Nästa artikel
Stjärnsmäll för Mercedes i krocktest
Nyheter

Stjärnsmäll för Mercedes i krocktest

Publicerad 24 april 2013 (uppdaterad 25 april 2013)
Mercedes Citan Kombi får bara tre stjärnor av Euro NCAP, men Mercedes uppges trots fiaskot vara nöjda med det låga betyget.

Det kunde definitivt ha gått bättre för Mercedes Citan Kombi när Euro NCAP testade familjebilen som även finns som skåpbil. När dammet hade lagt sig och bilen i vanlig ordning hade kvaddats av testteamet kom den därifrån med bara tre stjärnor. Enligt Euro NCAP är Mercedes dock nöjda med det låga betyget.

Mercedes Citan är resultatet av ett samarbete mellan Daimler, Renault och Nissan. Mycket av tekniken som finns i bilen kommer, trots att det rör sig om en ny modell, från Renault Kangoo från 2008.

Enligt Euro NCAP tillhör modellen ett segment som i allmänhet är dåligt rustat när det gäller säkerheten. Mercedes Citan får framför allt anmärkningar för sitt vuxenskydd, men även barnsäkerheten och fotgängarskyddet får kritik.

Krockkuddarna fastnar
Under testet hittades strukturer i instrumentbrädan som kan vara farliga för knäna om personen i framsätet är av en viss längd eller sitter med benen i en viss position. Samtidigt utlöstes inte sidokrockkudden som den skulle, eftersom den fastnade i det övre bältesfästet. I sidokrocktestet hände samma sak med draperikrockkudden.

Euro NCAP upptäckte även att bilbarnstolar av vissa typer inte passar ordentligt i bilen, samtidigt som användarhandboken ger för dåliga instruktioner för hur bilbarnstolarna ska fästas. Dessutom får bilen kritik för fotgängarskyddet. Motorhuven ger dåligt skydd, särskilt i de områden där en fotgängare riskerar att slå i huvudet om olyckan skulle vara framme.

Diskutera: Hur ser du på testresultatet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-24 15:09
däckoscar

AL som med en dåres envishet öser galla över Renaulter, har ju här på ett annat forum påstått sig äga (äger?) en Voyager. Det är är ju en bil med högsta kvalitet eller..............?

#2 • Uppdaterat: 2013-04-24 15:15
Raphael

Mercedes Citan är samma bil som Renault Kangoo, en modell som år 2008 fick fyra stjärnor i Euro NCAP - och då hade den inte ESP som standard utan var extra tillbehör. (ESP som standard även i den billigaste versionen var en förutsättning för 5 stjärnor år 2008).

Dagens EuroNCAP gjort om sitt regelverk och de faktorer som leder till de olika stjärnbetygen. Därför får denna Citan tre stjärnor istället för fyra stjärnor (eller fem stjärnor som Kangoo skulle fått år 2008 om den hade ESP som standard). Bilen har inte blivit sämre, men Euro NCAP har ändrat sina krav.

Detta innebär även att femstjärniga bilar från tidigare år, skulle inte få fem stjärnor i dagens Euro NCAP. Det är alltså inte bara franska bilar från tidigare år som skulle tappa i stjärnbetyg, utan detta gäller andra märken.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-24 15:48
KaptenOberkommando

För ovanlighetens skull har Raphael en bra analys här: "Stjärnsystemet" har ju ändrats, som bekant.

Men jag instämmer i den dåliga känslan, trots allt: Varför blanda på det här sättet, Mercedes? Med Mercedes kunnande och rykte borde en bil - även som denna - ha kunnat optimeras betydligt bättre och nått åtminstone fyra stjärnor. Att modellen skulle ha fått fyra stjärnor med det gamla bedömningssystemet är en klen tröst. Men ytterst: Varför kapa sådant här franskt skräp rakt av? Att det kan vara fel på en riktig Mercedes är en sak som jag kan ta utan problem, men sådant här stör mig - så pass mycket, dessutom, att jag kan tänka mig en "vedergällning". Audi A6 nästa gång, kanske?

#4 • Uppdaterat: 2013-04-24 16:19
Mistro

Detta är som sagt dåligt utav MB och inte utav Renault.
Säkerheten är som bekant alltid sämre hos transportbilar och detta är inget nytt på himlen.
Vad jag vet så är det bara en transportbil som klarar 5 stjärnor idag och det är nya Ford Ranger.
Mercerdes har valt en billig lösning här genom att köpa in en gammal modell.
Detta till trots så skryter man i sin reklam om att Citan är till 100% MB ....
Denna äldre Kangoo är långt bättre än skitbilen Vito och det förstår även MB annars hade man aldrig blandat in någon annan.
Någon som förresten har sett ett krockprov utav en Vito? ( detta säkra och kvalitativa fordon byggd utav duktiga MB )

#5 • Uppdaterat: 2013-04-24 16:36
Mythbuster

MB som gång efter annan försöker säga "vi är bäst på säkerhet" bär nog tänka om. Krockuddar som inte löser ut i detta test. Sämst i IIHS "small overlap head-on collision" test förra året. Deras ingenjörer har lite att stå i.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-24 17:08
Gäst (ej verifierad)

Ja för att vara en fem år gammal transportbil så är tre stjärnor ett normalt betyg, (eller fyra som den egentligen uppnår).

Och då den i grunden är en en fransk bil så rostar den ju förmodligen inte lika frekvent som "det tyska skräpet" Mercedes vanligtvis gör ;-)

#7 • Uppdaterat: 2013-04-24 17:23
Linus

Mercedes nöjd med tre stjärnor!! Något av det fånigaste jag läst på mycket mycket länge. Som om Volvo skulle vara nöjda med tre stjärnor. Har roat mig med att läsa vad man skriver på några tyska sidor.

Exempelvis så kom amerikanska "Automotive News" tyska systertidning "Automobilwoche" ut med ett "extranummer" (på webben ) om testet där man betecknar resultatet som en maximal katastrof (ein bau) för Mercedes. Så här skriver man i original:

"Für den Stuttgarter Autohersteller ist das ein Gau, denn das Fahrzeug sollte sich vor allem durch hohe Sicherheit auszeichnen".

Andra tolkar resultatet på exakt samma sätt.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-24 18:34
månssons

Håller med Mythbuster till fullo. Och det är löjligt att ett märke med så dyra bilar har så dålig säkerhet - nämnda small overlap-test tyder på att bilarna (eller ja, åtminstone C-klass) inte är säkra i verkliga krockar utan har endast utvecklats för att klara av EuroNCAP's tester. Fast Citan klarade inte ens dessa, hur ska det då gå i verkligheten? Pinsamt.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-24 18:55
Linus

Re: Rålle G (och några andra)
Du skriver "gammal transportbil".

Om du läser VB:s artikel så står där: "Euro NCAP testade familjebilen som även finns som skpåbil".

Testet gällde alltså en femsitsig familjebil från Mercedes. Familjebilar är tänkta att användas av två vuxna och kanske tre barn. En ny familjebil från Mercedes som får tre stjärnor och där krockkuddarna inte löser ut är som tyskarna själva skriver ingenting annat än en katastrof..

#a • Uppdaterat: 2013-04-24 19:12
Ernvoyé

Detta är den största skandalen i bilvärlden!
Mercedes som är ett anrikt äkta kvalitetsmärke befläckar sig med det sämsta inom branschen.
Renault är en bilvärldens pest, det sämsta som kan tänkas och man lanserar en bil med sitt emblem på en modell som Renault redan lagt ned!?? Det DACIA inte ens fick ta vid tar Mercedes upp som sin bil!??
Jag kommer definitivt inte att köpa min 14:e Mercedes, saknar allt förtroende efter rost coh småkrångel och nu Renault!
Grattis BMW och AUDI! Nu har vi bara Er två som äkta premiummärken kvar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.