Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken olja i Suzuki SX4 S-Cross?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken olja i Suzuki SX4 S-Cross?

Publicerad 3 juli 2014
Kompisens motor låter nu vid kallstarter som en gammal trampsymaskin. Kan det undvikas med rätt olja? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Min kompis och jag har köpt varsin Suzuki SX4 S-Cross med bensinmotor. Vi blev rekommenderade att byta olja efter 250 mil. I handboken står det att olja SAE 0W-20 ska användas för bästa kallstarter och lägsta bränsleåtgång. Verkstaden hade inte observerat detta utan rutinmässigt hällt i 10W-40 vilket är först fjärde och sista alternativ. Kompisens motor låter nu vid kallstarter som en gammal trampsymaskin. Snart dags för mig också att byta olja. Jag vill dock ha 0W-20 för att det då är ”tyst” vid kallstarter. Har frågat generalagenten som dock fegade ur och hänvisade till verkstaden.
Vi Bilägare långtidstestar ju nu S-Cross. Vad säger ni om detta? Personligen är jag övertygad om att den tunnare oljan är den riktiga för att minimera slitaget vid kallstarter.

Björn Bünger, Västerås

SVAR:
Olja av viskositeten 0W-20 rekommenderas av en del japanska och amerikanska tillverkare men förekommer knappast på den svenska marknaden. Importören av Suzuki rekommenderar istället en olja av viskositeten 5W-30 som möter normerna A1 eller A5. Detta är en mycket lättflytande olja som vid start av motorn snabbt kommer ut till smörjställena. Det kan dröja en kort stund innan alla motorns lager har byggt upp tillräckligt oljetryck och under den tiden kan ett visst ljud uppstå. Förmodligen är det detta som din kompis hör. En sådan olja kan användas året runt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-03 10:40
bgl

Vilken 10w-40 olja är det som enligt ägarens verkstad uppfyller Suzukis motoroljekrav?

#2 • Uppdaterat: 2014-07-03 13:33
Bortom

0W-20 är en artisk olja och inte ens lämplig för svenskt vinterklimat. Aldrig ens hört talas om (än mindre sett) en sådan olja för konsumentbruk.
5W-40 olja passar perfekt till alla moderna bilar (men blanda inte viskositet med ACEA eller API specifikatonerna).
Det kan hända att en modern motor med hydrauliska ventillyftare skramlar i nån sekund efter kallstart men det är normalt och den tar inte skada av det. Sen ska det vara tyst. Låter det = allvarlig mekanisk skada i motorn.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-03 17:18
a128

0W-20 verkar vara det pissigaste i laget, minst en 40 olja bör användas, en 0W-40 olja ger goda kallstart egenskaper samtidigt som smörjegenskaperna bibehålls när motorn blir riktigt varm,
men är en Suzuki värd att kosta på en dyr/bra olja ?

#4 • Uppdaterat: 2014-07-03 17:40
ENTJ1

Står det 0W-20 enbart så gäller väl troligen detta.
Egentligen är det arbetstempsviskositeten som är viktigast,0 eller 5W vid kallstart i vårt klimat är inte direkt prio.
Förr var inte en singlegrade 30 olja helt ovanlig...

#5 • Uppdaterat: 2014-10-29 10:02
erikivan72

Sen är ju inte Suzukis motorer särskilt skrammelfria ens i de bästa tänkbara förhållanden, så det kan ju påverka lite?

#6 • Uppdaterat: 2018-08-19 12:56
Styggavargen

Har aldrig hört talas om att man ska köra på 0-20 olja, finns det ens att köpa? 0-30 eller liknande (typ upp till 40) brukar det oftast vara. I min Skoda kör jag med 5-30. Om det står fel i instruktionsboken är det riktigt illa. Annars är mitt tips att gå in på tex https://www.oljemagasinet.se och slå in reg nr för att få upp oljan som de rekommenderar. (Det borde stämma bra).

#7 • Uppdaterat: 2014-07-03 16:02
milkylainen

Sluta nu. 0w20 är en helt vanlig olja. Under vilka stenar lever folk som rekommenderar 10w idag? Köp du 0w20 och häll i själv. Din tillverkare har sagt en 20 olja. Då bör det vara så också. De vet bäst vilka toleranser för smörjning deras motor har. Att hälla 40 olja i något som är specat för 20 kan vara riktigt korkat för slitaget. Och vice versa förstås.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-05 22:37
milkylainen

a128: sluta med dumheter.

Varmviskositeten har ingen 100%ig relation med oljans förmåga att tåla "stress".
Att säga att man rekommenderar en 40-olja över en 20-olja baserat på att den ena är tjockare och "skyddar bättre" är så oerhört dumt så jag vet inte var jag ska börja.
För det första så hänger det på applikationen. Vilka toleranser mekaniken är tillverkad med vet bara tillverkaren. En 40-olja kanske är FÖR tjock för att ens komma åt överallt. Då blir det dålig smörjning på vissa ställen. Säkert mycket bättre för motorn...?
För det andra handlar det om oljekvalitet. Det finns inget som säger att en 40-olja alltid skyddar bättre än en 20-olja.

HÄLL I DEN OLJA ER TILLVERKARE REKOMMENDERAR! BASTA!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.