Nästa artikel
MECA förlorar mot Bil Sweden
Nyheter

MECA förlorar mot Bil Sweden

Publicerad 2 maj 2013 (uppdaterad 3 maj 2013)
Bilverkstadskedjan MECA får inte längre säga att man bara säljer originaldelar och att man genomför samma service som märkesverkstäder.

Oberoende bilverkstadskedjan MECA förlorade målet i Marknadsdomstolen om marknadsföring av verkstäder och bilreservdelar. MECA måste därmed ersätta motparten Bil Sweden med drygt 4 miljoner kronor i rättegångskostnader.

I egentlig mening handlar det om små ordval, men viktiga sådana. MECA måste ändra i sina texter, exempelvis så att ”MECA:s anslutna verkstäder bara använder originaldelar” blir till ”originaldelar av motsvarande kvalitet” och att ”genomföra samma service och reparationer som auktoriserade verkstäder” blir till ”motsvarande service och reparationer”.

– Vi är både förvånade och besvikna, men vi måste naturligtvis acceptera domen, säger Torbjörn Olsson, koncernchef hos MECA.

Förändrar ingenting
MECA anser att domen i sak inte förändrar någonting vare sig för verkstäderna eller kunderna och hänvisar till punkterna 98 och 101 i utslaget. Där fastslås det att alla garantier och serviceavtal ska fortsätta att gälla, oavsett vilken verkstad som utfört arbetet - om det är fackmannamässigt skött - och att kraven består gällande utbildning och utrustning.  Däremot gick MECA bet på att bevisa att de i alla lägen håller lägre priser än de auktoriserade märkesverkstäderna.

I december vann de oberoende verkstadskedjorna, representerade av Sveriges Bildelsgrossisters Förbund, det så kallade ”Kia-målet” om förbud mot villkorade garantier.

Diskutera: Hur ser du på domstolens beslut?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-03 07:08
VW Polo 2012

Jag har väll sisådär förtroende för bilverkstäder i allmänhet. Verkstäderna har försökt blåsa mig på pengar. Och här ett exempel ur högen. När dom bytte oljan i min då Mitsubishi galant V6 2001a automatväxellåda . När man byter växellådsolja på den så får dom bara ut ca hälften av oljan(rymmer ca 8 liter), men dom tog betalt för att ha bytt all olja. vilket jag påtalade och fick pengar åter från överdebiteringen. Och har definitivt inte trott på MECAS reklam heller. Så i min värld så tror jag Marknadsdomstolen dömde rätt.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-03 11:05
Mistro

Ja blåst på verkstaden blir man alltid mer eller mindre och det är frustrerande att det kan få fortsätta så.
Frågan är ju bara VAD som skall göras för att förebygga fusk och allt för stora prisskillnader?
Man vill ju kunna veta att verkstaden alltid gör det som de påstår.
Innan "Kiafallet" var det långt mycket billigare att serva på en Mekonmenverkstad än nu och om det enbart beror på det målet vet jag inte men skillnaden är numera inte alltid så stor.

Roade mig med att granska två verkstadsfakturor ifrån samma verkstad men två olika bilar ( 107 samt 308 )
De har samma kostnad för basservice trots att 308:an är betydligt mer omfattande.
Det används samma olja i båda bilarna men till 107:an så är oljan dyrare...
Små förändringar på de få reservdelar som listas leder till att slutnotan blir något högre för 308:an men då handlade det om en större service.
Utslaget på 3000 mil så är dock 107:an numera ett par tusen kr dyrare att serva eftersom att en extra service har tillkommit.
Alltså mindre arbete,material och tidsåtgång men mer betalt ändå.

Denna märkesverkstad debiterar ungefär som Mekonomen där jag bor men jämfört med en annan lokal märkesverkstad är de tusentals kronor billigare över 3000 mil.
Sådana skillnader borde inte få finnas ...

#3 • Uppdaterat: 2013-05-03 21:19
Bil-Doc

WV Polo¦
när jag byter automat olja på galant automat så går det åt ca 8 liter..
Sen tycker jag att dom beslutet är rätt. sen det är som med allt annat. har du rätt bilverkstad rätt kundmotagare så bilägande är fröjd. eller har du försäkringsärende men du får idiot till handläggare! jo då säger jag lycka till..

#4 • Uppdaterat: 2013-05-05 14:09
Pender

"Originaldelar av motsvarande kvalitét" var en formulering som skulle gjort sej bra i Grönköpings Veckoblad. Undrar vem som knåpat ihop den?

#5 • Uppdaterat: 2013-05-06 11:18
VW Polo 2012

Hej Bil-Doc! Ja du, då var den här auktoriserade Mitsubishiverkstaden extra generösa som betalade tillbaks pengar till mig när dom inte hade fel!
En liten undran. Hur tappar du ut oljan ur en V6 Galant 2001a. All information jag fick tag på då, sa att all olja inte gick att byta. Tänk om du av misstag tömt ut bara fyra liter, och fyllt på 8 liter. Skulle det vara så, ja då mår den växellådan inte bra.

mvh /VW Polo 2012

#6 • Uppdaterat: 2013-05-06 20:45
Bil-Doc

hej wv polo:
jo om du tappar olja vid avtapplugg så brukar det komma ut ca 3,8 liter. återmontera pluggen sen fylla i ca 4.5 liter och sen lossa slangen som går från växellåda till kylaren o starta motorn. när oljan har pumpats ut, stänga av motor, återmontera slangen, fylla i 3 liter, varmköra lådan kontrollera nivån, klart... ca8 liter olja...

#7 • Uppdaterat: 2013-05-07 08:41
VW Polo 2012

Hej Bil-Doc Du kanske är en av dom seriösa bilmekarna. Om du nu är bilmek.
mvh VW Polo 2012

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.