Nästa artikel
Mercedes C-klass får beröm för lågt CO2-utsläpp
Nyheter

Mercedes C-klass får beröm för lågt CO2-utsläpp

Publicerad 31 mars 2014 (uppdaterad 31 mars 2014)
Mercedes, liksom övriga tillverkare, försöker hitta sätt att framhäva sin miljövänliga sida. Beröm från oberoende granskaren Tüv gällande lågt koldioxidutsläpp för nya C-klassen kommer därför lägligt.

Mercedes är kanske inte det företag som tydligast förknippas med miljömedvetenhet. Detta är något som den tyska biltillverkaren så klart vill göra något åt. Förra veckan gick de därför ut och med att nya Mercedes C-klass uppnått ”exemplariska” resultat gällande totalt koldioxid utsläpp under bilens beräknade livslängd.

Det är den oberoende tyska föreningen Tüv, vilka granskar industrin i miljö- och säkerhetsavseende, som undersökt Mercedes C-klass. De har funnit att den mängd koldioxid som bilen släppt ut vid slutet av sin livscykel är tio procent lägre än den hos föregående C-klass, vilket är en klart postiv utveckling. Mercedes menar att detta bland annat beror på att den nya bilen är 100 kilo lättare än sin föregångare. C-klassen har även 52 komponenter, med en sammanlagd vikt på 49 kilo, som tillverkats av återvunnen plast. Dock är prestigetyngda Mercedes noga med att säga att det handlar om återvunnen ”högkvalitetsplast”.

Ingenjörerna bakom bilen har också lyckats med en design som sänker luftmotståndet och därmed bränsleförbrukingen. När den beräknade livslängden uppnåtts kan den miljömedvetne Mercedesägaren trösta sig med att hela 95 procent av bilen kan återvinnas, vilket inte är helt illa.

Diskutera: Vad tycker du om biltillverkarnas olika satsningar på ”grönare” profilering?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-03-31 20:23
Reverend Benny

Det bedrivs ju en del forskning rörande partiklar, och även då hur olika typer av partiklar, storlek osv, påverkar oss människor.

Vissa saker kanske man inte behöver vara Einstein för att räkna ut, att tex sotpartiklar påverkar oss negativt. Men det behöver ju inte betyda att man behöver se hela bilden när det gäller utsläpp.

CO2 utsläpp är ju intressant och viktigt ur ett längre/större perspektiv, medans partikelmängd och typ av partiklar är intressant för tex oss i storstäder.
Och det är kanske därför elbilen, tror jag, kommer få ännu större betydelse och genomslag i stora städer när man väl kan bevisa att vissa typer av partiklar är direkt skadliga.

Still......Ändå gött att se att gubbmärket försöker tvätta bort gubbstämpeln med roligare design och miljötänk.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-31 20:30
Audi A5 SB

Själv såg jag en ny C-klass i förra veckan (från ÅF i Lund) och kan konstatera att bakdelen är lika ful som framdelen är fräck. Med tanke på mina upplevelser från förra generationen av C-klass. så lär den nya infria mina förväntningar med råge. Allt annat vore katastrof.

#a • Uppdaterat: 2014-03-31 21:13
saabnisse

Jag tror säkert att det är en utmärkt bil, men som flera andra tror jag inte man köper en bil p.g.a. låga partikelutsläpp.
Jag tror att MB verkligen är på gång nu och att man har en fungerande teknik visar ju bl.a. resultaten i årets F1 där man ju faktiskt är överlägsna trots att alla stall har haft samma möjligheter.
Jag vill passa på och be Kapten om ursäkt för att jag inte trodde på hans uttalande om Mercedes, jag hade fel, som så ofta förr.