Nästa artikel
Dubbla räckvidden med ny batteriteknik
Nyheter

Dubbla räckvidden med ny batteriteknik

Publicerad 22 augusti 2014 (uppdaterad 15 september 2022)
Amerikanska forskare ska ha lyckats producera en ny typ av battericell som kan vara lösningen på den så kallade räckviddsångesten.

Det är Michiganbaserade företaget Sakti3 som nu lyckats producera en fungerande battericell utan brandfarlig batterivätska. I videoklippet ovan illustreras hur den nya typen av battericeller som Sakti3 tagit fram klarar av att fungera även när upphettat lödningsmaterial droppas på den.
 
Förutom att cellen är säkrare än dagens så ska den här ”solida” batteritekniken även kunna dubbla räckvidden hos en elbil. Det skulle innebära att en Tesla Model S kan få en räckvidd på cirka 70 mil på en laddning om 85 kWh-batteriet var av den nya typen.
 
Avsändaren bakom nyheten om Sakti3:s framsteg är näringslivsorganisationen Michigan Venture Capital Association. När det gäller den här batteritekniken räknas Sakti3, Planer Energy och Toyota som de största aktörerna. Enligt prognoser är batterierna väntade att dyka upp i produktionsklara bilar och annan teknik om cirka tio år.
 
Källa: Michigan Venture Capital Association
 
Diskutera: Är det här tekniken som eliminerar räckviddsångesten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-08-22 20:21
PREVIA

Ja laddningen som tar dubbel tid med samma laddström som tidigare eller som till och med kräver dubbla laddströmen för att kunna ladda bilen på samma tid som tidigare kommer att bli ett problem för alla som kör sin Tesla 22 000 mil per år och bara laddar bilens batteri en gång per dag ,eller längre sträcka än 22 000 mil om man laddar bilen fler gånger per dygn.
De flesta bilarna som vi bilägare har står bara still 23 timmar per dygn och då skall medelbilistens fyra mil per dag hinnas laddas upp vilket självklart kräver sin laddare som måste kunna leverera ca: 350 Watt för att ladda batteriet fullt igen.
En laddare som klarar detta ger 350 Watt ser man på den här sidan så att man förstår storleken av en sådan laddare som är något mindre än ett mjölkpaket.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXT%2014
Här om Tysklands elproduktion.
http://cleantechnica.com/2014/04/22/7-interesting-nuclear-energy-graphs/

#9 • Uppdaterat: 2014-08-23 01:16
öset

"Råckviddsångest" ett förlöjligande uttryck för konsumentens konstaterande av att produkten el-bil är något som fungerar inom tullarna om köerna inte är för långa eller temperaturen inte är för låg och att ett besök hos moster Hulda i Tranås innebär övernattning i Linköping. Ny batteriteknik, visst det kommer säkert men att just det här är revolutionerande tror jag på när det finns i serietillverkning. Varför inte utrusta varje bil med Andrea Rossis energikälla som visades 2011 och som skulle tas i serieproduktion inom 3 månader? http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3073394.ece

#a • Uppdaterat: 2014-08-23 08:16
Hackenbush

Tål dessa battericellerna högre värme vilket de verkar gör så kan man så klart ladda upp dem snabbare med. Att säga att det tar dubbelt så lång tid att ladda jämfört med nu innan man vet fakta är bara dumt.