Nästa artikel
Rosttest: Renault Zoe
Rost

Rosttest: Renault Zoe

Publicerad 23 februari 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Välgjorda limningar, bra rostskyddsbehandling där det behövs och skärmar av plast betyder toppbetyg i rosttestet för Renault Zoe.
Kaross, huvar, dörrar och baklucka av stålplåt. Framskärmar av plast som inte kan rosta. Innerskärmarna fram och bak är också av plast, liksom trösklarnas yttre. Genomgående har Zoe fått en mycket bra rostskyddsbehandling där så behövs, dock inte på bakluckans insida. På motorhuvens insida, i dörrarna, i balkarna under bilen, samt i alla kritiska övriga hålrum finns ett rejält lager rostskyddsmedel som dessutom har ovanligt god spridning. Alla skarvar har välgjord limning. Underredet täcks av batteripaketets låda av aluminium (se bild). ”Så här ser ett bra rostskydd ut”, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström om Zoe.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-23 13:22
Reverend Benny

Och vad är alternativet? Inredning i plåt?
Tror det är få som köper bilar idag för att behålla dessa tills som uppnår veteranbilsstatus.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-23 13:34
saabnisse

Väldigt sällsynt att plaster ruttnar. Däremot försvinner mjukgörare i vissa plaster och då kan plastdetaljer krympa och/eller bli spröda.
Det brukar resultera i knarr och gnissel, men det gäller inte all plast.
Sedan kan det uppstå andra fel t.ex. på vissa armerade härdplaster där vatten kan tränga in och orsaka frostsprängning vid låga temperaturer.
Men utan plast skulle vi nog ha betydligt mer rost på bilarna.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-23 14:12
JorgenE

Rostskydd är något som Renault är kungar på, det kan nog de flesta hålla med om, oavsett vad man tycker om märket som sådant. Inte bara att skärmar är i plast, utan även skyddet som helhet.
Man kan undra varför andra märken inte tar efter detta, vissa märken börjar ju rosta sekunden de rullat ut från fabriken.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-23 17:26
Pi

Har kört denna bil och tyckte det var en klart positiv överraskning. Synd att dom tvingar på ev köpare batterileasing - i Norge finns den exempelvis att köpa med batteriet inkluderat om man så vill. Och det fria valet känns ju trevligare än det påtvingade. Men som sagt - för mig skulle nog denna bil klara säkert 90 % av av mitt transportbehov. Problemet kan bli de återstående 10 procenten...

#5 • Uppdaterat: 2015-02-24 00:47
Henrik-Andersson

Och en bra sak till med denna bilen, man kommer aldrig behöva ligga under bilen med vinkelslipen för att byta ett rostigt avgassystem heller !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.