Nästa artikel
Startskottet

Startskottet

Publicerad 26 december 2014
Den 1 september 1956 premiärvisades det som skulle komma att bli hela Sveriges klassiker – Volvo Amazon.
År 1944 visades PV444 som gav Volvo kraftigt ökade försäljningssiffror bland personvagnar. 1950-talet kom och med det ett nytt formspråk på bilarna, varför Volvo behövde en ny och modern familjebil. 1956 var Volvo klara med Amazonen, det första resultatet av den unge designern Jan Wilsgaards arbete.

Bilen blev startskottet för det som Volvo än i dag är känt för – säkerhet. Med en rymlig och självbärande kaross och Italien-inspirerade linjer blev den en omedelbar succé. Innan sagan var slut hade 667 488 bilar tillverkats.

Då leveranserna kom igång under våren 1957 – pris 12 600 kr för en treväxlad B16 på 66 hk – såldes flest tvåfärgade bilar. Alla minns väl de svarta, midnattsblå eller rubinröda med gråvitt tak eller gråbeige med vitt tak? När PV började åldras under tidigt 60-tal lanserades en billigare tvådörrarsversion av Amazonen i oktober 1961.

I februari 1962 kom Amazon Herrgårdsvagn med elegant tvådelad baklucka. Modellen utvecklades och förbättrades vidare genom åren. Sista årsmodellen för herrgårdsvagnen blev 1969 då Volvos nya familjevapen 145 lanserades. Från årsmodell 1962 såldes bara enfärgade bilar.

Elva olika effektuttag ur B16-, B18- eller B20-motorn förekom. Vid introduktionen satt en uppborrad version av PV444:ans B4B kallad B16 på 66 friska hästar i bilarna. 1958 kom den vassa (nåja) Sport med dubbla SU-förgasare, annan kamaxel och vansinniga 85 hk. 1962 var det dags för den ultramoderna B18 som lämnade 75 hk i normalutförande och 90 hk i Sport-version. Starkast var B18 Sport mellan 1969 och 70 som lämnade 118 hk.

1970, efter 14 år, hade tiden hunnit ikapp Amazonen. 140- serien tog över, prisbilden sommaren 1970 var 18 500 kr för en Amazon och 20 850 kr för en Volvo 142.

Artikeln är publicerad i samarbete med Klassiker och publicerades i Vi Bilägare nr 2/14.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo Amazon?
Volvo amazon 123 GT 1967

Nypris: 19 250 kronor.
Värde idag: 80 000–100 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig rak med stötstänger, två ventiler/cylinder. Två SU-förgasare. Vattenkylning. Volym 1 788 cm3. Max effekt 103 hk DIN (115 SAE) vid 5 600 v/min. Max vridmoment 152 Nm vid 3 800 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda med elektrisk överväxel. Golvspak.
Mått: L 445/B 164/H 153 cm. Tjänstevikt 1 180 kg.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram nedre triangellänkar, bak stel axel.
Styrning: Snäcka, ej servo.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak, servo.
Fartresurser: Toppfart 170 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 12 s.
Förbrukning: 1,1–1,2 l/mil.

Livscykeln

1956 1 september premiärvisning
– lansering 1957.
1958 Fyrväxlad låda standard. Amazon Sport med dubbla SU-förgasare, vassare kamaxel och 85 hk lanseras.
1961 Tvådörrars presenteras i oktober till ett något lägre pris.
1962 B18-motor. Kombiversionen presenteras.
1965 Ny klädsel i perforerad galon.
1966 Sportversionen får ökad effekt till 95 hk. Amazon Favorit blir namnet på snikmodell med treväxlad låda, enklare inredning och färre kromlister för 1 400 kr mindre.
1967 Amazon 123 GT med enbart tvådörrars kaross, B18B på 115 hk, överväxel och mängder av utrustning. Vanliga Sport får effekten höjd till 100 hk. Fyrdörrars Amazon utgår.
1968 Delad rattstång med mer krocksäker ratt, bromsservo på samtliga modeller och tvåkrets bromssystem införs. B20-motorn finns från hösten samma år.
1969 Kombin utgår.
1970 Den 3 juli tillverkas den sista bilen, en mörkblå tvådörrars som körs direkt till Volvos samlingar. 140-serien tar över.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-26 10:03
Hackenbush

Amazon är den trevligaste Volvo jag kört och då har jag provat de flesta som funnits i modern tid. Jag tänker inte på fartresurser eller antalet hk utan på helheten med körkänsla och trivsel.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-26 10:17
Hackenbush

Skönheten ligger alltid i betraktarens ögon, glöm inte det.

#3 • Uppdaterat: 2014-12-26 11:53
hultarn

Jag hade en -64, sista året med de riktiga stolarna innan vinylen kom.

Otroligt rostig (bl.a. det skvätte in på fötterna från framhjulen...) men klarade märkligt nog ändå besiktningen. Växellådan gnällde, diagonaldäcken gav ett hm.. intressant.. uppträdande på vägen. Det gick utmärkt att åka med fyrhjulsställ på nedfarterna till motorvägen... ;-)

Men, motorn gick väldigt tyst, helt utan något missljud vilket var ovanligt på en B18. Så, en kompis paxade motorn om jag tänkte skrota bilen. Han köpte hela bilen senare, tog motorn och kastade resten.

Min storebror hade tidigt en benvit med svart tak, men den hamnade på skroten efter blivit påkörd i sidan.

#4 • Uppdaterat: 2014-12-26 11:58
saabnisse

Jag tyckte det var den snyggaste Volvon någonsin när den kom, snygg både utvändigt och invändigt, men tio år senare var den väldigt passè.
Sedan var det ju det här med spjutet till rattstång som den ärvt från 544, det som börjar alldeles innanför stötfångaren och slutar framför bröstkorgen!

#5 • Uppdaterat: 2014-12-26 12:28
hultarn

sabbnisse: jo, det där spjutet (som försvann på de sista årsmodellerna) var bokstavligen livsfarliga.
En kompis fick livshotande bröstskador efter en slyngel sladdat in i fronten på hennes Amazon.

#6 • Uppdaterat: 2014-12-26 12:53
Peter i Sydney

Amazon är helt klart Volvos vackraste bil genom tiderna. En röd 122 Sport var länge min drömbil. Till min stora sorg hade vi aldrig någon Amazon när jag var grabb. Pappa hade en PV444 1954. 1958 blev det en Opel Rekord och 1963 en Saab 96. Jag tog dock körkort 1969 hos Kungshols bilskola i en Amazon som hade servobromsar som jag tror var nytt för året.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-26 12:58
Peter i Sydney

Amazon var den första Volvomodell som exporterades till Australien och man ser faktiskt fortfarnde någon av dessa bilar lite då och då.

#8 • Uppdaterat: 2014-12-26 13:11
Axelman

Amazon.... ojojoj! Såna bilar görs inte längre! ;-D

#9 • Uppdaterat: 2014-12-26 13:32
Gäst (ej verifierad)

"Amaroyce" och "Raggazon" är två smeknamn jag hört användas...

Provade för länge sedan en 66 el. 67:a och blev rätt förvånad över hur pass någorlunda fint den gick. Kändes modernare än vad den var.

Aldrig varit Volvo-frälst men visst hade Amazonen något speciellt.

#a • Uppdaterat: 2014-12-27 09:49
ohlmark

”I februari 1962 kom Amazon Herrgårdsvagn med elegant tvådelad baklucka.”

Hm?

Jag skulle nog kalla den ”ålderdomlig opraktisk amerikanskt plagiat” i stället.
Läste i en artikel att det var Opel som kom med den moderna kombibilen med en hel lucka som öppnar uppåt 1957, nog borde Volvo haft tid på sig att fatta vitsen till 62, men man trodde förstås att en amerikansk gimmick skulle gynna exporten….

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.