Nästa artikel
Högre höjder för Volvo V40 Cross Country
Nyheter

Högre höjder för Volvo V40 Cross Country

Publicerad 26 maj 2014 (uppdaterad 31 maj 2014)
För den som tycker att Volvo V40 Cross Country har för klen markfrigång finns nu möjligheten att nå lite närmare suv-höjder.
Hittills är Volvo V40 Cross Country i princip det närmaste en små-suv du kommer i Volvofamiljen. Men särskilt tuff i vid sidan av vägen är den inte, främst på grunda av den begränsade markfrigången. Det här har tyska Heico som tillverkar eftermarknadsprodukter till Volvo-bilar uppmärksammat och åtgärdat. De har tagit fram en höjningssats till den lilla Volvon som placerar bilen 30 millimeter högre över marken.
 
Det här gör de genom montering av deras egenutvecklade stötdämpare och fjädrar. Förutom förmodat bättre framkomlighet på sämre vägar ska höjningen erbjuda ett fördelaktigare insteg. För att än mer tuffa till bilen kan Heico erbjuda skärmbreddare i plast och en ökning av effekten i D3- och T5 -motorerna till 195 respektive 268 hästkrafter.
 
Diskutera: Borde Volvo V40 Cross Country fått högre markfrigång från fabrik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Nu tror jag inte att lågprofilsdäck på denna bil gör så mycket (utöver komforten) eftersom den mestadels kommer att rulla på landsväg och i städer.

Den som vill ha en terrängduglig bil tittar på något annat, den här köper man för att den ser häftig ut och möjligen för att det är ett vettigt insteg i den.

#9 • Uppdaterat: 2014-05-27 10:59
Irvor

Jag har sagt det tidigare och nu igen:
Volvo skulle ha tagit fram en riktig XC40 också.

#a • Uppdaterat: 2014-05-28 15:02
ENTJ1

Lågprofil på en höjd bil är inte estetiskt rätt tycker jag.
Färgmässigt bra med svart och vitt,med silver/kromdetaljer,snyggt.