Nästa artikel
Sverige hamnar i topp i trafiksäkerhet
Nyheter

Sverige hamnar i topp i trafiksäkerhet

Publicerad 21 februari 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Enligt en amerikansk undersökning är Sverige är ett av de säkraste länderna att sätta sig bakom ratten i, medan charterfavoriten Thailand är näst farligast i världen för bilresenärer.

I undersökningen som har sammanställts av forskare vid University of Michigan i USA jämfördes 196 länders dödstal i trafiken under året 2008. I snitt dog 18 personer per 100 000 innevånare i hela världen det året.

Sverige är ett av de land i undersökningen som har minst dödsfall i trafiken. Med siffran 5 dödsfall per 100 000 innevånare, delar landet sin plats på listan med bland annat Norge, Schweiz, Storbritannien och Japan. Maldiverna är det säkraste landet i världen, med enbart 2 dödsfall.

Farligaste landet att köra bil i är Namibia. Här inträffade 45 dödsfall på 100 000 innevånare. På andra plats kommer Thailand med 44 dödsfall.

Thailand är ett av de mest populära resmålen för svenskarna under vinterhalvåret, enligt researrangören Tickets Novusundersökning för säsongen 2013/2014. Thailand ligger på andra plats när det gäller antalet resebokningar, tätt efter Spanien.

Diskutera: Vågar du åka bil i Thailand?

Några av de farligaste och säkraste länderna att köra bil i:

Antal döda i trafikolyckor per 100 000 innevånare under 2008.

Farligast:

Namibia: 45

Thailand: 44

Iran: 38

Sudan, Swaziland: 36

Venezuela: 35

Kongo: 34

Dominikanska republiken, Malawi, Irak: 32

Säkrast:

Maldiverna: 2

Tadzjikistan, Malta: 3

Israel, Nederländerna: 4

Sverige, Schweiz, Japan, Storbritannien, Norge: 5

Danmark, Island, Bosnien-Hercegovina, Singapore: 6

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-02-22 18:49
Hälsingen

De flesta bilarna i Thailand är tillverkade i Asien.
Där har ni förklaringen.

#9 • Uppdaterat: 2014-02-22 22:22
Krister_L (ej verifierad)

Det skulle alltså vara lättare att köra på en moped med en asiatisk bil.

// Krister

#a • Uppdaterat: 2014-02-22 23:01
MickeAn

Bortom,
precis som du säger är det svårt att veta antal fordonskilometer och det är svårt att veta hur mycket olyckor som rapporteras i olika länder.

Därför har forskarna använt antal döda i trafiken per 100.000 invånare. Antagandet är att åtminstone dödsolyckor rapporteras i princip i lika stor utsträckning i alla länder.

Kritiken man kan ha mot statistiken är att länder där varje människa i snitt kör få kilometer får ett resultat som är bättre än vad den relativa risken är per kilometer, och vice versa.

Fördelen med att relatera det till antal invånare är att man får ett mått som relaterar till risken att drabbas av en dödsolycka om man reser till och från jobb etc på samma sätt som alla andra gör i sitt land, dvs statistiken är ett mått på dödsrisken för medelsvenssson i respektive land.