prisfaktablad) beskriver de olika funktionerna. Inte ens Irene har koll på läget.

2. Jag beställde en A6 med autobroms och fick en bekräftelse på en bil med adaptiv farthållare. Endast min egen envishet gjorde att jag fick det jag ville ha. Så ska det inte behöva vara.

Återigen; Bakläxa, Audi.

#39
2015-06-03 21:52

Audi vill visst inte ge sig. Han skriver: "1. Det är långt ifrån glasklart hur Audi Sverige (i broschyr och prisfaktablad) beskriver de olika funktionerna. Inte ens Irene har koll på läget."

Lars ska under inga som helst omständigheter beställa utrustning i "den egna tron" och/eller genom "egen tolkning" (det kan för all del vara fel i materialet). Ingen kund ska agera på det här sättet i en så komplex situation som en bilaffär för bortåt 500 000 kronor! Om Lars i det här fallet hade kontrollerat beställningen med försäljaren och ÄNDÅ fått fel utrustning hade saken varit i ett annat läge - även om ord hade kunnat stå mot ord.

Personligen arbetar jag så att jag ofta spelar in samtal av den här typen. Man har enligt lagen rätt att spela in samtal i "hemlighet" utan att motparten vet om det så länge man själv är den ena parten. Dock håller ett sådant "oinformerat", inspelat samtal inte i domstol. Däremot duger det gott i en situation då man vill konfrontera till exempel en bilförsäljare.

#40
2015-06-03 23:15

För min del höll det på att bli fel tillvalspaket eftersom paketen inte hade samma namn i säljarens beställningsformulär i datorn som de hade i broschyrmaterialet och eftersom namnen var alltför snarlika och innehållet varierade i begränsad omfattning var det inte lätt att hitta rätt. Vi fick sitta och jämföra och se utifrån innehållet i respektive paket för att hitta vilket paket i datorn som stämde överens med de paket jag kollat mig till där hemma.

#41
2015-06-04 09:09

Om han nu så gärna ville ha autobroms varför då inte diskutera med försäljaren om vilket paket som behövs beställas för att autobroms skall ingå?
De verkar inte ha pratat med varann om vad som ingår i paketen.
Man skall ju inte köpa en paket utan vidare och tro att man får autobroms.
Jag får nog säga att köparen själv har skulden i detta.

#42
2015-06-04 10:56

Hacken, jag diskuterade autbroms med säljaren. Likafullt bekräftade han adaptiv farthållare.

Lars har, som jag redan skrivit, möjligen sig sig själv att skylla. Men det tar inte bort Audis ansvar i denna möjliga soppa. Informationen är otydlig - och säljaren jag pratade med var okunnig. Även om jag kunnat bevisa att man gjort fel och skickat på mig en felspecad bil, så blir det min näsa som blev lång. Leveranstiden för en ny A6 Allroad är i skrivande stund 2016.

#43
2015-06-04 12:51

Ja Audi, men jag uppfattar det som om insändaren helt enkelt bara beställde adaptiv farthållare paketet utan att diskutera eventuell autobroms med försäljaren.
Det framgår inte att köparen ens frågade försäljaren om autobroms ingick i paketet. OM han frågade försäljaren och fick positivt besked om detta och det sedan inte stämde så bör försäljaren rätta till detta eller kompensera på något sätt.

#44
2015-06-04 14:03

Hacken, därav mina skrivningar "möjligen". Var säljaren av samma kaliber som min, ja då kan vi möjligen ta bort "möjligen" ;-)

Jag håller det för uteslutet att man skulle beställa en bil för en halv miljon utan att säljaren går igenom specen. Som säljare har man ett ansvar - oavsett hur korkad köparen än är. Därmed inte sagt att Lars är korkad. Vi vet inte vilka diskussioner han haft med säljaren. Kanske Lars läser detta och återkopplar?

#45
2015-06-04 21:55

Kunden har valt den ”adaptiva farthållaren med Stop&Go inklusive pre sense front för 21 800 kr”. För att få autobromsfunktion med full inbromsning vid farter under 30 km/tim skulle han ha valt ”Assistanspaket inklusive Audi pre sense plus för 27 700 kr”

Kanske skulle en uppröjning i ordbajseriet av "super-pre-sense-assistans-paket-extra-vagansa -auto-special"-paketen göra att folk FATTAR vad de köper

Liksom bara att svara - Kunden har valt den ”adaptiva farthållaren med Stop&Go inklusive pre sense front för 21 800 kr”..............................För att få autobromsfunktion med full inbromsning vid farter under 30 km/tim skulle han ha valt ”Assistanspaket inklusive Audi pre sense plus för 27 700 kr”

skulle ha valt "Assistanspaket..................inklusive Audi pre sense" - JAAAAA vad självklart det låter !!!

#46
2015-06-05 00:03

Nu börjar Audi styra över diskussionen till att handla om hans samtal med sin försäljare ... Vi pratar här om Lars och hans beställning av en ny bil - och vad som gick fel i Lars beställning. Vad Audi har erfarenheter i sammanhanget är irrelevant i Lars fall. Här pratar vi om Lars bekymmer och inget annat!

#47
2015-06-05 09:25

Kapten får prata om precis vad han vill. Jag delger er mina erfarenheter i ett nära nog identiskt fall - vilket i alla fall jag tycker är väl så intressant. F.ö. så är jag en av de få här som har detaljerad kunskap om allt från broschyrer och prisfaktablad till offerter och ordererkännanden vid beställning av en A6 med autobroms.

#48
2015-06-05 21:02

"Kapten får prata om precis vad han vill. Jag delger er mina erfarenheter i ett nära nog identiskt fall - vilket i alla fall jag tycker är väl så intressant. F.ö. så är jag en av de få här som har detaljerad kunskap om allt från broschyrer och prisfaktablad till offerter och ordererkännanden vid beställning av en A6 med autobroms."'

Verkligen?! ;)

#49
2015-06-06 12:07

"Verkligen?!"

Ja, verkligen. Jag förstår inte ditt problem med vad jag skriver. Stör du dig på det, så kan du ju blockera mig.

#50
2015-06-06 19:04

(redigerat ). Många fler än du har koll - jag är en av dem. Lars gjorde uppenbarligen misstaget att inte kontrollera sin beställning med försäljaren, och därav får han skylla sig själv - ointressant vad Audi (företaget, alltså) skriver i sina broschyrer (= järnåldern 2015 ;) ) eller på sin hemsida (modernt á la 2015). (redigerat)

#51
2015-06-06 19:07

Kapten, tänk på ditt blodtryck. Invektiv leder ingenstans. Du har blivit avstängd en gång och därefter varnad av ViB.

Jag tycker nog att du borde blockera mig, så slipper du ödsla kraft mitt nonsens.

Bump, så inlägget hamar rätt i följd.

#52
2015-06-06 23:24

Usch vad tråkigt du uttrycker dig nu Kapten! Om nu Audi har erfarenheter av att beställa en likvärdig bil, och dessa överensstämmer med frågan i denna spalt, är ju dessa högt relevanta för diskussionen. Jag tycker du gör helt rätt i att skriva ut dessa lärdomar Audi!

Det hela åskådliggör också ett problem som är mer allvarligt. Det tycks som att flera inte känner till vilka egenskaper deras nya bil har, eller vilka begränsningar olika system har. Media förenklar ofta det hela ytterligare, för att inte tala om marknadsföringen.

Så Audi kanske behöver utbilda sin säljarkår, eller ännu hellre, förse sin A6 med autobroms som standard..:-)

MVH AL

#53
2015-06-07 17:46

Och vem redigerade?

#54
2015-06-07 18:09

Nej, Audi, dig blockerar jag inte. Jag blockerar bara sådana som Jes, som ideligen drar upp Hitler och liknande i diskussionerna. Mig slipper du inte så lätt.

#55
2015-06-07 20:09

Ja AL, det där är en 10.000 kronors fråga. Problemet här är att tekniken blir mer och mer komplex. När inte ens säljaren vet vad han säljer - vilka krav ska man då kunna ställa på köparen?

Att sedan A6 inte är standardutrustad med autobroms - ja, det är riktigt dåligt. Men det kanske rätar upp sig till MY 2016 nu när t.o.m. Skoda visar framfötterna i detta ämne.

F.ö. har jag försökt beskriva säkerhetssystemen i min bil så gott det går i tråden "Hämtat min nya DKW". Inte helt lätt, vill jag lova. För en tekniknörd kan det vara intressant att gå in där och läsa om vilka minor jag gått på;-)

#56
2015-06-07 21:41

Audi skriver: "Ja AL, det där är en 10.000 kronors fråga. Problemet här är att tekniken blir mer och mer komplex. När inte ens säljaren vet vad han säljer - vilka krav ska man då kunna ställa på köparen?"

Jo, att köparen åtminstone frågar säljaren (Hehe)! Och det tycks ju köparen inte ha gjort ...

#57
2015-06-07 21:45

"Hehe!", det var ju just exakt det jag gjorde. Frågade säljaren. Likafullt skickar han på mig ett ordererkännande med en adaptiv farthållare. Läser du inte vad jag skriver????

#58
2015-06-07 21:52

Suck, jag pratar fortfarande om frågeställaren Lars och hans problem. Det är ju fortfarande om honom som Bilfrågan handlar ... Eller har du fortsatt behov av att "ta över"?

#59
2015-06-07 21:53

Sucka på du, jag pratar med AL. Sluta hacka på mig, är du snäll. Jag är trött på ditt gnäll.

#60
2015-06-07 21:56

Nej Audi, i ditt svar nr. 57 är det mig du svarar! ("Hehe" syftar på mitt inlägg nr. 56.)

#61
2015-06-07 21:58

Nu har jag blockerat Kapten.

#62
2015-06-07 21:59

När man inte räcker till i en saklig debatt så ...

#63
2016-04-27 22:23

Oj oj.. falsk trygghet. Han trodde att han hade autobroms, varför han inte var lika uppmärksam framåt som han annars inte skulle ha varit. Ännu en olycka som inte hade behövt ske om inte autobromsen fanns alls.

Det hade vidare kunnat vara så att han faktiskt hade haft autobroms, men att den inte fungerade. Samma sak där: Falsk trygghet och en olycka som annars inte hade behövt ske.

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.