Nästa artikel
Audi bygger glasfiberfjädring i år
Nyheter

Audi bygger glasfiberfjädring i år

Publicerad 30 juni 2014 (uppdaterad 30 juni 2014)
Audi meddelar att de kommer att ha glasfiberförstärkta polymerfjädrar (GFRP) i produktion i år.

Enligt Audi så kommer GFRP-fjädrarna att vara 40 procent lättare än stålfjädrar, 1,6 kilo jämfört med nuvarande 2,7. Förutom viktbesparingen nämner Audi en rad fördelar med materialet jämfört med stål. Till exempel så är fjädrarna rostfria, påverkas inte av kemikalier och är mer miljövänliga att producera.
 
Fjädrarna byggs genom att långa glasfiber vrids ihop och impregneras med epoxy, sedan vävs mer glasfiber runt kärnan i olika vinklar som på det viset förstärker sig själva och till sist härdas fjädern i ugn. Fjädern är tjockare och har en något större totaldiameter, men är ändå lättare, än motsvarande stålfjäder.
 
– GFRP-fjädrarna sparar vikt på en avgörande plats i chassits system. Vi gör därför körning mer exakt och förbättrar vibrationskomforten, säger Dr. Ulrich Hackenberg på Audis avdelning för teknikutveckling.
 
 Diskutera: Tror du att glasfiberfjädring kommer fungera lika bra som stål?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-06-30 22:09
saabnisse

Ja det blir ju hur bra som helst, tänk bara på hur utomordentlig plastcykeln Itera var!

#9 • Uppdaterat: 2014-06-30 22:56
ENTJ1

Inga problem alls.
Det är inte precis polyeten/pp de pratar om..

#a • Uppdaterat: 2014-06-30 23:09
hultarn

Till och med Volvo har haft fjädrar i kompositmaterial, även om det även där handlade om bladfjäder.