Nästa artikel
Mercedes körde 10 mil utan förare
Nyheter

Mercedes körde 10 mil utan förare

Publicerad 17 september 2013 (uppdaterad 18 september 2013)
Självkörande bilar är inte riktigt här än, men tekniken börjar närma sig. Nu har Mercedes klarat 10 mil i olika trafikslag.

Sträckan på drygt 100 kilometer mellan tyska Mannheim och Pforzheim har historisk betydelse för Mercedes. Det var den sträckan som Bertha Benz körde när hon satte rekord i långfärd med bil för 125 år sedan, allt för att demonstrera kapaciteten i maken Carl Benz bilar.

Nu har Mercedes återigen tagit sig hela sträckan för att demonstrera ny teknik. Den här gången handlar det om självkörande bilar. Forskningsbilen S 500 Intelligent Drive tog sig fram alla 100 kilometer för egen maskin, inte bara på motorväg och landsväg utan även i utmanande stadstrafik.

Det innebär att bilen var tvungen att kunna hantera allt från trafikljus och rondeller till fotgängare, cyklister och medtrafikanter. Allt med teknik som enligt Mercedes varken är särskilt dyr eller ligger särskilt långt från den teknik som finns i dagens serieproducerade bilar.

Sensorer och kameror
Det som krävs är sensorer runt om bilen och kameror som vidare kan analysera bilens omgivning. Till exempel används en kamera bara för att läsa trafikljus. Dessutom är bilen kopplad till GPS-satelliter. När väl utrustningen är på plats måste man också ”lära” bilen hur den ska agera i olika situationer.

Syftet är inte att ta ifrån föraren ansvaret, utan att avlasta denne. Föraren kan själv ta kontroll över bilen när som helst under färden.

Enligt Mercedes är det fortfarande en bit kvar till de självgående bilarna är redo för serieproduktion. I stället ska tekniken introduceras lite i taget. Många automatiska system håller redan på att bli standard inom bilindustrin, till exempel automatiska bromssystem.

Diskutera: När tror du att vi får se självkörande bilar på gatan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-09-18 21:25
Roger Skagerström

FZR du tror inte det finns en av/på-knapp?

#9 • Uppdaterat: 2013-09-19 12:06
Roy J

Som det står i artikeln, så är det bara att ta över när man vill köra helt själv.
Självfallet ligger systemet och övervakar och griper in när det håller på att gå käpprätt år helskotta. Och ingen kan väl protestera mot att bilen akut förhindrar en olycka.

#a • Uppdaterat: 2013-09-19 18:42
FZR600R

Har ni bott under en sten de 20 senaste åren? EU är fullt med byråkrater som får sexuell tillfredsställelse vid tanken på att kontrollerna individen på detaljnivå och det inte bara på transportområde, det är ingen fantasi utan fakta. Dock behöver ni inte tro mig på mitt ord. Det är bara att följa med i nyheterna eller läsa rapporter och förslag.

När ett sådant system är infört är det bara en tidsfråga innan alla bilar måste ha det för att få köra på det offentliga nätverket och ytterligare några år senare kommer systemet inte att gå att slå av.