Nästa artikel
Ansiktslyft: En Skoda Yeti blir två
Nyheter

Ansiktslyft: En Skoda Yeti blir två

Publicerad 14 augusti 2013 (uppdaterad 14 augusti 2013)
Skoda Yeti får nu ett ansiktslyft samtidigt som modellen delas upp i två olika varianter - en för skogen och en för staden.

Skoda Yeti genomgår, mitt i nuvarande generations livscykel, en ansiktslyftning. Förändringen märks tydligast i fronten. Bilen får en ny grill och omdesignade framljus, rektangulära strålkastare som sitter längre ned än de tidigare runda lyktorna.

Även baktill har modellen förändrats något, bland annat har baklyktorna fått lite nytt utseende, även om det inte är lika uppenbart där. Flera nya uppsättningar av fälgar erbjuds nu också till Yeti.

Interiört får bilen en ny ratt, nya klädselalternativ och en något omdesignad instrumentbräda. Motormässigt sker inga förändringar men några nya kombinationer av motorer och växellådor erbjuds.

I fortsättningen kommer Yeti att kunna köpas i två olika varianter, som dock bara skiljer sig utseendemässigt. Outdoor riktar sig till de som vill ha ett mer bruksigt och äventyrligt ”skogsutseende” med mer skyddsplast nedtill och runt hjulhusen medan den andra varianten har en mer neutral och stadsanpassad design.

Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Skoda Yeti?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-14 12:52
forrenta

Min erfarenhet av att köra på dåliga vägar och lite halv-offroad är att plastlister är ett otyg! Är det något som åker av bilen så är det sådana lister. Om de vore satta dit för att skydda i första hand, men de sitter ofta med små sketna klammer precis som vilken prydnadslist som helst.

#2 • Uppdaterat: 2013-08-14 16:14
Hackenbush

De bilmodeller idag som kallas offroad eller outdoor eller annat är inga egentliga offroad bilar, de är bara utrustade med lite extra plast så att de skall se tuffa och robusta ut men hur mycket skyddar en tunn plastkåpa om man kör mot en sten?

Nä, de är endast avsedda att köras på gator och skall ge skenet av att de är robusta.

#3 • Uppdaterat: 2013-08-15 08:29
Meganmannen

Fånigast är väl ändå hasplåten fram och bak som är tillvekad av spröd plast och slutar vid nederänden av stötfångaren och dörför inte skyddar underrede och motor ett dugg.

#4 • Uppdaterat: 2013-08-15 10:45
Hackenbush

För övrigt måste jag säga att jag gillar Yeti och skulle kunna tänka mig att äga en fast då utan alla de löjliga plastattributen.

#5 • Uppdaterat: 2013-08-15 18:05
saabnisse

Jo, jag kan hålla med om löjliga plastattribut efter att nyss ha lagat den fåniga plastspoilern på min bil som kom i vägen för en fryst snöfall i vintras.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-06 14:30
nitramnitram

Hoppas det blir mindre rost på den nya Yetin. Min rostade massor redan efter 2 år. Lackade om , men rosten kommer tillbaka. Se bilder här http://www.flickr.com/photos/110463821@N02/. VAG har problem med galvaniseringen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.