Nästa artikel
Toyota ME.WE – framtidens bil i bambu och plast
Nyheter

Toyota ME.WE – framtidens bil i bambu och plast

Publicerad 24 april 2013 (uppdaterad 24 april 2013)
Bambu, plast och aluminiumrör. Där har du materialen som framtidens bil kan byggas av, enligt ett nytt koncept från Toyota.

Många biltillverkare jobbar just nu på att göra sina bilar så miljövänliga som möjligt. Vissa släpper rent av konceptbilar som visar de mest fantasifulla framtidsvisioner. Den senaste i raden är Toyota, vars europeiska designcenter har utvecklat konceptet ME.WE tillsammans med den franske formgivaren och arkitekten Jean-Marie Massoud.

Syftet med ME.WE är att utveckla en bil som skiljer sig från standarden för hur man bygger bilar i dag. Samtidigt ska konceptet vara genomförbart i praktiken. Fokus har lagts på ekonomin och miljövänligheten.

Och lösningarna för bilen är minst sagt fiffiga. Mycket fokus har lagt på att hålla vikten nere. Vikten man har lyckats uppnå är 750 kilo, något som lyckats genom att bilen byggts av lätta material. Bilen består i huvudsak av aluminiumrör och paneler i återvinningsbar plast, med golv och andra horisontella ytor i bambu.

Två- eller fyrhjulsdrift
Den 3,5 meter långa bilen kan vara en två eller fyrhjulsdriven elbil med motorerna i hjulen och batterierna under golvet, framför allt i syfte att ge passagerarna så mycket utrymme som möjligt.

Något lastutrymme finns inte att tala om. I stället ska bagaget placeras på taket och hållas på plats av ett skydd. Dock kan baksätet vikas ihop eller tas ut för att lämna plats för last.

Hur realistisk, och framför allt krocksäker, bilen är i praktiken återstår att se, likaså om en sådan här bil verkligen kan se dagens ljus ute på vägarna. Toyota verkar i alla fall inte planera en serieproduktion, än.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota ME.WE?

Amerikanska däckmärkningar

Många däck har den amerikanska kvalitetsgraderingen utskriven på däcksidan. Europeisk däckmärkning sitter istället på en klisterlapp utanpå däcken vid leverans (se separat ruta).

Treadwear = slitagevärde. Ett index baserat på mätresultat utfört på en specifik väg i Texas mot ett referensdäck. Index 400 ger dubbelt så många mil som index 200.

Traction = våtgreppsmärkning. Däcket bromsas med låsta hjul på våt asfalt och våt betong. Graderas mellan A-C där AA är allra bäst.

Temprature = motstånd mot värmeuppbyggnad. Däckets belastas mot en rullande trumma. Graderas A-C (184-137 km/h) där A är allra bäst.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-24 12:40
Hackenbush

Otroligt snygg design med en läcker senapsfärg.
Sätena ser vansinnigt bekväma ut.
Denna bilen vill jag ha.

#2 • Uppdaterat: 2013-04-24 13:14
saabnisse

Jag håller med Hacke, för att vara en bil från Asien så är den ju väldigt lyckat formgiven, men så har tydligen inte japanska designers varit inblandade.;o)
Och så enormt bra att utnyttja taket för transport av bagaget.
Så bekvämt och säkert.
Att ingen tänkt på det tidigare!

#3 • Uppdaterat: 2013-04-24 14:25
Leif Larsson (ej verifierad)

Var det inte Trabanten som tilll viss del bestod av något plyvoodliknande matrial.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-24 16:29
saabnisse

Nix Leif, Duroplast, alltså fenoplast med bomull som fyllmedel/armering.
Inte så tokigt, billigt och lätt att reparera.
Men du kanske tänker på farfar F7, "spånkorgen", pegamoidklädd träskiva.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-25 09:44
Mistro

Kul bil och eftersom att det är en elbil så upphör ju även alla krav på att den måste se ut som en vanlig bil! ;)

#6 • Uppdaterat: 2013-04-25 11:47
Hackenbush

Det finns Eu-direktiv om att en elbil inte får se ut som vanliga bilar, eller åtminstonde verkar det så i alla fall.

#7 • Uppdaterat: 2013-04-26 08:37
Paddan 21

Den där är ju bara en kopia av norrmannen Thor Heyerdahls flotte, med vissa modifieringar

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.