Nästa artikel
Volvo laddar batteriet på 1,5 timmar
Nyheter

Volvo laddar batteriet på 1,5 timmar

Publicerad 23 april 2013 (uppdaterad 23 april 2013)
Volvo går in sluttesterna av sin nya snabbladdningsteknik som ska klara att ladda bilbatterier fulla på en och en halv timme.

I somras påbörjade Volvo ett samarbete med Siemens för att utveckla tekniken i elbilar och nu börjar man närma sig ett resultat. Med start i sommar uppgraderas en demoflotta med 100 leasingbilar av modellen Volvo C30 Electric, där leasingkunderna kommer att få utvärdera tekniken.

Tanken är att tekniken så småningom ska finnas i Volvos framtida bilar som helt eller delvis drivs av en elmotor. Bilarna byggs till exempel på en helt ny plattform som gör det möjligt att inkludera olika sorters elektrifiering. Enligt Volvo görs det utan att lastutrymmet eller interiören påverkas.

Den stora nyheten är dock den nya snabbladdaren på 22 kilowatt, som enligt Volvo är världens första inbyggda trefasladdare. Om man laddar bilen med ett trefasuttag tar laddningen därmed 1,5 timmar, att jämföra med den enfasiga elen som finns i vanliga 230-voltsuttag där laddningen tar åtta till tio timmar.

Laddar för 20 kilometer på tio minuter
En snabbladdning på tio minuter räcker för att bilen ska klara av 20 kilometer till. Laddar man batteriet fullt har bilen en räckvidd på 164 kilometer vid blandad körning enligt EU:s körcykel.

– Genom att kunna erbjuda fler tillgängliga timmar per dag, har vi tagit ett viktigt steg mot en kommersialisering av elektriska bilar, både inom den privata och offentliga sektorn, säger Lennart Stegland, ansvarig för elektriska drivlinor på Volvo.

Motorn i de Volvo C30 Electric där systemet testas tillverkas av Siemens och ger 120 hästkrafter och ett vridmoment på 250 newtonmeter. Accelerationen från stillastående till 70 kilometer i timmen tar 5,9 sekunder.

Diskutera: Hur ser du på Volvos nya teknik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-04-23 12:45
KaptenOberkommando

saabnisse, jag glömde att vi pratade om lite mer kräm än till en vedklyv ... =)

#9 • Uppdaterat: 2013-04-23 12:55
Reverend Benny

Spontant så känns det väl som tanken med snabb 3-Fas laddning är tänkt för laddstolpe ute på stan eller på bensinstation/lunchställe så att man snabbt kan komma iväg igen efter man närmat sig batteritorsk.
Hemma så laddas ju bilen över natten och då duger ju 8-10 timmar rätt bra.

#a • Uppdaterat: 2013-04-23 13:21
Mistro

Förstår fortfarande inte varför man jagar dessa allt kortare laddningstider och gör laddtiden till elbilens största fiende!?
Som "Sabbnisse" förklarar så är det ju knappast någon som skulle kunna ladda sin bil hemma om den krävde 35Amp.
Vilken butik vill installera 10 st elstolpar ( eller 100st ) med 35Amp utanför sin affär i servicesyfte?

Det är fortfarande så att gemene man inte kör mer än några mil om dagen och det är för dessa som elbilen gör sig bäst för.
Då kan bilen laddas på natten och då spelar det ingen roll om det tar 6,8 eller ens 10 timmar att ladda.
De som har möjlighet kan alternativt (eller också) även ladda sin bil på arbetet och då behövs som sagt inga korta laddtider.

Ibland görs saker "lite" svårare än vad de är och dessa "problem" fortplantar sig sedan ut i vårt undermedvetna och resulterar i att vi ratar elbilen onödigt mycket.
Oavsett hur bra elbilen är eller blir så innebär det inte att någon som inte vill ha en sådan MÅSTE köpa en men ibland känns det som att argumenten går åt det hållet och därför måste elbilen skrotas för gott.

Vill/kan man inte köpa en lyxbil,sportbil,minibuss,kombi eller vad som helst så gör man inte det i heller men de finns ändå.
Med samma tänk så kanske elbilen också kan få plats?