Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 108 (2014)
Rost

Rosttest: Peugeot 108 (2014)

Publicerad 1 oktober 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
Peugeot 108 får bottenbetyg när rostskyddet granskats.
Slarvig lackering, dålig applicering av tätningsmedel och stora skarvar. Bottenbetyg för Peugeot 108 i rosttestet.

Tank och tankrör av plast, baklucka av glas och väl utförd plasttätning vid främre dörrstolparna. Men motorhuven är slarvigt lackerad på undersidan och batterihyllan bara grundlackerad. Snål limning i huv och dörrar, inga innerskärmar bak. Stor skarv mellan framskärm och trösklar medför blästringsrisk.
 
Mellan golv och tröskel finns en stor öppen skarv, många skarvar undertill är otätade och där tätningsmedel anbringats har den på flera ställen hamnat vid sidan om skarven (se bild). Hålrummen saknar invändig behandling, bakre hjulhuskanten har en udda, dubbel förstärkningskant som kan samla smuts och leda till rost.
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-01 10:32
Reverend Benny

Hade varit spännande att få reda på vilken tillverkare som hade ansvar för rostskydd när dessa trillingbilar (c1, aygo, 108) utvecklades.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-01 12:14
Havsfidran

Det är som vanligt då. Franska bilar är bara skit. :-D

#3 • Uppdaterat: 2014-10-01 12:19
Mistro

Det hela är lite mer komplicerat som bekant än så "Havsfidran"
Hade väntat mig mer utav dessa bilar nu när de väl kom men å andra sidan så är det billiga bilar och jag tror inte att de kommer att hålla sämre än de tidigare ( = väldigt bra ) och ett billigt bilägande är väl viktigast för den här typen utav bil?

#4 • Uppdaterat: 2014-10-01 13:27
Peugo

Det är 98% Toyota som står bakom denna bil. Räknade inte heller den förra 107:an till nån Peugeot utan den var också 99% Toyota. PS. Kom ihåg att ta dessa rost-"analyser" med en jättestor nypa salt! Framtiden berättar sanningen.

#5 • Uppdaterat: 2014-10-01 13:36
Meganmannen

Har för mig att karossen konstruerades av Citroen och motor/drivlina kommer från Toyota.
Den förra generationen verkar vara en av marknadens kanske mest pålitliga och krångelfria bilar. Om de nya versionerna är lika bra är de värda att kostas på en rostskyddsbehandling och ett par innerskärmar bak. Frågan är om bilägaren ska behöva komplettera nya bilars rostskydd. Tack för bra konsumentupplysning.

#6 • Uppdaterat: 2014-10-01 13:45
Pi

Peugo - du kan ju börja med att läsa texten där det framgår några uppenbart mycket svaga punkter ur korrosions-synpunkt. Jag tror nog mera på dessa analyser än på de amatörer som säger annat i dessa spalter. Jag är personligen mera förvånad att den fick en 2:a än en 1:a som den rimligen borde ha med tanke på alla brister - och när man jämför med klasskonkurrenter som t ex Kia Picanto som uppenbarligen har ett betydligt bättre skydd men ändå "bara" fick en 3:a.

#7 • Uppdaterat: 2014-10-01 22:54
Mistro

Sjukt låg förbrukning? ...Tillåt mig hånskratta då denna överdrift bara äger rum i en del ägares skeva världsuppfattning. Har hört många påstå att bilarna drar typ 0,3 l/m blandad körning men lägre på landsväg. Känns dessa fantasier igen? Trillingbilarna överförbrukar rejält precis som de flesta andra bilar.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-02 07:59
Pi

....och "högsta kvalitet" är inte vad jag upplevt under flera provkörningar - bl a ramlade en sarg runt varvräknaren helt sonika av under färd med en Pegga 107... Sen har dom ju sett ut som ett smärre tivoli inombords och dessutom har de varit väldigt högljudda. Efter att ha provkört det mesta i den klassen så hamnade dessa trillingar (förra utgåvan alltså) i botten på vår "topplista".

#9 • Uppdaterat: 2014-10-02 08:24
Mistro

Vi har ju inte haft några problem eller fel alls på någon utav våra bilar utan det är pålitliga bilar som tuffar på med låga totalkostnader. Dock var modellen bra föråldrad och en efterträdare starkt efterlängtad. Därför var förväntningarna extra höga nu när den nya modellen kom ut. Helt klart har man gjort en uppdatering värt namnet och det utan att priset har rusat MEN,..frågan är om det räcker när konkurrenterna är minst lika bra?

#a • Uppdaterat: 2014-10-02 09:05
Pi

Kolla t ex en Hyundai i10 - man får det mest utrustade alternativet med den större motorn för ett listpris på ca: 125.000 kr och den bilen är oerhört mycket trevligare interiört och dessutom rymligare än dessa nya trillingar. Sen går den givetvis att köpa i betydligt billigare utgåvor med mindre motor och enklare utrustning om man så vill. Och ViB var ju också väldigt positivt inställd till den nya i10:an och likartade omdömen har jag bl a läst i engelska Auto Express. Tycker nog att både Hyundai och Kia har attraktivare erbjudanden i denna klass jämfört med dessa trillingar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.