Nästa artikel
Renault Espace får nytt liv
Nyheter

Renault Espace får nytt liv

Publicerad 25 september 2014 (uppdaterad 25 september 2014)
Minibussen Renault Espace byter skepnad och dyker upp som en helt ny crossover.

Renaults 30 år gamla minibussmodell Espace återlanseras i ett nytt men närbesläktat segment. Bilen blir en fem- eller sjusitsig crossover med fokus på flexibla innerutrymmen.

Något mer än dessa tre bilder har vi inte i dagsläget men nya Espace är inget koncept så vi kan troligtvis vänta oss en produktionsklar bil inom kort.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Espace byte av segment?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-25 12:37
Raphael

Det har visat sig att kunderna i premiumklassen hellre väljer en cross-over istället för en MPV av större storlek, hur lyxig och bekväm MPV:n än är. Så Renaults förändring av Espace var väntad och är ekonomiskt sund. Detta innebär dock inte att Renault överger segmentet av MPV:s - det mindre MPV-segmentet, även kallat för minibuss, är storsäljare i Europa och väljs av de som vill ha största möjliga utrymme och mesta möjliga flexibilitet, perfekta bilar för barnfamiljer. I lyxklassen är det dock inte mest utrymmen eller "smartness" som säljer, utan lyxbilsköpare väljer bil mycket på grund av attityd, design och andra irrationella värden.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-25 14:58
Janne G

Om man betänker att Grand Scenic i dag är gott och väl lika stor som den ursprungliga Espace, så är det väl inte konstigt om dagens Espace har spelat ut sin roll.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-25 17:10
Raphael

Det stämmer att detta inte är ett koncept, konceptet var Initiale som visades i Frankfurt år 2013. Nej vi behöver inte vänta ett eller två år på en produktionsklar bil, utan detta är den produktionsklara bilen som kommer att ställas ut på Parissalongen i början av oktober. Den kommer att introduceras på den svenska marknaden under första halvåret 2015, men några priser är givetvis inte klara ännu.

(Red: Efter min kommentar uppdaterades artikeln med att den text som här kommenteras ströks bort).

#5 • Uppdaterat: 2014-09-25 20:13
Oomkullrunkelig

Man kan tro att signaturen "Raphael" är anställd på Renaults marknadsavdelning.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-26 07:30
Reverend Benny

@shogun

Och varför skulle dom förbjudas bygga bilar??

#7 • Uppdaterat: 2014-09-26 20:53
Peugo

Kom igen nu Shougun! Det där är en saga som inte stämmer i dagens läge. Sagan uppstod när fransmännen införde massor av elprylar när dom andra inte hade blivit av med blöjorna. Så är det massor av saker fransmännen kommit först med, "skit", "kommer inte att fungera på vintern" etc. och sedan efter 4-5 år så kommer andra med samma grej och allt är så nytt och fint! Tror ni verkligen att fransmännen är sämre än andra folk här på planeten när det gäller teknisk planering? :D
Japanerna klarar sej endast därför att dom inte inför ny teknik, kör alltså med gammal teknik. Hatten av för dom för det men låt oss andra välja själva tack. Kom alltså igen nu på riktigt!

#8 • Uppdaterat: 2014-09-27 11:03
Hackenbush

Att länka till samma hemsida gång på gång Shogun är att göra reklam och det skall vi inte syssla med här

#9 • Uppdaterat: 2014-09-28 14:23
Havsfidran

Innehavaren av obt tuning heter Dan Aichberger och är 37 år. Tycker det verkar rätt seriöst hemsidan

#a • Uppdaterat: 2014-09-28 14:49
Havsfidran

http://www.biloverkstad.se/problemlosarna-obd-tuning-har-bilelektronik-som-specialitet/

Under ovanstående troligen oberoende länk får man en presentation av företaget obt tuning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.