Nästa artikel
Volkswagen firar 30 miljoner Golf
Nyheter

Volkswagen firar 30 miljoner Golf

Publicerad 14 juni 2013 (uppdaterad 17 juni 2013)
30 miljoner! Så många exemplar av Volkswagen Golf har tillverkats sedan modellen började säljas för 39 år sedan.

Nyligen rullade en Golf TDI BlueMotion av produktionsbandet i Volkswagens fabrik i hemmastaden Wolfsburg. Med den bilen passerade Volkswagen milstolpen 30 miljoner tillverkade exemplar av modellserien som introducerades 1974.

Därmed befäster Volkswagen Golf positionen som den mest framgångsrika europeiska bilen någonsin. Siffrorna är svindlande – varje dag sedan premiären för 39 år sedan har över 2 000 bilköpare runtom i världen investerat i just en Golf.

Diskutera: Vad ligger bakom Golfs framgång?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-06-15 00:53
Raphael

Jes, jag kommenterade faktiskt inte artikelns påstående att Golf var den mest framgångsrika europeiska bilen. Min kommentar gällde snarare antalet 30 miljoner, och det är ju inte för samma bil utan det är ett modellnamn. Golfen har förändrats genom åren, mycket mer än bubblan. Bubblan var samma bil i stort sett från början till slut. Men Golfen har förändrats sig mycket mer, även om man kan hitta gemensamma designdrag från första till sista (och det är något jag tycker är tråkigt att designen har förändrats så lite) men i fråga om teknisk uppbyggnad m m så är det inte samma modell även om alla heter Golf.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-15 07:46
Hackenbush

Märkligt. här frågas det om vad man tycker om Golf framgång och sen tjatas det Toyota för det mesta. Avundsjuka?

#a • Uppdaterat: 2013-06-15 08:40
saabnisse

Men du har fel Raphael när du skriver att "Bubblan" var samma bil från början till slut.
Den genomgick många förändringar under de 68 år den tillverkades och skillnaden mellan den första och den sista är ungefär lika som mellan första och senaste Golfen om man bortser från de säkerhetshöjande åtgärder som kommit.
Naturligtvis har Golfen svällt betydligt mer än VW typ 1 även om den också svullnade mot slutet.

Och som skrivits här tidigare är det urbota fånigt att jämföra med Corolla där för det första enbart namnet är lika mellan första och sista modellen och för det andra har den inte tillverkats i något stort antal i Europa.